Nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Nieuwe kat

Bericht door Perenijs »

Goedenavond allemaal,

Graag leg ik het volgende aan jullie voor, in de hoop dat jullie tips hebben die ons en de katten kunnen helpen.

We hebben sinds een week een nieuwe kat. Het gaat om een kater van 7 jaar oud. Hij is 2 weken geleden gecastreerd.

Daarnaast hebben we een gecastreerde poes van 11 jaar oud. Onze andere poes, met wie ze close was, is 2 maanden geleden overleden.

Ik had de katten eigenlijk een langzame kennismaking gegund, maar op advies van anderen hebben we ze direct bij elkaar geplaatst. Dit ging niet goed. De nieuwe kater ging direct naar onze poes toe, zij blies naar hem en hij viel aan. Daarna hebben we ze direct uit elkaar gehaald.

Sindsdien verblijft de kater voornamelijk boven. Ze hebben elkaar een aantal keer kort gezien, maar zodra de spanning oploopt haal ik ze uit elkaar om te voorkomen dat ze gaan vechten. Onze poes vermijdt de kater voornamelijk en laat van een afstand weten niet van hem gediend te zijn. Onze kater lijkt de confrontatie op te willen zoeken en gaat dan (sluipend) naar haar toe.

We hebben ze wat lekkers gegeven tijdens de ontmoetingen, maar hier hebben ze weinig aandacht voor. Ook hebben we hen aan elkaars geur laten wennen door bijvoorbeeld dekentjes te wisselen.

Ik weet even niet meer wat verder te doen, en vraag me af of het met enkel geduld valt op te lossen.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Nieuwe kat

Bericht door Kikimax »

Ik zou helemaal overnieuw beginnen. Zet ze apart in een kamer en ga pas na ongeveer 2 dagen beginnen met geuren uitwisselen. Evt een feliway stecker erbij om de emoties wat gelijkmatiger te houden. Na 2 dagen bv dekentjes verwisselen. En dan pas weer een dag verder van kamer verwisselen. Dan ms deur op een kier en even snuffelen. Dan een paar dagen als het lukt met bv hekje tussen de ruimtes en dan steeds dichter bij eten geven. Pas als de geuren geaccepteerd zijn (kan soms best 2 weken duren) eens de deur openzetten en dan observeren. Het kost wat tijd, maar slagingskans is er dan best. Heel veel succes
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat

Bericht door Rik »

Perenijs schreef: 10 feb 2019 22:24 ... maar op advies van anderen hebben we ze direct bij elkaar geplaatst.
Ai, bij katten van 11 en 7 jaar is dat niet het juiste advies. Als één van de twee kitten is ksn het wel maar met volwassen katten niet je daar niet doen.

Inderdaad zul je de introductie compleet opnieuw moeten doen. Van geuruitwisseling tot eten aan beide kanten van een (dichte) deur en uiteindelijk hordeur gof hekje) e.d. Maar hou er ook rekening mee dat met 2 weken de hormonen nog niet uit het lichaam van de kater zijn. Daar gaat 6 tot 7 weken overheen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Nieuwe kat

Bericht door Perenijs »

Bedankt voor jullie reacties en tips. We hebben dit weekend Feliway Friends gekocht. Ik hoop dat het helpt. We moeten veel geduld hebben in ieder geval.
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Nieuwe kat

Bericht door Perenijs »

We zijn inmiddels bijna 2 maanden verder, en het lijkt wat beter te gaan. We hebben de katten nog niet samen geplaatst, maar ze hebben elkaar dagelijks gezien. Onze 'oude' kat staart helaas nog naar de andere kat, maar hij lijkt daar niet zo heftig op te reageren als voorheen. Ik durf het echter nog niet aan om ze samen te plaatsen. Hebben jullie hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat

Bericht door castratenkoor »

Het mooist zou zijn als je een hordeur of een gaasdeur gebruikt. Zodat ze elkaar kunnen zien, horen en ruiken. Dan wennen ze zonder gevaar aan elkaars aanwezigheid en gedrag ed.

Zelf heb ik in 2016 twee katten van 6 jaar in mijn groep van toen 7 katten gekoppeld. Pas na ongeveer anderhalf jaar kon ik spreken van een gelukte koppeling. Volwassen katten koppelen vergt heel veel tijd en geduld. Het is jammer dat je foute adviezen kreeg en dat daardoor het beging zo fout ging. Daarmee is er eigenlijk een achterstand gecreëerd.

Succes gewenst - en als je die optie hebt zou ik zeker voor een hordeur gaan. En niks overhaasten, want dan ben je zo weer terug bij af.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie