Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Deniiseee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2018 09:45

Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Deniiseee »

Goedemorgen allemaal,

Graag wil ik onderstaande situatie met jullie delen, ik ben benieuwd naar jullie advies/reacties/ervaringen.

Ik heb een Poes (gesteriliseerd) van 3,5 jaar, de eerste 1,5 jaar heb ik haar alleen gehad (destijds bleef zij altijd binnen). Nadat ik merkte dat zij zich ging vervelen hebben wij een kitten aangeschaft. Zij accepteerde de kitten vrijwel direct, binnen 3 dagen was ze het kitten al uitgebreid aan het wassen en lagen ze samen. Helaas is deze kitten na een vrij korte tijd overleden, en heeft ze afscheid moeten nemen van haar vriendje.

In het begin merkte ik dat ze erg aan het rouwen was, uiteindelijk werd ze wat rustiger.. maar na een half jaar kwamen de 'vervelingssignalen' weer terug, veel miauwen, aandacht zoeken, weer in mijn enkels 'vliegen' om te spelen. Naast dat ik haar veel aandacht gaf, werd het niet minder. In overleg met de dierenarts hebben we dus na ruim 3 kwartjaar (na het overlijden van de andere kat) een nieuw kitten aangeschaft. Met het idee dat ze het weer heerlijk zou vinden om een nieuw vriendje te hebben (juist omdat dit de vorige keer heel erg beviel en zo snel goed ging. We hebben het kitten nu 5 weken bij ons thuis, de introductie ging redelijk goed.

Maar helaas lijkt ze er niet zo blij mee... ze blijft wel nieuwsgierig, maar omdat de kitten zo druk is vind ze het maar niks. Het nieuwsgierige is nu over gegaan blazen, grommen en weglopen. Ze komt nooit meer bij ons liggen in de woonkamer, wilt constant naar buiten toe..

Inmiddels heb ik het idee dat het wel 'iets' beter gaat, maar ik vind het heel erg om te zien dat ze het huis probeert te ontwijken, naar buiten wil, en niet meer lekker bij ons komt liggen in de woonkamer.

Ik heb Feliway friends gebruikt, catnip, aandacht verdelen, de andere poes juist uitnodigen in de woonkamer en de kleine even weg doen..

Nu vraag ik mij af, zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de oudere poes steeds naar buiten gaat, waardoor ze weer 'nieuwe luchtjes' krijgt en de kitten weer als 'vreemd' wordt gezien.. En zou ik haar juist een periode binnen moeten laten (de vorige keer accepteerde ze de kitten vrijwel direct, omdat ze nou eenmaal samen binnen zaten)…

Ik wil niks pushen, maar vind het erg verdrietig om mijn andere kat zo te zien..

Alvast bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door castratenkoor »

Wat je zou kunnen overwegen is nog een kitten. Dan houden de kittens elkaar bezig en heeft ze minder last van de drukte.

Inderdaad zou je haar nu beter binnen kunnen houden, anders blijft de introductie moeizaam vrees ik.

Afleiding kun je ook nog zoeken in langs een muur wat zit- en ligelementen en een nieuw paaltje of krabton.

En leuk speelgoed - zoals een speelrails.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Deniiseee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2018 09:45

Re: Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Deniiseee »

castratenkoor schreef: 27 nov 2018 11:45 Wat je zou kunnen overwegen is nog een kitten. Dan houden de kittens elkaar bezig en heeft ze minder last van de drukte.

Inderdaad zou je haar nu beter binnen kunnen houden, anders blijft de introductie moeizaam vrees ik.

Afleiding kun je ook nog zoeken in langs een muur wat zit- en ligelementen en een nieuw paaltje of krabton.

En leuk speelgoed - zoals een speelrails.
Dankjewel voor je reactie..
Ik heb haar nu ongeveer de gehele dag binnen, zielig hoor.. staat heel hard te miauwen voor de deur. Probeer het maar te negeren en haar juist te belonen als ze niet voor de deur staat te miauwen..

Ik heb al allerlei speeltjes gekocht, ze heeft ook de mogelijkheid om 'hoger' te liggen.. dan ligt ze op afstand en soms zelf (spelend) op der rug de kitten in de gaten te houden...

Hopelijk helpt het als ik haar binnen hou en heeft het gewoon nog wat extra tijd nodig (en was de introductie met de allereerste kitten gewoon heeeeeeel veel geluk en gemakkelijk)..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Rik »

Bij die 3,5 beginnen ze ook enigszins solo te worden. Goede kans als je een jaartje gewacht had dat je er helemaal niets meer bij zou kunnen plaatsen. Heb ik gehad met Bowy. Ik heb 'moeten' wachten tot ze er niet meer was (met 20 jaar) voordat ik weer kittens kon nemen.

Binnen houden is op zich niet zielig hoor. Ja, ze zal voorlopig ff mekkeren dat ze naar buiten wil. Maar daar zal steeds minder worden.

Hier zijn ze nu in de winter ook binnen. In de zomer mogen ze in de afgesloten tuin als ik zelf ook thuis en beneden ben. Dan kan gewoon de deur open. Maar in de winter niet. Ze staan wel bij de deur als ik naar buiten ga, maar verder miauwen ze er niet om.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Isabellew
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2018 01:01

Re: Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Isabellew »

Hallo,
Ik heb twee Britten van twee jaar oud en overweeg om er een devon rex bij te zetten. Nu zijn die twee Britten vrij ok met elkaar. Overdag slapen ze apart maar s avonds en s ochtends spelen ze even samen en soms wast de ene kat de andere wel. Ze komen goed overeen eigenlijk. Is het slim om er een derde bij te nemen? Ik heb een beetje schrik dat het een 2-1 front wordt, en evt de nieuwe met oude tegen de andere oude en dat zou ik eigenlijk echt heel zielig vinden. Weten jullie raad? Mvgr, Isabelle
LB86

Re: Poes (+-3 jaar) accepteert nieuw kitten niet

Bericht door LB86 »

Hier precies hetzelfde... Vreselijk om te zien dat het voor de ouder zo moeilijk is. Ik heb het 2 maanden geprobeerd, en moet de kitten wegdoen vrees is. Dit vind ik erg moeilijk omdat de kitten en ik wel een hechte band hebben. ( ik heb haar gered en ze vertrouwd mee heel erg)
Plaats reactie