Wat te doen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marieke60
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2019 16:00

Wat te doen?

Bericht door marieke60 »

Hoi
Ik ben hier op kattenforum gekomen om me voor te bereiden en informatie te verschaffen over twee poezen die binnenkort bij ons komen wonen.
Situatie is als volgt
De eigenares van de twee britse kortharen, leeftijd 8-9 jaar oud, voornamelijk binnen in huis op gegroeid is sinds kort overleden. De twee poezen allebei steriel worden nu nog in eigen woning verzorgt door ons. Zo lang het mogelijk is laten we ze nog even in hun vertrouwde omgeving en gaan we er twee keer per dag langs.
Nu hebben we thuis zelf drie honden en een poes die elkaar binnenshuis verdragen en tolereren maar geen echte vrienden met elkaar zijn.
Onze eigen poes is 13 jaar oud en is graag regelmatig buiten om muizen en konijntjes te vangen, is wel gewend aan andere poezen waar ze als kitten mee opgroeide. Dit waren oudere katten en hadden geen interesse in haar als jong beweeglijk katje, gingen ieder hun eigen weg
De laatste 4 jaar is onze poes ze alleen met de honden.
Nu mijn vraag, ik heb al veel gelezen maar lees ook veel tegenstrijdige adviezen.
Wat is de beste stappenplan om de twee britsen kortharen bij mij thuis te introduceren. Ze zijn geen andere katten of honden gewend. Aan ons zijn ze wel gewend omdat we ze tijdens vakantie periode ook verzorgde als het nodig was
Wat ik kan bieden bij mij is voor hen is een afgezonderde bovenverdieping desnoods een trap hek boven aan de trap installeren zodat mijn eigen kat niet bij hen kan komen. Beneden verdieping is geen optie want daar zijn de honden aanwezig gedurende dag.
Ik moet er wel bij vertellen ik heb meer kennis over honden gedrag dan over katten gedrag. Onze eigen katten zijn en waren meer buiten dan binnen om muizen etc. te vangen en te verjagen
Graag adviezen van jullie als katten deskundigen want ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken.
Want we willen absoluut niet dat naar een opvang gaan, dat zou hun eigenares ook niet gewild hebben.
We pakken het ook liever nu goed aan dan dat we achteraf zullen bedenken hadden we het maar anders gedaan

Groetjes Marieke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat te doen?

Bericht door Rik »

Je vraagt om het beste stappenplan en geeft aan dat je tegenstrijdige adviezen leest. Welke tegenstrijdige adviezen? Het belangrijkste is je een doel voor ogen stellen. Je geeft aan dat beneden geen optie is. Bedoel je dat op korte termijn? Is het wel de bedoeling de katten straks naar beneden te krijgen? In dat geval hangt er erg veel af van hoe de honden op (vreemde) katten reageren. Zijn het 'jagertjes' dan zul je het heel moeilijk krijgen een goede introductie te verzorgen. Als het hele rustige honden zijn, die niet naar katten omkijken (of er in ieder geval niet achteraangaan), dan heb je nog wel een kans om een goede introductie te doen.

De katten permanent op de bovenverdieping te houden lijkt me in ieder geval niet gewenst (ik denk ook niet dat dat je bedoeling is). Verder gelden gewoon alle adviezen uit de introductie-topics. Eerst dichte deur. Geurtjes uitwisselen. Katten (en honden) wisselen van ruimtes. Op den duur een open deur (met hordeur of hekwerk). Samen eten steeds dichter bij de deur totdat ze aan elkaars aanwezigheid gewend raken. En uiteindelijk het bij elkaar laten.

Bij een introductie met je eigen kat is het natuurlijk het meest bevorderlijk als die ook (veel) binnen is. Als die ergens buiten muizen aan het vangen is, is een introductie natuurlijk niet mogelijk. En de nieuwe katten mogen voorlopig niet naar buiten (zeker tot het voorjaar). (nota bene) De 6 weken binnenhouden geldt voor het verhuizen van katten MET de eigenaar. Niet wanneer de katten verhuizen EN een nieuwe eigenaar krijgen. Ze moeten dus niet alleen aan het huis wennen maar ook vertrouwen krijgen in de nieuwe baasjes (en daarmee een band opbouwen), voordat ze naar buiten mogen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie