Grommen, agressie, autisme?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Vorig jaar zijn Kevin en Jake hier geboren. (Samen met hun 2 broertjes die samen verhuisd zijn).
Jake is vanaf zijn geboorte altijd anders geweest. Altijd alleen ergens gaan liggen. Erg schuw. Ook nu nog, meer dan een jaar later, wil hij het liefst alleen zijn, wil niet geknuffeld worden. Behalve als hij het zelf wil, anders reageert hij nog steeds schuw, kruipt onder je handen vandaan. Heel soms wil hij even spelen, maar dit kan hij niet zonder nagels en bijten. Behalve door zijn, door zichzelf toegeëigende pleegpapa. Die knuffelt hij het liefst onophoudelijk.
Hij speelde voorheen ook graag met Kevin, maar dat stopte spontaan een paar maandjes geleden. Uit het niets begon Jake hem steeds te slaan. Iets later begon hij steeds agressiever naar hem te grommen. Nu is het gewoon standaard gedrag geworden. Over het algemeen loopt Kevin met een grote boog om Jake heen, maar we zien steeds vaker dat Kevin nu boos achter hem aan gaat. Ook zijn moeder wordt steeds vaker boos op hem.

Kunnen wij iets doen om Jake te helpen, of is dit gewoon een kwestie van accepteren?
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door KiwiNL »

Hoe kom je erbij om er een labeltje autisme op te plakken? Je schrijft zelf dat hij in het begin wel gewoon met zijn broertje speelde. Er lijkt dus eerder iets gebeurd te zijn waardoor hij bang (en daardoor agressief) is geworden. Of misschien mankeert hij iets waardoor hij zo reageert. Is hij al medisch onderzocht? Is er een paar maanden geleden iets veranderd in huis, in de omgeving of in jullie leven?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Ik plak er geen labeltje op, er staat immers een vraagteken achter, simpelweg omdat we ons dit afvragen, omdat hij al vanaf zijn geboorte zo anders is. Wij hebben al meerdere katten gehad, maar nog nooit 1 met dit gedrag.
Medisch gezien is het een vreselijk mager jochie. Ze hebben pas een test bij hem gedaan, maar er was gelukkig niks. Zijn moeder is ook zo mager, dus ze zijn beide onderzocht. Maar er kwam verder niets uit.
Wat er veranderd is is dat ze sinds een paar maanden naar buiten mogen. Geen idee of het daardoor komt. Verder is er niets veranderd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door ErikPhilippus »

"Een vreselijk mager jochie"..... Dus er is wel degelijk iets aan de hand met z'n gezondheid. Dat z'n moeder ook zo mager is, en dat er verder niets uitkwam - het zou voor mij geen reden zijn om niet verder te onderzoeken waar dit door komt. Kevin is wel goed op gewicht neem ik aan, en als Jake graatmager is, kan dit een signaal van zwakte zijn waar Kevin op reageert met agressie. Ik zeg niet dat het zo is (want er kunnen nog zoveel oorzaken zijn), maar het is ook niet uitgesloten.
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Ja, Kevin lijkt op zijn vader en is prima op gewicht.
Jake lijkt op zijn moeder.
Uit het niets begon Jake hem (Kevin) steeds te slaan. Iets later begon hij steeds agressiever naar hem te grommen. Nu is het gewoon standaard gedrag geworden. Over het algemeen loopt Kevin met een grote boog om Jake heen
Het is dus Jake die gromt en slaat/agressief doet! Je merkt nu dat Kevin dit gedrag van Jake zat is en hem terug pakt.

Kevin is een goedzak. Een grote knuffelkont. Totaal anders dan Jake. Zoals ik al schreef lijkt Jake wat autistisch, al vanaf zijn geboorte. Ik heb al verder gelezen op dit forum en het bevestigd mij wel dat dit echt zo kan zijn.
Toen wij de jongens voor het eerst naar de dierenarts brachten, vroegen ze ook meteen waarom wij ervoor gekozen hadden om juist Jake te houden, omdat hij zo anders is..... dan normaal.......

Als er iets is met je dier dan ga je naar de dierenarts. Dat doen wij dus ook. Als zij zeggen dat er verder niks aan de hand is, dan geloof ik hun. Ze zijn niet voor niets dierenarts. Toch?

Mijn vraag is of wij iets kunnen doen waardoor Jake minder agressief wordt of dat we dit moeten accepteren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Rik »

Wanneer en op welke leeftijd zijn de jongens gecastreerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Toen ze 6 maanden waren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met ze niet meer buiten te laten (tenzij je tuin catproof is afgerasterd) en vervolgens het huis meer een kat-huis te maken. Meer zit-lig-krab-klim-verstop - gelegenheden. Meer kattenbakken, andere kattenbaken. In de hoogte werken met zitplekken langs een muur.

Je kunt een kat niet veranderen. Je kunt wel de leefomstandigheden veranderen. Een gelukkige kat wordt vanzelf een socialere kat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Rik »

Ik ga er even vanuit dat moederpoes dan ook gecastreerd is na het laatste nestje. Zo niet dan kan er nog steeds een groot hormonen probleem zijn binnen de groep. Ook als de jongens wel gecastreerd zijn.

Verder denk ik ook dat het advies van Dinie precies goed is. Het kan zijn dat Jake onzeker is en dat dit geleidelijk gebeurd is of door bepaalde gebeurtenissen. Naar buiten gaan kan daar zeker een oorzaak van zijn. Er gaan dan onderling hele andere dingen spelen (onzekerheid, territorialiteit etc.)

Mocht het toch "autisme" zijn zoals je noemt dan blijft het feit dat je hier goed en op correcte wijze mee om moet gaan (dat is b.v. bij autistische mensen ook zo). Dus alle dingen die Dinie al noemde zijn dan dingen waarmee je kunt beginnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Ja, moederpoes is meteen geholpen nadat de jongens geboren waren.

Ons huis is al 9 jaar volledig een kattenhuis, dus dat kan het niet zijn. Niet meer naar buiten, dat kun je niet maken, ze zijn die vrijheid nu gewend.

Wij zullen hem liefhebben zoals we altijd al doen. Misschien blijft het dus zo, en dat zullen we dan accepteren!

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door castratenkoor »

Mag ik niet snappen waarom iemand een probleem op een kattenforum zet en dan na alle aangereikte adviezen aangeven dat men niet van plan is iets te wijzigen. Voelt voor mij echt als een gemiste kans. Persoonlijk denk ik in oplossingen ipv in problemen.

Vaak zit een verbetering in de kleinste dingen. Daar hoef je echt je huis niet kapitaal voor te verbouwen. Dingen anders neerzetten, extra krabton en/of kattenbak. Kwestie van wat rommelen en schuiven en uitproberen.

""Ons huis is al 9 jaar volledig een kattenhuis, dus dat kan het niet zijn.""
Er is altijd ruimte voor verandering/verbetering/uitbreiding. Als dat het niet kan zijn zou je geen probleem hebben. Probleem oplossing zit hem niet in de kat veranderen (het is geen herkneedbaar stuk klei) maar in de omstandigheden veranderen.

Je zou ook eens ander voer kunnen proberen. Een kat die zich niet lekker voelt (bv door voor hem ongeschikt voer) reageert dat af op huisgenootjes. Het streven is de kat weer blij te maken - toch?!? Dat wordt hij niet vanzelf...….
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, precies mijn gedachte, Dinie. Advies vragen en vervolgens alles wegwuiven. Medisch was er ook 'niets aan de hand':
Ziva schreef: 24 aug 2018 13:06 Jake is 'een vreselijk mager jochie'. De DA heeft een test bij hem gedaan, maar er was gelukkig niks. Als zij zeggen dat er verder niks aan de hand is, dan geloof ik hun. Ze zijn niet voor niets dierenarts. Toch?
Zeggen dat "er verder niks aan de hand is", is een eufemisme voor "ik weet niet wat er aan de hand is". Een jong katje hoort niet vreselijk mager te zijn, dan is er wel degelijk iets aan de hand. En het oordeel van een DA altijd maar blind volgen - nou, daar hebben we hier genoeg voorbeelden van gezien dat je dat maar beter niet kunt doen.

Laten we het topic maar voor gezien houden, dat zal de vragensteller ook wel doen...
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan me voorstellen dat het overkomt alsof ik niks wil doen met jullie antwoorden, maar dat is echt niet zo hoor. Binnenkort gaan we weer met Jake en Kevin naar de dierenarts en dan zal ik zeker doorvragen.

Verder.... Ik kan simpelweg niet altijd meteen iets met een reactie. Je moet je huis een katten huis maken..... Dat is het al 9 jaar. We kijken altijd wat ze (5 katten), leuk vinden, nodig hebben. En aangezien elk dier anders is, hebben ze allemaal andere behoeften.
Het voelt niet als een antwoord op mijn vraag (sorry daarvoor).

Ander voer doe ik regelmatig bij moeder en Jake. Ze eten beide vreselijk traag, dus dan zet ik ze apart met een duur blikje voer.

Ik wil altijd dat mijn diertjes gelukkig zijn, en probeer alles (als je mij zou kennen zou je dat weten, maar dat is helaas niet zo op een forum)...... Zeker niet na een paar berichtjes.

Dus tips en adviezen zijn absoluut heel erg wenselijk. Je moet het niet lezen als onwil, maar onmacht. Ik wil gewoon kijken wat Jake nodig heeft......
Ziva
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2018 13:23

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Ziva »

ErikPhilippus schreef: 27 aug 2018 09:00 Zeggen dat "er verder niks aan de hand is", is een eufemisme voor "ik weet niet wat er aan de hand is". Een jong katje hoort niet vreselijk mager te zijn, dan is er wel degelijk iets aan de hand. En het oordeel van een DA altijd maar blind volgen - nou, daar hebben we hier genoeg voorbeelden van gezien dat je dat maar beter niet kunt doen.
Sorry, ik ben hier nog maar net en heb die voorbeelden niet gelezen.

Wat zou ik dan volgens jou moeten laten onderzoeken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grommen, agressie, autisme?

Bericht door Rik »

Ziva schreef: 25 aug 2018 11:29Niet meer naar buiten, dat kun je niet maken, ze zijn die vrijheid nu gewend.
Je schrijf ook zelf dat het probleem er is sinds ze naar buiten kunnen. Naar buiten kunnen kan een bepaald gedrag getriggerd hebben. Ze binnen houden kan altijd een optie zijn. Ja, ze zullen eerst wat mekkeren maar dat went ook wel weer. Zeker als je het binnen aantrekkelijk genoeg maakt (zoals een "kattenhuis"). Naar buiten gaan zou ik overigens altijd beperken tot de eigen afgesloten tuin. Zeker een groter territorium kan ook tot meerdere en verschillende problemen leiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie