Mijn ene kat jaagt mijn andere het huis uit

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Bacon
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2019 12:03

Mijn ene kat jaagt mijn andere het huis uit

Bericht door Bacon »

Mijn ene kat jaagt mijn andere kat het huis uit waardoor deze helemaal niet meer thuis durft te komen.

Hoe het is ontstaan:
Mijn kat (die inmiddels is overleden) heeft 5 jaar geleden een nestje gehad. We hebben 1 kitten gehouden (Misty) en de rest weggegeven, waarvan 1 (Furby) aan mijn buren. Mijn buren hadden al 2 katten maar de Furby werd goed geaccepteerd door de andere katten. Mijn buren kregen na 3 jaar een kind. 1 kat was inmiddels overleden en de andere 2 die begonnen een last te worden voor mijn buren, door binnen te plassen en te poepen. Waarschijnlijk waren ze jaloers dat de baby alle aandacht kreeg. Mijn buren werden er zo gek van dat ze 1 kat hebben weggegeven, en Furby konden ze niemand voor vinden dus ze gingen haar gewoon buiten sluiten, ze mocht niet meer bij ze naar binnen. Ik vond dit zo zielig dat we in goed overleg hebben besloten dat ik de kat zou adopteren.

Ik heb 2 andere katten die altijd naar binnen en buiten kunnen (Rambo en Misty). De eerste paar maanden dat Furby bij ons was was ze overal bang voor, ze was echt heel schuw. Ik heb haar al mijn aandacht en liefde en ruimte gegeven om ervoor te zorgen dat ze zich op haar gemak zou voelen. Dit heeft wel geholpen want ze is nu niet meer bang voor mensen of andere katten.

Nu is het probleem echter dat ze haar zusje (Misty) aanvalt. Misty is niet zo'n vechtersbaas en ze is nu bang om bij ons binnen te komen. Elke keer als Misty in de buurt is rent Furby er op af en gaan ze vechten. Nu is Misty zelfs bang om een poot in de tuin te zetten. Ik voed haar 's ochtends door een bakje eten op de schutting te zetten omdat ze niet verder durft.

Ik heb dus Furby in huis gehaald omdat ik het zielig vond dat ze niet meer het huis in mocht, en nu heeft zij ervoor gezorgd dat Misty het huis niet meer in durft. Ik heb geprobeerd om ze allebei voor een tijdje binnen te houden maar het gaat maar niet goed, Furby blijft Misty lastig vallen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om 1 van de 2 weg te sturen naar een asiel. Maar de manier waar op het nu gaat vind ik ook zielig voor Misty, ze zat altijd zo graag bij ons op de bank.

Lang verhaal kort: Heb Furby geadopteerd, Furby valt Misty lastig. Misty is bang om thuis te komen., komt alleen om te eten op de schutting. Zijn zusjes. Wil geen van beide naar asiel sturen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn ene kat jaagt mijn andere het huis uit

Bericht door Rik »

Dat het zusjes zijn is op dit moment niet meer van belang. Ze kennen elkaar niet meer. Dat gebeurd al vrij snel nadat ze uit elkaar gehaald zijn. Het probleem is toch dat ze vrij naar buiten kunnen. Op die manier is er eigenlijk geen goede introductie te doen. Zolang ze dus vrij blijven zie ik niet echt middelen om dit in goede banen te leiden.

(Ik neem even aan dat alle katten in kwestie en in de buurt gecastreerd zijn. Want als er ook nog hormonen in het spel zijn kun je het helemaal vergeten.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn ene kat jaagt mijn andere het huis uit

Bericht door Anne »

Jouw verhaal doet me aan Destin* denken. Wij hadden een kat uit het asiel geadopteerd, best wel een lieverd, maar op de een of andere manier moest hij steeds Destin hebben. Hij joeg hem het hele huis door. Op een gegeven moment zat onze lieve Destin alleen nog maar achter de bank weggekropen. Toen hebben we de beslissing genomen om voor Destin te kiezen, hij was het langst hier. We hebben de poes toen weer teruggebracht uit het asiel.
Ik denk dat jij ook een van deze katten toch moet herplaatsen. En ik zou dan zelf kiezen voor de poes die het minst lange bij je is, in dit geval de boosdoener dus.
Je kan ook nog proberen beide katten in huis te laten zodat er wel een confrontatie plaats moet vinden. Zolang je kat naar buiten vlucht zal het zo blijven, maar hou dat goed in de gaten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie