Kitten introductie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Kitten introductie

Bericht door Mariskings »

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik actief ben geweest, maar toch wilde ik jullie wat vragen.
Lang verhaal kort: onze kater is vorig jaar helaas overleden, hij mocht niet ouder worden dan 4 jaar.

Onze poes van 4 (Nyssa) heeft nu een half jaar het rijk voor zichzelf gehad, maar toch begon het te kriebelen om er een nieuwe kat bij te nemen. Zo hebben we 11 januari kitten Sasha (nu Chloë geadopteerd).

We hebben van te voren goed onze research gedaan, hebben we Chloë een paar dagen op een kamer gehad om haar te laten wennen. We hebben geuren uitgewisseld en dat ging goed. We hebben hun maandagavond voor het eerst aan elkaar voorgesteld, door de deur van Chloë's kamer een stukje open te zetten zodat ze elkaar wel zagen maar niet bij elkaar konden komen. Dit resulteerde in grommen en blazen, geen hoge rug, dikke staart of oren die verkeerd gingen staan.

So far so good, naar mijn idee.

We hebben gister een traphekje geplaatst bij de tussendeur van de woonkamer naar de hal, zodat Chloë meer bewegingsvrijheid heeft, de geuren toch samen komen en Nyssa gewoon haar ding kon doen beneden.

Wat tot nu toe gebeurt, is dat als ze elkaar zien, vooral Nyssa gaat grommen en blazen (zonder hoge rug, dikke staart etc) en Chloë ook wat blaast maar ook geen hoge rug of dikke staart vertoont.

Nu vind ik het zelf nog te vroeg om ze echt zonder traphekje bij elkaar te laten zijn, ook omdat ik bang ben dat ze nogal fel reageren, dus besloten om ze eerst vanaf vanavond te laten eten in elkaars bijzijn.

Mijn vraag is meer: hoe lang duurt het ongeveer voordat ze elkaar zonder traphekje kunnen zien? Dat vind ik namelijk wat lastig in te schatten, aangezien ze vast en zeker nog blijven grommen en blazen zodra het hekje los gaat.

Hieronder staat de link van de video die ik gemaakt heb. Het lukte me niet om hem in dit bericht te plaatsen zodat je het makkelijker kon openen, vandaar.
Video Nyssa en Chloë
Wel een tip voor de video: zet je geluid op maximaal of doe een koptelefoon op, anders hoor je Nys haar gebrom niet :')

Dus wat vinden/denken jullie hiervan? Let me know!

Groetjes en veel liefs
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten introductie

Bericht door maliejane »

Hoe oud is Chloë precies? In principe kan je een kitten namelijk direct bij een oudere kat zetten. Bij twee volwassen katten is het beter wel langzaam te introduceren.

Dat blazen en grommen zal voorlopig wel blijven, dat is gewoon de grens aangeven. Zolang ze elkaar niet echt aanvliegen en niet meer loslaten en het dus enkel bij een kleine mep en wat blazen/grommen blijft zou ik ze lekker bij elkaar laten. Ik heb zelf afgelopen zomer een kitten (11 weken) bij mijn kat (1 jaar 11 weken) gezet en ben er de eerste dag een beetje bij gebleven. De oude gaf duidelijk haar grenzen aan en de kleine bleef netjes op afstand dus binnen 2 dagen ging dat prima. Chloë ziet er ook nog jong uit dus dat gaat vast goed. En als je het niet helemaal vertrouwd kan je ze in het begin s'avonds en wanneer je weg bent nog even apart zetten.

Succes!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Plaats reactie