Kat veel stress door kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
1Sofie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2018 21:13

Kat veel stress door kitten

Bericht door 1Sofie »

Hoi allemaal,

Sinds 2,5 maand heb ik er een kitten(poes) bij van nu 5 maanden. Ik heb me naar mijn idee goed ingelezen, en ze op een juiste manier geïntroduceerd. En mijn ene kat(poes, 6 jaar) accepteert het wel al vind ze het niet erg leuk. maar mijn andere kat(kater, bijna 4) heeft het er erg moeilijk mee. De eerste tijd zag ik hem nog nauwelijks, nu is dit wel meer geworden.
Ik ben naar de dierenarts geweest aangezien hij enorme kale plekken heeft, wat dus door de stress komt. Hij likt zich zelfs tot bloedens toe. Ik heb de tips van de dierenarts opgevolgd: feliway, meer kattenbakken en bakjes voer, maar ik betwijfel of dit gaat werken. Sinds een paar dagen wil hij namelijk ook niet echt meer eten.
In de zomer heb ik 4 weken honden opgevangen, en ik denk dat dit er ook mee te maken heeft. Wel is hij zich zo gaan likken toen zij al weg waren. Volgens de dierenarts komt het met name door de kitten, omdat katten onderling vooral stress geven.
Ik voel me er vrij rot door, ik vind het naar om mijn ene kat zo ongelukkig te zien en ik weet niet waar ik goed aan doe. Ik heb er over nagedacht om de kitten te herplaatsen, maar dit voelt ook niet goed.
Hopelijk hebben jullie tips en adviezen hoe ik dit moet aanpakken.

Groetjes,
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat veel stress door kitten

Bericht door pinguin »

Katten gedragsdeskundige in schakelen? Zou te lezen heb je al veel gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat veel stress door kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het huis meer een kattenhuis maken. Katten voelen zich veilig als ze zich hoog terug kunnen trekken. Je zou een route kunnen maken met zit-lig-planken langs de muren en loopplank langs plafond. Dus wel met mogelijkheid aan de ene kant erop en via de andere kant eraf.

Misschien helpt het om de gestresste kat 's nacht apart te zetten in een eigen kamertje met veel fijne spulletjes voor hem. dan heeft hij even tijd om te chillen in zijn eentje zonder geklier van het kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
1Sofie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2018 21:13

Re: Kat veel stress door kitten

Bericht door 1Sofie »

Bedankt voor het reageren.

De gestresste kat heeft nu sinds een maand een eigen kamer waar de kitten ook niet mag komen. Hier is hij wel helemaal ontspannen en dat is fijn om te zien. Het is alleen jammer dat het op andere plekken in huis niet lukt.
Er zijn op zich al wel plekken waar de kat hoog kan zijn, maar ik heb nog wel een idee voor een nieuwe plek.

Toevallig kwam ik gister op een site tegen dat er een bepaalde halsband bestaat waar katten rustig van worden, door het stofje wat het afgeeft. Mijn kat is een buitenkat, en ik ben erg bang dat hij ergens achter blijft haken, maar het valt te overwegen. Heeft iemand hier ervaring daarmee?
Plaats reactie