Zus blaast naar zus na pootamputatie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gwennie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:58

Zus blaast naar zus na pootamputatie

Bericht door Gwennie »

Ruim twee weken geleden is eenjarige Pixel uit het raam van mijn flatappartement gevallen en door de meervoudige complexe breuk moest haar linker achterpoot geamputeerd worden.
Ze heeft daarna 10 dagen in mijn slaapkamer gezeten om te herstellen. Tijdens het eten smorgens en savonds konden haar zusje Nala en pixel elkaar zien en ruiken, en snuffelen ging goed. 2 dagen geleden heb ik ze even bij elkaar gelaten na het eten, en Nala blies toen naar pixel toen pixel naar haar toe liep. Ik heb ze toen weer gescheiden, een hekje geplaatst om het huis door midden te scheiden, en ze van kamer gewisseld.
Alles lijkt goed te gaan, totdat ik ze helemaal bij elkaar laat. Nala blijft blazen als pixel dichtbij komt en ik ben als de dood dat Nala de driepoot zal aanvallen...
Mijn vraag is nu: moet ik ze langer bij elkaar laten en het blazen negeren en ze pas weer scheiden als Nala aanvalt? Of bij blazen meteen weer scheiden?
Ik hoop dat jullie advies hebben want ik wil het echt niet verpesten :oops:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zus blaast naar zus na pootamputatie

Bericht door Rik »

Je moet het blazen inderdaad negeren. Nala geeft aan dat Pixel (die "vreemde driepoot") niet direct snel in haar buurt moet komen. Maar dat zijn gewoon signalen die ze naar elkaar uitwisselen. Als Pixel daar gewoon netjes op reageert dan is er niets aan de hand. Maar jij kunt pas zien dat Pixel goed reageert als je niet te vroeg in grijpt.

Mocht Pixel het signaal negeren en Nala haar aan gaat vallen dan kun je wel ingrijpen. Dan zul je moeten denken aan een wat uitgebreidere (her)introductie. Maar voorlopig moeten ze het even onderling uitmaken en ingrijpen verstoort dat alleen maar.

Eén keer aanvallen zal ook niet de onderlinge verhouding verstoren. Alleen herhaalde aanvallen zal niet goed zijn. Dus kijk gewoon even aan hoe ver ze komen.

PS. Probeer zelf tijdens die eerste fysieke ontmoetingen ook te ontspannen want jouw spanning voelen ze ook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gwennie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:58

Re: Zus blaast naar zus na pootamputatie

Bericht door Gwennie »

Bedankt, Rik, voor je snelle reactie.
Ik heb na je advies deze avond alle deuren open gelaten (slaapkamer, woonkamer, keuken, balkon) en ze hebben de hele avond op het balkon gezeten. Nala blies een paar keer maar het ging niet verder dan dat. Toen de balkondeuren dicht gingen was Nala iets minder blij en moest pixel van Nala in de keuken blijven. Ik houd pixel nog een nacht in mijn slaapkamer en morgen overdag gaan ze weer samen.
Ik denk dat het langzaamaan weer goed gaat komen als Nala nog een beetje bijdraait :)
Plaats reactie