Hoe nu verder?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kim3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2019 23:46

Hoe nu verder?

Bericht door Kim3 »

Hoi,
Sinds een week heb ik er een nieuwe poes bij, Indy. Ik had al 2 andere poezen, Baby van 3 en Doortje van 5.
Eerst heb ik Indy in een aparte kamer gezet waar de anderen eigenlijk nooit komen. Toen wat geuren uitgewisseld. Baby reageerde hierop door hard te blazen en Doortje reageerde eigenlijk niet echt.
Na een paar dagen heb ik Indy in de badkamer gezet met de deur dicht. Baby en Doortje kwamen snuffelen. Op een gegeven moment heb ik de deur op een kier gezet zodat ze elkaar konden zien.
Maar op het zien van elkaar reageerde Baby door te blazen en mij te krabben en Doortje begon te grommen en te staren. Dit gaat nu al een paar dagen zo.
Indy is al een paar keer in de woonkamer geweest maar zodra de andere 2 haar ruiken worden ze boos, gaan blazen en met hun staart zwiepen.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet. Ik heb totaal geen ervaring met katten introduceren. Heeft iemand nog tips of advies?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Hoe oud is Indy? Dat is heel belangrijk. Als zij n.l. nog een kitten is dan zou je ze gewoon bij elkaar kunnen zetten. Ze maken het dan onderling uit (en Indy zal onderdanig zijn of op haar plaats verwezen worden).

Als Indy al wat ouder is moet je dat niet doen, maar moet je een langzame en degelijke introductie volgen met uitwisselen van geuren en ruimtes, werken met hordeur e.d. Dat kost ook meer dan een paar dagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kim3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2019 23:46

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Kim3 »

Indy is 4, dus zeker geen kitten meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Oei, ja. Dan moet je een langzame introductie doen. Het kunnen 'lezen' van katten helpt daar dan ook bij als je daar kunt.

Geuren afwisselen (met dekentjes) en kamers verwisselen doe je al. Het zou handig zijn als je een soort hordeur hebt dat je straks met één van de volgende stappen eten kunt geven aan beide kanten van die deur (beginnend met een paar meter en elke keer dichterbij). Daarbij helpt het dan ook dan je in maaltijden geeft en de katten niet onbeperkt eten hebben staan. Ze moeten het aangename met elkaar gaan associëren. Eerst veraf (zonder stress dus) enals dat goed gaat steeds stukjes dichterbij.

Er komt ooit een punt (verder in de toekomst) waar je ze bij elkaar laat en dan moet je ze dus goed kunnen 'lezen' hoe ze tegen elkaar zijn. Grommen, blazen en een mep uitdelen is geen probleem. Dat zijn grenzen aangeven. Zolang de andere die grenzen ook maar leert te accepteren. Maar als ze in de aanval gaan, dan is het fout (en ga je weer een stap terug). Maar je moet ook het verschil tussen aanval en enthousiasme kennen herkennen.
Indy is al een paar keer in de woonkamer geweest maar zodra de andere 2 haar ruiken worden ze boos, gaan blazen en met hun staart zwiepen.
Dit klinkt op zich goed en is heel normaal gedrag. Zag je dat ze aanstalte maakte om Indy aan te vallen? Of niet? Want als het alleen grommen, blazen en staart zwiepen is, dan ben je misschien al een heel eind verder. Maar je moet wel zien of het geen aanvallen wordt want dan ben je verder van huis. Moeilijk hè :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kim3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2019 23:46

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Kim3 »

Baby is al een aantal keer samen met Indy in de woonkamer geweest. Dit leek redelijk goed te gaan. Wel wat geblaas en gegrom maar geen aanvallen en op een gegeven moment waren ze beiden redelijk ontspannen.
Maar vandaag was het weer mis, zodra Indy bewoog sloop Baby grommend naar haar toe, ik denk dat ze aan wilde vallen. Dus nu maar weer uit elkaar gehaald. Ze bleven ook maar staren naar elkaar.
Met Doortje wil het ook nog niet zo, die is eigenlijk steeds buiten en wil niet binnen komen als Indy er is.
Ga ik toch te snel door ze samen in de woonkamer te zetten? Het leek toch eerst redelijk goed te gaan :???:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe nu verder?

Bericht door castratenkoor »

Ja je gaat te snel. Dit proces moet je echt maanden voor uit trekken. In 2016 heb ik 2 katten van 6 jaar geïntroduceerd in een groep van 7 katten. Dat heeft echt anderhalf jaar gekost voor ik echt het gevoel had dat het goed zat.

Ik zou als ik jou was een hordeur of gaasdeur in een aparte kamer zetten zodat ze veilig kunnen wennen aan elkaars geluid, geur en uiterlijk. En dan steeds dichter bij de hordeur voeren en met ze spelen, zonder dat ze slaags kunnen raken.

Als je ze te snel bij elkaar zet en ze raken in gevecht tot een krijsende kluwen, dan loop je het risico dat het nooit meer goed komt.

Ik had dat eerst jaar ook op elke verdieping een Feliway - stekker. Elke maand vervangen. Of dat op een positieve manier heeft bijgedragen weet ik niet. Ik heb uiteraard geen vergelijking hoe het zonder gegaan zou zijn. Ik gebruik het nu niet meer want het is best een kostenpost, elke maand 3 van die dingen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Reb »

Onze kat heeft zo een anti-stress halsbandje om. Ik denk ook van feliway. Mss ook het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben niet echt voor die antistress halsbandjes. Katten hebben een heel goede reukzin, en de ganse dag verplicht worden met die geur onder de neus zonder ervan weg te kunnen lopen...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe nu verder?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dat ook afraden, zo'n halsbandje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Dushizenn »

Ik heb dit verhaal beetje gevolgd, is er al verandering/verbetering, kim3?
Het heeft vaak even wat tijd nodig heb ik zelf aantal keer ervaren. Heb nog nooit meegemaakt dat het echt mis ging

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Plaats reactie