Hoe verder naar de toekomst?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Hallo allemaal
Ik ben nieuw op dit forum, heb wel al veel gelezen.
We zijn het gelukkige personeel van Streepje en Vlekkie, broer en zus, 2 jaar oud, beiden geholpen toen ze 6 maanden waren. Ze zijn direct als kitten bij ons gekomen.
Het zijn binnen katten, gezien de drukke weg vlakbij. Dat willen we ook zo houden. Ze waren altijd de beste maatjes.
Vorige zomer ging het ineens helemaal fout. Waarschijnlijk is er een buurkat buiten geweest die stampij maakte. Het was een geblaas en gedoe en ze konden elkaar niet meer luchten of zien.
Met veel geduld en de hulp van een geweldige gedragstherapeute hebben we verschillende maatregelen genomen. Volledige herintroductie, verrijking van de omgeving, meer spelen, katten nu en dan buiten in de tuin (aan een tuigje). Na een maand of 2 was de rust hersteld. Ze sliepen weer samen, wasten elkaar etc.
Nu is het helaas vorige week weer geknald. We waren net terug van vakantie (en hadden oppas in huis gehad), en na terugkeer van een etentje troffen we 2 ultra gestresste poezen. Er was zelfs bloed gevloeid :-( .
Meteen hebben we ze weer apart gezet en nu (ruim een week verder) zijn we zo ver dat ze samen in de kamer kunnen eten/spelen voor enkele minuutjes. Ik heb er goede hoop op dat het goed komt.

Nu komt mijn vraag.
Naast de kat buiten speelde er ook nog het volgende een rol, denkt de therapeute. Streepje heeft de neiging achter zijn zus aan te jagen, vooral op de trappen. Dit gaat net te lomp waardoor er conflicten ontstaan. Vlekkie is ook soms enorm uitdagend. We merkten in het verleden wel dat ze soms een kras op de neus hadden als we thuis kwamen. Dus kleine conflicten waren er ook.

Maar nu. Tot nu toe hebben we onze poezen sinds de eerste "clash" en de geslaagde hereniging altijd samen in de woonkamer gezet als we er niet zijn. Zo kunnen ze in elk geval niet achter elkaar aan op de trap.

Maar nu willen we ze eigenlijk gewoon scheiden als we er niet zijn, voor de zekerheid. Dus de één boven/gang en de ander in de woonkamer. Dit doen we sinds de tweede clash ook en ze lijken het prima te vinden. We wisselen ze ook heel regelmatig van ruimte. 's Nachts slaapt Streepje boven, Vlekkie beneden. Ook dit gaat prima. Ook voor de vakantie lijkt ons dit een oplossing (ipv een pension).

Maar de therapeute kijkt hier anders naar. Beperking van de bewegingsvrijheid is volgens haar niet goed. Daar kan ik in komen, maar gezien de situatie weet ik niet hoe het anders zou kunnen.
Een pension in de vakantie is natuurlijk een optie, maar dat geeft misschien wel meer stress dan gescheiden thuis blijven?

Dus concrete vragen:

1) wat lijkt jullie wijsheid in de situatie dat we overdag weg zijn?
2) en in de vakantie (max een week weg)?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Groetjes Dominique
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Zotvanpoezen »

Heeft de gedragstherapeute niet gezegd dat deze twee katjes misschien niet echt bij elkaar passen? Ze hebben nu de leeftijd bereikt dat ze sociaal volwassen geworden zijn, en dan kunnen twee katjes die het vroeger goed met elkaar konden vinden plots met elkaar conflicten krijgen. Verder heb ik sterk mijn twijfels over de reis. Het is immers allemaal herbegonnen toen jullie op reis waren geweest. De katten in een pension onderbrengen zal volgens mij even slecht (of slechter) aflopen dan met de oppas. Tevens denk ik dat de gedragstherapeute gelijk heeft dat de katten langdurig beperkte vrijheid geven slecht is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Hoi, nee dat heeft ze niet gezegd.
Juist dat de kans dat het goed komt, erg groot is. Ze vertonen veel sociaal gedrag als ze in goede doen zijn. Maar reageren gestresst op de katten buiten, die dan ook bij de deur komen "stoken". Helaas reageren ze niet op afwerende middelen. De tuin afzetten is voor in elk geval niet mogelijk.
Ze hebben in een pension minder ruimte dan hier thuis.
We zouden ze alleen scheiden als we er niet zijn.
Bedankt voor je reactie!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Wat komt jou verhaal mij bekend over. Het is alsof je Yuna en Bono beschrijft. Alleen is Bono nét iets minder lomp dan Streepje waardoor het nooit escaleert. Ook Yuna kan het soms wel uitlokken. Maar hier is het dus gelukkig nooit verder gekomen dan wat gepiep, gegrom en geblaas van Yuna op moment dat Bono vol op haar dook. Maar het zijn twee heel verschillende karakters. Ook met spelen e.d. Verder zijn ze hier ook gewoon heel sociaal tegen elkaar.

Het gescheiden houden van Streepje en Vlekkie kan echter alleen maar een tijdelijke oplossing zijn. En als je dat consequent gaat doen kan dat inderdaad verkeerd gaan (zoals de therapeute ook zegt). Want waar moet Streepje met al zijn energie heen? Dat moet er toch uitkomen. En wat gebeurd er dan als ze wel weer bij elkaar mogen... juist... die energie moet er dan nog steeds uit. Je zult dan heel veel intensieve speeltijd in moeten bouwen voor Streepje zodat hij zijn energie kwijt kan voordat ze weer samen komen.

Ik begrijp dus dat er eigenlijk twee dingen spelen. Ten eerste de paniek state-of-mind wanneer er een andere kat in de tuin gespot is. Dit treft ze allebei en als de ene schrikt ziet de ander dat en komt er direct op af ("wat is er aan de hand zusje/broertje?"). Dat vergroot de schrik alleen maar met gegrom en geblaas als gevolg. Degene die kwam aangesneld schrikt daar dan weer van en doet hetzelfde. Dit escaleert steeds verder tot je broertje en zusje tegenover elkaar hebt staan die lelijk naar elkaar doen. Ik heb dit één keer bij mij meegemaakt in februari met Bono en Yuna. Ik schrok me te pletter want dat was de eerste keer dat ik ze zo naar elkaar zag doen. Waarschijnlijk was er één geschrokken van iets in de tuin (waarschijnlijk spelende kinderen van de buren die met pijltjes aan het schieten waren). Maar gelukkig was alles na een dag weer over.

De eerste stap is, zoals je wel begrijpt, het identificeren en wegnemen van de prikkels die ze in die toestand brengen. Misschien is je tuin niet af te zetten maar kun je wel blaas en geluid-afwering plaatsen. Van die hoorns die op beweging lucht blazen of zelfs met een bewegingsmelder een alarm. Hopelijk hoeft dat niet permanent maar lang genoeg om het onaantrekkelijk voor de vreemde katten te maken. En als de achtertuin wel af te zetten is zou ik daar zeker mee beginnen.

Het tweede wat speelt is dat Streepje dus vrij lomp kan zijn in zijn jachtspel (net als Bono hier). Op bepaalde momenten zie ik hier echt dat wanneer Bono achter Yuna aanzit en zij springt in de vensterbank dat het het teken is om te stoppen (wat hij dan ook direct doet). Maar soms, in de vrije loop, krijgt hij haar toch te pakken en dan is er gegrom/geblaas van haar nodig om hem eraf te krijgen. Blijkbaar gaat het bij Streepje nog een stapje verder. Heel veel spelen met Streepje zou hem af moeten matten dat die momenten minder worden.

Verder zou je moeten inventariseren op welke momenten Streepje bovenop Vlekkie duikt. Gebeurd het alleen op de trap? Of is hij ook op andere momenten in zo'n 'speelse' bui? Op welke tijdstippen? Voor of na het eten? Geef je ze onbeperkt voer? (Brokjes of natvoer?) Ik had ook begrepen dat het invoeren van vaste maaltijden kan helpen (zelfde energie-niveau op zelfde momenten).

Heeft de therapeute nog een plan van aanpak (want ik begrijp dat je daar nog regelmatig contact mee hebt)?

Heeft de oppas overigens ook intensief met Streepje gespeeld tijdens jullie vakantie? Het kan ook zijn dat Streepje, na jullie terugkomst, zo enthousiast was dat het met (het lompe) spelen met Vlekkie misgegaan is op die avond erna.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Hoi Rik
Dank je voor de uitgebreide reactie.
Om met je laatste vraag te beginnen: in de vakantie is heel intensief gespeeld met beide poezen. Heel fijn!

Ze krijgen onbeperkt brokjes, natvoer beperkt omdat ze er eigenlijk allergisch voor zijn. De hypoallergene variant lusten ze niet. Ze krijgen nu alleen wat natvoer om ze af te leiden van elkaar bij contact.
Maar die vaste voer momenten is een goede tip!!

Ik zal eens nadenken over afwering, helaas zal dat niet helpen tegen geluid want bv vannacht zaten er 2 katten te vechten op het platdak hier tegenover en dat zorgde al voor onrust. Nu slapen ze apart dus er is geen probleem, maar voor de toekomst is dat dus één van de dingen waar ik me zorgen om maak. Ze sliepen normaliter samen in de woonkamer, want allebei los zorgt voor gebroken nachten bij ons (Vlekkie wil midden in de nacht van alles, Streepje gaat gewoon slapen op ons voeteneind).

Ik heb vanmiddag een telefonisch consult met de therapeute, dus zij zal zeker nog tips hebben.

Maar vooralsnog lijkt het mij het veiligst als ze apart zitten als we (langer dan een uur of 2) weg zijn. Ook omdat de spanning tussen hen dan niet te hoog kan oplopen.
Even belangrijk om erbij te zeggen dat we dat nu dus ivm de herintroductie sowieso al doen. Ze lijken erg ontspannen.
En er is bijna altijd iemand thuis bij ons, dus het zou nooit voor erg lang zijn, afgezien van de vakanties dan. Maar misschien moeten we daarop wat anders verzinnen.

Het zijn echt 2 verschillende karakters, maar ze zijn normaal gesproken wel close. Vandaar dat ik het gelukkig zonnig inzie maar praktische leefbare oplossingen zoek.

Bedankt weer en verdere input is welkom!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Ook een optie is... maar ik kan me goed voorstellen dat je hoofd daar helemaal niet naar staat... een derde erbij nemen :lol:

Gedeelde smart is halve smart :)

In een grotere groep veranderd vaak de hele dynamiek tussen de katten. Dan is het ook niet meer één op één. Maar goed, dat is niet zomaar even een beslissing.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door nellebel »

heel herkenbaar dit verhaal hoor. die twee van mij gaan niet tot bloedens toe maar onze gijs is een bangerd. als hij schrikt krijgt guusje ervan langs. en die schrikt dan ook weer. guusje is een druktemaker die ineens voorbij raast, met als gevolg, gijs in de stress. onze verhuizing heeft veel opgelost omdat we nu rustiger wonen. na onze vakantie was er weer veel stress met als 1 vd gevolgen dat gijs guusje stalkte uit angst, hij moest elke stap van haar controleren, zij wilde dat niet, gevolg, meppen, grommen en de rest. wat nu helpt is feliway in het stopcontact, veel spelen met guusje om de energie kwijt te raken, en gijsheeft veel aandacht nodig en fysiek contact van ons ter geruststelling. hij volgt mij als een trouw hondje de hele dag. (ik ben na mijn werk dus eigenlijk continue thuis, we gaan bewust weinig van huis en komende jaren niet meer op vakantie)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

@Rik haha inderdaad heb ik daar even aan gedacht maar niet te lang :-)

@Wendy ja onze Vlekkie heeft ook die geruststelling erg nodig. Waren ze thuis geweest in de vakantie? Lastig zeg!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door nellebel »

Ja ze waren thuis, schoonouders kwamen langs. Maar Gijs word onzeker. Hij is alleen bij ons aanhankelijk en klef en heeft ons dus echt gemist en werd steeds banger en ging daarom achter Guusje aan ter geruststelling. En daar was tante pollewop niet van gediend

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

@Wendy wat een typetjes zijn het toch, die katten :-(
Vervelend!
Vandaag de therapeute gesproken. Gezien de situatie (racen op de trap als ze samen boven zijn, gevaar voor schrik van poezen buiten als ze beneden zijn) leek het haar toch ook een goed plan om ze te scheiden als we er niet zijn. Dit komt gelukkig niet vaak voor (tenminste, nauwelijks langer dan enkele uurtjes). En zoals ik ook had bedacht, is het met deze verschillende temperamentjes misschien ook wel zo rustig voor ze.
Voor langere afwezigheid zoals vakantie leek een goed pension waarbij ze samen met anderen los mogen bij tijd en wijle toch een betere optie. Dus daar gaan we ons ook op beraden.

We maken vorderingen met de herintroductie trouwens, vandaag zijn ze 2 x een klein kwartiertje samen geweest en dat ging prima. Als één van de twee wilde vertrekken, prima.
Blijven jullie duimen? :-)
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Jullie duimen goed, we gaan met sprongen vooruit!
Gisteravond zijn ze zelfs allebei in slaap gevallen op onze schoot, en zeker een uur samen in de kamer geweest. HOERA.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Dinky »

Fijn dat er rust begint te komen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Dinky schreef: 17 mei 2019 14:04 Fijn dat er rust begint te komen!
Ja hè, we zijn er blij mee!
:grin: :grin: :grin:
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Je blijft natuurlijk met die twee wel op een kruitvat zitten :)
Dus werken aan de enthousiasme van Streepje en aan het zelfvertrouwen van Vlekkie blijft wel nodig.

Maar fijn dat het nu goed gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Rik schreef: 17 mei 2019 20:22 Je blijft natuurlijk met die twee wel op een kruitvat zitten :)
Dus werken aan de enthousiasme van Streepje en aan het zelfvertrouwen van Vlekkie blijft wel nodig.

Maar fijn dat het nu goed gaat.
Dat wel!
Nog tips hoe ik dat kan doen?
Vlekkie is ook een tutje hoor!!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Plaats reactie