Oude bewoner snapt het niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Oude bewoner snapt het niet

Bericht door noortj3h »

Goedenavend,

Ik weet niet of ik op het juist subforum zit voor deze vraag, dus eventueel excuses.

In januari 2015 heb ik mijn bovenwoning betrokken, overgenomen van mijn neef die ging samenwonen. Hij had toen al een katje die buiten kwam.
Nu, afgelopen maand, heel toevallig zijn ze in de woning hieronder komen wonen.

Ik heb de laatste woning in een rij van 5 en er zit een brandtrap naast mijn dakterras. En uiteraard, kwam kat weer langs. Echter, gebeurd dit nu elke avond dat ie op mijn terras verbaasd rondloopt en naar t raam kijkt. Hij herkent het nog.

Nu maakt mij dat niet zo heel veel uit maar ik ben bang dat het teveel stress gaat opleveren voor mijn eigen binnen katten (Helaas al meegemaakt met heftige gevolgen). En ik vind het ook best treurig voor buurkat.

Hebben jullie misschien tips wat mijn buuf, buurman en ik hier in kunnen betekenen zodat de kat het beneden tuintje als huis gaat ervaren en niet mijn dakterras? Helpt het als ik misschien dekentjes waarop ze hebben gelegen een tijdje buiten te leggen voor de geur, of misschien een drolleke :roll: ?

Hoor t graag!
Alvast bedankt,
Noortje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door Rik »

Tijdens het verhaal dacht ik, "leuk een buurkat, laat maar binnen". Tot je zei dat je eigen katten had die daardoor in de stress schieten.

Mijn advies zou zijn dat de eigenaar (je neef?) de kat minimaal zes weken binnen houdt. Mocht dat niet voldoende zijn dan nog langer. En daarna is het aan hun om de kat bij te brengen waar zijn huisje nu echt is.

Een andere mogelijkheid is je eigen dakterras af te zetten. Misschien kunnen je eigen katten daar dan ook lekker op los.

Een drol of dekentje van je eigen katten zou ik zeker niet doen want dan komt die kat straks vaker bij jou om zijn territorium te markeren. Zijn alle katten in kwestie gecastreerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door noortj3h »

Bedankt voor je reactie!

Afzetten is onmogelijk helaas, tussen het dakterras en mijn voordeur zit de gallerij.
Heb al veel dingen bekeken om iets te maken van een ren of iets, maar dan krijg ik waarschijnlijk problemen ivm ruimte van nood pad :(. (ik laat ze niet vrij buiten omdat ik midden in het centrum zit en het geen veilig gevoel vind als ze door de winkelstraten gaan dwalen...)

Kat is inderdaad wel vrij vroeg naar buiten gegaan,
zal het ze eens vragen.

Op je laatste vraag kan ik alleen antwoorden voor mijzelf (ja), kat vd buren zou ik niet weten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door Dinky »

Ik weet niet of de kat steeds via dezelfde route aan komt lopen maar wellicht dat je dan zoiets kan installeren? https://www.agrishop.nl/ssscat-kattenaf ... edruk.html
Deze kattenverjager maakt in plaats van geluid gebruik van lucht. Een verjager op geluid lijkt mij minder geschikt omdat je eigen katten daar ook last van hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door nellebel »

tja als jij je eigen katjes netjes binnen houdt is het eigenlijk je neef die van zijn probleem jouw probleem maakt. straks plan om je eigen katten veilig binnen te houden als het buiten niet veilig voor ze is. ws vermaken ze zich binnen prima en missen ze er niets aan. heb zelf ook altijd binnen katten gehad. in mijn eerste huis kwamen ook altijd buurtkatten rond mijn achterraam waardoor mijn kat (die al doodsbang was) in de paniek schoot. gelukkig kwamen die katten alleen in het donker. uiteindelijk rolluiken genomen . hierdoor kreeg onze kat rust. klopt natuurlijk niet, maar de eigenaar van de katten had er geen boodschap aan dat mijn kat er last van had. die keek niet om naar zijn eigen katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door nellebel »

zou dus inderdaad even in gesprek gaan met je neef, en anders kun je mogelijk iets voor je raam doen zodat jouw kat de andere niet meer ziet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door Rik »

nellebel schreef: 17 apr 2019 11:16 ... en anders kun je mogelijk iets voor je raam doen zodat jouw kat de andere niet meer ziet
Helaas kunnen katten door muren heen kijken ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door noortj3h »

Dinky schreef: 17 apr 2019 09:11 Ik weet niet of de kat steeds via dezelfde route aan komt lopen maar wellicht dat je dan zoiets kan installeren? https://www.agrishop.nl/ssscat-kattenaf ... edruk.html
Deze kattenverjager maakt in plaats van geluid gebruik van lucht. Een verjager op geluid lijkt mij minder geschikt omdat je eigen katten daar ook last van hebben ;-)
Bedankt voor de tip!
Alleen zijn er meerdere katten hier die niet echt stress veroorzaken dagelijks.
De gallerij is niet zo heel lang, maar 5 huizen;
Weet niet hoe ver zo een ding rijkt? Maar vind t sowieso nog al aan de prijs voor iets wat inderdaad niet door mij komt :D.

Maar ik ga het gewoon eens bespreken. Iemand opperde ook dat het zomaar kan zijn dat het over een paar weken klaar is omdat ze het dan "begrijpt"?
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Oude bewoner snapt het niet

Bericht door noortj3h »

nellebel schreef: 17 apr 2019 11:15 tja als jij je eigen katjes netjes binnen houdt is het eigenlijk je neef die van zijn probleem jouw probleem maakt. straks plan om je eigen katten veilig binnen te houden als het buiten niet veilig voor ze is. ws vermaken ze zich binnen prima en missen ze er niets aan. heb zelf ook altijd binnen katten gehad. in mijn eerste huis kwamen ook altijd buurtkatten rond mijn achterraam waardoor mijn kat (die al doodsbang was) in de paniek schoot. gelukkig kwamen die katten alleen in het donker. uiteindelijk rolluiken genomen . hierdoor kreeg onze kat rust. klopt natuurlijk niet, maar de eigenaar van de katten had er geen boodschap aan dat mijn kat er last van had. die keek niet om naar zijn eigen katten.
Ze maken gelukkig ook geen aanstalten om naar buiten te gaan, ik heb ook een bovenverdieping dat ze naar bove en benede kunnen razen.

Wel vervelend van die eigenaar :(. Zal bij ons wel beter lopen gezien het goede familie is.
Heb ook inderdaad niet zo behoefte om hier (veel) geld aan uit te geven.

Bedankt alle! En fijne paasdagen alvas :edance: .
Plaats reactie