Vriend of vijand?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Jenssieb
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2019 13:07

Vriend of vijand?

Bericht door Jenssieb »

Hey iedereen,

7 maanden geleden hebben we de 6 maanden oude Henk in huis gehaald. Hij is gesteriliseerd. Een erg lieve, aanhankelijke kat die nooit iemand of iets kwaad doet. 2 weken geleden hebben we de 13 weken oude Loes erbij gehaald om Henk een maatje te geven. Hun relatie is erg wisselvallig te noemen.

Ze kunnen perfect naast elkaar spelen, van elkaars bakjes eten en naar elkaars toilet gaan. Ze zitten zelfs vaak broederlijk naast elkaar door het raam te kijken. En ze hebben geen probleem om in elkaars bijzijn te eten of te genieten van snoepjes. Alleen als ze willen spelen gaat het er vaak heftig aan toe. Wanneer Loes naar Henk wil om te spelen, grijpt hij haar vast, gaan zijn oren naar achter en trapt hij haar met zijn achterpoten. Zij kan hem soms eens de baas, maar af en toe slaakt ze een gil. Henk lost dan niet meteen.

We hebben geprobeerd om hen te herintroduceren, maar het eerste contact resulteerde in Henk die aan Loes haar poep ruikte en haar dan besprong. Hij begon haar te bijten in de nek, nam haar vast, oortjes achterover. Loes deed niets. Het duurde niet lang voor Henk stopte en Loes meteen aan zijn poep begon te ruiken.

Ik heb al veel gelezen, maar ik kan geen stempel plakken op hun gedrag. Ze blazen of grommen nooit naar elkaar, maar de gevechten lijken me vaak heftig. Henk is wel een grote loebas, een Ragdoll van ongeveer 5 kilo. Misschien is zijn gedrag soms overweldigend? Is dit gedrag normaal? En kunnen we er iets aan doen?

Groeten,
Jens
Plaats reactie