broer en zus hebben steeds ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LunaRakkertje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2018 09:48

broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door LunaRakkertje »

ze zijn samen als kittens in huis gehaald en deden alles samen tot de 2e zwangerschap van de poes
het mannetje (Rakker) is geholpen bij 6 maanden, de poes (Luna) na haar 2e zwangerschap. (haar eerste nestje was niet de bedoeling en de kittens hadden het ook niet gehaald) haar 2e zwangerschap (met een keizersnede) was op leeftijd van 2 jaar en ze is nu 3 en half.

begin de 2e zwangerschap deed de poes wat afstandelijk. ik dacht dat dit na de kittens wel over zou gaan, maar toen de kittens vertrokken waren werd het alleen maar erger. telkens als rakker bij haar in de buurt komt begint ze te grommen en maakt ze haar rug bol als gevolg dat de kater achter haar aan gaat. dat eindigt vaak wanneer de poes naar buiten vlucht en ze is dan ook soms 3 dagen weg. ze is nu wat vaker thuis. dan hebben we nog een wat oudere poes van 16 die hier al jaren de baas is. zodra ze ziet dat ze achter elkaar aan rennen zorgt zij ook dat het stopt. de kat is wat dominant maar wint het niet van de 16 jarige poes die hier de baas is. de kater probeert soms voorzichtig de baas te worden maar het is nog nooit op vechten aan gekomen. we hebben ook een hond van 1 jaar maar de katten reageren daar prima op eerst vonden ze het spanend maar ze zijn allemaal aan haar gewent. (rakker vond het het engst)

de kater houd er van te spelen en jagen. eerst dachten we ook dat de kater met zijn zus wou spelen nu weet ik dat niet meer zeker.

weten jullie hier misschien een oplossing voor? we hebben al geprobeerd eten en drink bakjes uit elkaar te zetten. dat werkte niet. ook proberen we de kater en de poes even veel aandacht te geven.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door Siris »

Ik begrijp niet helemaal waarom je poes nog niet geholpen hebt en nog een keer zwanger hebt laten worden.

Is je kat nog steeds niet geholpen, want daar kan het zeker wel aan liggen. Dat zou in ieder geval stap 1 zijn, poes laten helpen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door Rik »

Ik lees dat de poes na haar 2e zwangerschap wel geholpen is.

Maar ik denk dat het laat laten castreren van de poes toch tot de problemen geleidt heeft.
Het enige dat je nog zou kunnen proberen is een intensieve herintroductie.

Maar met 3,5 jaar bestaat de kans ook dat dit niet helemaal goed meer komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door pinguin »

Ik zou poes en kater ook langere tijd scheiden zodat ze elkaar echt niet meer kunnen zien en dan langzaam opnieuw introduceren.

Is het zeker dat poes gezond is na alles wat ze heeft mee gemaakt. Gedrags verandering kan ook te maken hebben met pijn..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door KleinDraakje »

Als ik in jouw situatie zat dan zou ik ook voor alle zekerheid een volledige check doen van de poes. Bloed (o.a. Nieren), urine, foto’s etc. Na onze ervaring met Aslan heb ik gemerkt dat afwijkend gedrag echt heel goed een medische oorzaak kan hebben. Ook al zegt de eerste dierenarts van niet! En als je het niet vertrouwd of je da wilt het niet doen dan zou ik voor een second opinion gaan.

Mocht ze echt gezond zijn dan kan je ook altijd een kattengedragstherapeut inschakelen. Die kan je helpen met wat concrete handvaten voor een volledige nieuwe introductie van kater en poes. Vind het zelf dan fijn om een vers paar ogen te hebben die mee kan kijken. Soms mis je (subtiele) signalen omdat je er zo in zit 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
LunaRakkertje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2018 09:48

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door LunaRakkertje »

Siris schreef: 19 jul 2018 13:49 Ik begrijp niet helemaal waarom je poes nog niet geholpen hebt en nog een keer zwanger hebt laten worden.

Is je kat nog steeds niet geholpen, want daar kan het zeker wel aan liggen. Dat zou in ieder geval stap 1 zijn, poes laten helpen.
sorry als ik het misschien ben vergeten te melden, de poes is na haar 2e bevalling geholpen. we wouden heel graag een nestje kittens maar niet op de leeftijd van 1 jaar daar was het dus per ongeluk gegaan (we vonden haar met 1 veel te jong). de 2e keer was dat niet perrongeluk en ze is dus daarna meteen tijdens de keizersnede geholpen.
Gebruikersavatar
LunaRakkertje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2018 09:48

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door LunaRakkertje »

KleinDraakje schreef: 19 jul 2018 17:33 Als ik in jouw situatie zat dan zou ik ook voor alle zekerheid een volledige check doen van de poes. Bloed (o.a. Nieren), urine, foto’s etc. Na onze ervaring met Aslan heb ik gemerkt dat afwijkend gedrag echt heel goed een medische oorzaak kan hebben. Ook al zegt de eerste dierenarts van niet! En als je het niet vertrouwd of je da wilt het niet doen dan zou ik voor een second opinion gaan.

Mocht ze echt gezond zijn dan kan je ook altijd een kattengedragstherapeut inschakelen. Die kan je helpen met wat concrete handvaten voor een volledige nieuwe introductie van kater en poes. Vind het zelf dan fijn om een vers paar ogen te hebben die mee kan kijken. Soms mis je (subtiele) signalen omdat je er zo in zit 🙂

dankjewel voor de tips! het zou zomaar kunnen dat de poes ergens last van heeft, ze wil ook nooit dat we aan haar buik zitten. ik ga dat dan eens laten checken door een dieren arts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door Rik »

Ik dacht dat de melkkliertumoren pas op wat oudere leeftijd komen als een poes niet (of later) gecastreerd is. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Feit is natuurlijk dat haar lichaampje al erg veel voor de kiezen heeft gehad (naast alle krolsheden die erg zwaar zijn voor het lichaam, uiteindelijk een 1e nestje en vervolgens ook nog een 2e nestje via keizersnede).

Vandaar dat eigenlijk altijd castratie vóór de eerste krolsheid geadviseerd wordt. De kans op melkkliertumoren e.d. neemt dan vreselijk veel af. Dat advies wordt alleen niet actief gegeven door dierenartsen dus mensen die denken "ach leuk, een nestje" weten de risico's helaas niet.

http://schellerlanden.nl/melkkliertumoren/
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html

Hopelijk is het niets medisch.

Je had het over drink bakjes uit elkaar te zetten. Maar dat gaat sowieso niet werken. Ze komen elkaar toch ook op ander momenten weer tegen. Als het niets medisch is moet je gaan kijken naar intensieve herintroductie. Eerst is dat compleet geschieden maar één van de uiteindelijke stappen is juist de bakjes weer dichter bij elkaar. Maar zover ben je dus nog lang niet.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
LunaRakkertje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2018 09:48

Re: broer en zus hebben steeds ruzie

Bericht door LunaRakkertje »

dankjewel! we gaan eerst maar eens naar de dieren arts, ik hoop ook dat het niets medisch is! het klopt dat wij helemaal niets wisten over dingen als melkkliertumoren en zo! we gaan maar eens aan de slag!
Plaats reactie