Moet ik dit laten gebeuren? Is dit spelen of vechten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Tipsi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2018 02:10

Moet ik dit laten gebeuren? Is dit spelen of vechten?

Bericht door Tipsi »

Wij zitten met een kitten die net 6 maanden oud is, deze hebben we al een tijdje. Nu hebben we sinds 2 weken een kat van 2 jaar overgenomen van een vriend van ons omdat hij niet meer voor de kat kan zorgen. Beide zijn het vrouwtjes. In het begin had de 2 jarige kat haar eigen kamer voor een weekje en lieten wij ze aan elkaar wennen door geur. Uiteindelijk zijn we overgegaan op korte interacties met meestal wat kattenmelk of een snoepje (normale maaltijden vinden ze niet interessant genoeg om de ander te negeren). Ze kunnen nu 10 cm van elkaar af uit een bakje melk drinken.

Wel begint de kitten nu de hele tijd achter de oudere kat aan te rennen en omdat de oudere kat weg blijft rennen, gaat de kitten er alleen maar harder achteraan. Ze begint ook veel te slaan naar de oudere kat, meestal probeert de oudere kat dit te ontlopen maar soms slaat ze ook terug. Ze blazen of grommen niet als dit gebeurt, maar je kan wel zien dat de oudere kat het niet leuk vindt. Haren staan niet overeind en meestal staan de oren ook gewoon recht overeind. Wel wapperen ze erg veel met hun staart. Ik kan niet goed zien of ze kun nagels gebruiken maar het gaat wel vaak richting elkaars gezicht dus ik ben bang dat er iets mis gaat.

Vlak voordat de kitten begint met slaan zie ik haar pupillen groot worden. Vaak valt ze mij ook voor de lol aan als we die dag nog niet gespeeld hebben en dan doet ze hetzelfde met haar ogen, maar mij vind ze verder ook gewoon lief. Nu zijn we een beetje radeloos want er lijkt geen vooruitgang in te komen, eten en drinken naast elkaar kunnen ze al maar toch rent de kitten de hele tijd achter de ander aan en gaat slaan. Moet ik dit nu gewoon laten gebeuren? We laten ze ook niet lang bij elkaar omdat we niet de hele tijd kunnen opletten.

Sorry voor het lange bericht, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Moet ik dit laten gebeuren? Is dit spelen of vechten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Toen Froufrou nog een kitten was kon ze het ook niet laten om steeds achter 1 van de andere katten te jagen. Ze liet hem zelf niet met rust als hij op de kattenbak zat. De andere kat die niet bang van haar was liet ze wel met rust. Ik heb in het begin de jongste wel apart gezet als er niemand thuis was en 's nachts ook.(Iedereen werkt hier op verschillende dagen en uren, dus was dat nooit voor lang)Ik heb het opgelost door met beide katten samen te spelen. Zo leerde de oudste dat de kitten niet gevaarlijk was en dat hij er niet bang voor moest zijn maar leuk was om mee te spelen. Als ik zag dat de kleine de andere wou pesten leidde ik haar af. Als de oudste zijn angst weg was, vond de kitten het niet meer nodig om hem te pesten en te meppen. De katten te kort bij elkaar zetten om te eten is geen goed idee. ik zet ze zelf ook wat uit elkaar zodat ze rustig kunnen eten. Ook al zijn ze goed bevriend met elkaar.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Tipsi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2018 02:10

Re: Moet ik dit laten gebeuren? Is dit spelen of vechten?

Bericht door Tipsi »

Zotvanpoezen schreef: 24 dec 2018 13:29 Toen Froufrou nog een kitten was kon ze het ook niet laten om steeds achter 1 van de andere katten te jagen. Ze liet hem zelf niet met rust als hij op de kattenbak zat. De andere kat die niet bang van haar was liet ze wel met rust. Ik heb in het begin de jongste wel apart gezet als er niemand thuis was en 's nachts ook.(Iedereen werkt hier op verschillende dagen en uren, dus was dat nooit voor lang)Ik heb het opgelost door met beide katten samen te spelen. Zo leerde de oudste dat de kitten niet gevaarlijk was en dat hij er niet bang voor moest zijn maar leuk was om mee te spelen. Als ik zag dat de kleine de andere wou pesten leidde ik haar af. Als de oudste zijn angst weg was, vond de kitten het niet meer nodig om hem te pesten en te meppen. De katten te kort bij elkaar zetten om te eten is geen goed idee. ik zet ze zelf ook wat uit elkaar zodat ze rustig kunnen eten. Ook al zijn ze goed bevriend met elkaar.
Goed advies, het enige probleem is dat de kitten de hele tijd bezig blijft en het niet alleen soms doet. We kunnen lastig de hele dag door met haar spelen..
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Moet ik dit laten gebeuren? Is dit spelen of vechten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Nog een optie is er nog een kitten erbij nemen van ongeveer dezelfde leeftijd. Als ze elkaar hebben om zich te vermaken zullen ze oudere kat waarschijnlijk minder interessant vinden en met rust laten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie