Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
xsharrrxx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2019 22:29

Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door xsharrrxx »

Goedenavond mensen!
Voorafgaand een uitleg verhaal.
Ik had tot 5 weken geleden 2 katten Sjon en Sjaak.
Sjon is 5 weken geleden helaas ingeslapen nadat hij compleet ontspoord was, waarschijnlijk een hersenbloeding.. :-(
Hij heeft daarbij mij & Sjaak heftig aangevallen.
Nu dacht ik dat het een slim idee was aangezien Sjaak er later bij kwam er een kitten bij te nemen..
Die heb ik sinds 2 weken ja ik weet het, vrij snel maar dacht dat dit de beste oplossing was..
Nu is Sjaak totaal niet meer de oude, Hij wil bijna niet meer eten en komt niet meer beneden. Verstopt zich alleen maar en als hij langs loopt, wil mijn kitten Elmo graag spelen dus springt hij erboven op. Waardoor Sjaak gelijk weer wegrent..
Sjaak slaat en blaast nooit. Daar is hij de kat niet voor.
Jullie advies?
Groetjes
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door Emmajoja »

Hele langzame herintroductie lijkt mij de beste optie.

Staan op het forum heel veel tips hoe dit moet

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door nellebel »

hoe oud is sjaak? kittens zijn druktemakers, daar maak je vaak een oudere kat niet blij mee. optie zou dan zijn een kitten erbij zodat die samen kunnen spelen en dat ze sjaak met rust laten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
xsharrrxx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2019 22:29

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door xsharrrxx »

nellebel schreef: 18 sep 2019 11:59 hoe oud is sjaak? kittens zijn druktemakers, daar maak je vaak een oudere kat niet blij mee. optie zou dan zijn een kitten erbij zodat die samen kunnen spelen en dat ze sjaak met rust laten.


Sjaak is pas 2! Dus dat valt opzich mee.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door Anne »

xsharrrxx schreef: 18 sep 2019 13:50 Sjaak is pas 2! Dus dat valt opzich mee.
Oh dat is wel verwarrend want je schrijft dat je oude kat het nier meer ziet zitten ;-)
2 jaar is op zich nog niet zo oud, het kan zijn dat Sjaak de kleine druktemaker te overweldigend vind
Misschien is het nog geen gek idee om er een andere kitten bij te nemen zodat Sjaak op die manier word ontlast ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
xsharrrxx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2019 22:29

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door xsharrrxx »

Anne schreef: 18 sep 2019 16:21 Oh dat is wel verwarrend want je schrijft dat je oude kat het nier meer ziet zitten ;-)
2 jaar is op zich nog niet zo oud, het kan zijn dat Sjaak de kleine druktemaker te overweldigend vind
Misschien is het nog geen gek idee om er een andere kitten bij te nemen zodat Sjaak op die manier word ontlast ;-)
Ja ik bedoelde ermee dat de kitten de nieuwe is en Sjaak dus de 'oude'..
Maar ik snap de verwarring !
Bedankt!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door Kikimax »

Haha wat zo een titel kan doen. Ik dacht ook dat je met een oude depressieve kat zat. Gelukkig niet. Maar inderdaad zoals gezegd, een kitten erbij of de langzame herintroductie doen. Succes
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
xsharrrxx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2019 22:29

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door xsharrrxx »

Kikimax schreef: 18 sep 2019 17:53 Haha wat zo een titel kan doen. Ik dacht ook dat je met een oude depressieve kat zat. Gelukkig niet. Maar inderdaad zoals gezegd, een kitten erbij of de langzame herintroductie doen. Succes
Haha nee gelukkig nog niet zo oud! Wel depressief ja ..
Bedankt voor jullie tips!
Ik hoop dat het goed komt :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door Rik »

Ik denk dat een complete (her)introductie niet echt nodig is. Wat ik lees is dat Sjaak niet agressief is tegenover de Elmo. Wat wel nodig is is dat je rustmomenten voor Sjaak maakt. Heeft ie plekjes waar hij zich terug kan trekken?

Een tweede kitten kan verstandig zijn zodat die dan samen hun gang kan gaan en Sjaak toe kan kijken wanneer hij wil.

Anders zul je de eerste tijd zelf heel veel tijd erin moet stoppen om als tussenstation te dienen. Speel met Elmo en laat Sjaak toekijken en meedoen als hij wil. Hij moet wat meer zekerheid krijgen dat hij die kleine 'wel aan kan'.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
xsharrrxx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2019 22:29

Re: Mijn oude kat ziet het niet meer zitten...

Bericht door xsharrrxx »

Rik schreef: 18 sep 2019 19:21 Ik denk dat een complete (her)introductie niet echt nodig is. Wat ik lees is dat Sjaak niet agressief is tegenover de Elmo. Wat wel nodig is is dat je rustmomenten voor Sjaak maakt. Heeft ie plekjes waar hij zich terug kan trekken?

Een tweede kitten kan verstandig zijn zodat die dan samen hun gang kan gaan en Sjaak toe kan kijken wanneer hij wil.

Anders zul je de eerste tijd zelf heel veel tijd erin moet stoppen om als tussenstation te dienen. Speel met Elmo en laat Sjaak toekijken en meedoen als hij wil. Hij moet wat meer zekerheid krijgen dat hij die kleine 'wel aan kan'.
Sjaak ligt nu dus standaard op een stoel op zolder, komt af en toe kijken maar zodra hij Elmo ziet is die weer weg..
Spelen heb ik ook al geprobeerd maar daar moet hij ook niks van weten. :(
Voorheen deed hij dit wel!
Nu zit ik dus elke keer uren op zolder om Sjaak ook aandacht te geven & hem te laten eten..
Vind het zo zielig om hem zo bang te zien..
Plaats reactie