Hoe lang geef ik het tijd?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Eefje4126
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2018 13:52

Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door Eefje4126 »

Hallo allen,
Sinds twee weken hebben ik een poesje (ong. 10 mnd) in huis, en ik had al 2 broers van 2,5 jr.
De introductie is door omstandigheden een hele snelle geweest, maar omdat het goed leek te verlopen hebben we het maar zo gelaten.
De eerste paar dagen was er vooral nieuwsgierigheid over en weer. Daarna zag ik dat de katers wat bliezen en grommen naar het poesje, en na een paar dagen draaide dit om en deed zij het tegen hen. De afgelopen week is er geen sprake van geblaas of gebrom meer. Alle drie lopen ze met een vriendelijke staart door het huis, er wordt niet gevochten. Het poesje wil graag spelen, en een van mijn katers is haar speelmaatje. Die schrikt nog wel dus dat wordt dan even lekker achter elkaar aan rennen. Soms neuzen deze twee even....
Er is geen gevecht geweest.
Maar, de andere kater trekt zich nu erg terug. Slaapt de hele dag, wil niet spelen (ook niet zonder poesje) ik zie hem niet meer eten (behalve snoepjes), wel drinken, zijn vaste ritueeltjes met mij is ie ook niet meer voor te porren. Hij is wel bij me, naast me op de bank. Soms komt het poesje dan even langs en geeft een neusje, waar hij dan eigenlijk niet op reageert. Hij geeft in lichaamstaal geen angst of agressie weer, maar maakt wel een ongelukkige indruk. Hoe lang geef ik het de tijd dat ze aan elkaar wennen? Ik ben al begonnen met Feliway friends, en de eerste dag was het resultaat verbluffend, hij was duidelijk weer blij. Maar na twee dagen merk ik niks meer.....
Wie heeft goede raad?
Lucienne81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2018 08:59

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door Lucienne81 »

Dit kan heel goed jaloezie zijn. Er komt een kat bij die van jou ook de aandacht krijgt en dan gaat zijn maatje er ook nog mee spelen. Het kan zijn dat je het wel een beetje zielig vind voor die kat waardoor jij denkt te zien dat hij zielig is. Het feit dat hij de kitten niet aanvalt is al heel goed. Ik zou misschien bewust iets minder aandacht aan de kitten geven als de andere kat er bij is en dan juist die kat een aai over de bol extra geven. Ik zou het zeker nog een maandje aanzien. Goede kans dat hij nog bijtrekt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door ErikPhilippus »

En veel met alledrie spelen....
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door maliejane »

Ik had een kitten van 11 weken bij mijn kat van 1 jaar en 11 weken geplaatst. De oudste onderging hierdoor echt een paar fases.. eerst paar dagen extreem boos en onzeker, toen liet ze alles toe, toen helemaal niets meer en nu is ze na 3 maanden eindelijk weer haarzelf (naar mij sluipen, mij wassen en weer op schoot en tegelijk lief en blij spelen met de kleine)

Dus geef het zeker wat tijd!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Eefje4126
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2018 13:52

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door Eefje4126 »

Ik geef hem al extra aandacht inderdaad. Samen spelen lukt dus niet. Zodra zij zich erbij voegt, denkt hij, (althans, zo interpreteer ik dat... 😆) ach jee, daar heb je haar ook weer, laat maar en loopt rustig weg. Ook sneu voor haar, want zij ziet ze spelen, en wil mee doen, en dan is ze weer alleen. Die andere blijft wel in de buurt, maar vind het nog wat spannend dus speelt niet heel actief met haar.
Lastig hoor.
Ik zie inderdaad ook wat fases..... Hopen maar dat we snel in een volgende fase komen.
Soms denk ik, gingen ze maar eens eventjes knokken, even een plaatsbepaling doen of zo. Maar nee, die grote goedsul reageert gewoon niet op wat ze ook doet.....hij draait zich om en loopt weg. Heel chill.....
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hou er ook rekening mee dat het niets met het poesje te maken hoeft te hebben, maar een fysiek probleem. Dat dit samen valt met de komst van het poesje kan toeval zijn.

Zo heb ik er een keer naast gezeten met Yoki (inmiddels overleden door ouderdom). Na het overlijden van Karel, waar hij mee opgegroeid was, ging hij slechter eten. Ik dacht in eerste instantie dat het een reactie was op het overlijden. Bleek bij de dierenarts dat hij last had van zijn laatste elementen van zijn gebit.

Ik zeg dit omdat je aangeeft dat hij niet meer eet. Niet meer eten zou aanleiding kunnen zijn om hem toch eens te laten checken. En hoelang is het nu dat hij niet eet?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Eefje4126
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2018 13:52

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door Eefje4126 »

Dankjewel. Ik zie hem niet eten, waar ik het eerder wel regelmatig zag. Als ik hem snoepjes geef, eet hij ze wel gewoon op. De bakjes gaan ook even snel leeg als anders. Hij poept en plast gelukkig ook gewoon. Ik houd hem wel extra in de gaten.
Vannacht werd ik wakker en lagen ze beiden bij mij op bed, elk aan een andere kant van mijn benen.
Vanochtend ging hij in de speelbuis zitten (zo'n krakende rol waar ze mee spelen) en zijn staart stak eruit, dus dat vond zij wel erg leuk..... Staart ging flink heen en weer, dus zij probeert hem te pakken en toen heb ik ze even zien spelen. Het was maar kort, maar wel hoopvol 😄. Hij lijkt haar wel steeds uit te lokken door ergens op te gaan zitten en dan zijn staart quasi nonchalant te zwieren. Op het moment dat zij hapt, trekt hij hem terug en daarna gaat hij weer zwieren. Misschien is nu weer een nieuwe fase aangebroken.
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Hoe lang geef ik het tijd?

Bericht door coone »

Wij hebben begin november ook 2 vondelingetjes opgevangen van een 2-3 weken. Onze oudste kater die normaal heel aanhankelijk is bij mij begon toen ook ander te gedragen. Blazen naar de kittens & kwam bijna niet meer uit de kelder (grote katten hun eten & bakken staan daar ivm honden in huis). Nu sinds een week of 2-3 komt hij terug op mijn schoot liggen & is hij bijna terug de aanhankelijke kat van vroeger
Plaats reactie