Kitten 13 wk en kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Quecoisa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:56

Kitten 13 wk en kater

Bericht door Quecoisa »

Hoi Hoi,

we hebben sinds vorige week een Britse korthaar kitten (poes) als 2de kat in huis. We hebben ook een 2 jarige (ex) kater in huis van hetzelfde ras. Nu hebben we al een aantal vragen en antwoorden gelezen van soortgelijke situaties. Maar ook omdat niet elke situatie gelijk is geven we onze situatie weer.

Onze kater Louis was de enige kitten in een nestje en was zeer klein toen hij geboren was. De fokker heeft hem destijds veel aandacht gegeven en is hij, voor ons gevoel, heel erg afhankelijk geworden van de aandacht van mensen. Zo erg dat als we , volgens zijn gedrag, niet genoeg aandacht gaven hij gefrustreerd gedrag vertoonde zoals tegen de muur aan springen en vocale uiting (miauwen en zeurend jammeren).

Na lang wikken en wegen hebben we besloten om een 2de kat erbij te nemen en specifiek een kitten omdat deze vaak sneller en beter worden geaccepteerd als een oudere kat.

situatie is als volgt na bijna 2 weken. Als Louis de kans krijgt wil hij de kitten grijpen met zijn poten en bijt hij de kitten (niet alleen in de nek), Dit gebeurt echter niet constant. Ze eten gerust samen van een bord en slapen vaak relatief dicht bij elkaar. Er zijn echter momenten dus dat hij, als het ware, in jachtmodus lijkt te gaan en haar dus wil pakken en meestal bijten. Er komt dan ook vaak een prrt miauw uit als hij haar ziet en naar haar staart/kijkt. Vaak als hij haar te pakken heeft halen we ze niet direct uit elkaar want soms kan ze zich verdedigen maar soms ook niet. Ook gebeurt het soms dat zij hem uitdaagt (lijkt het wel). We zien echter dat ze over het algemeen niet echt bang voor hem is en hem niet echt super uit de weg gaat na een "aanval". Zijn bijten, weten we uit eigen speelervaring, is bij ons over het algemeen niet hard maar heel soms wel en dat er daarna een schaafwondje zonder bloed ontstaat.

Nu vragen wij ons af, gezien het bovengenoemd verhaal, of hij op dit moment een gevaar is voor haar. We houden haar nu nog 's nachts in een aparte kamer en ook gedurende dag wanneer we er beiden niet zijn. Het beste voor haar zou zijn dat ze gewoon rond kan lopen maar we weten niet of we dit nu al kunnen doen of dat we nog moeten wachten tot ze groter is. Momenteel is zij +- 1.5kg en hij rond de 4kg.

Graag jullie advies :) alvast bedank1!
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kitten 13 wk en kater

Bericht door RodeKaterHans »

Hoi,

Ik heb drie maanden geleden in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Misschien had je het onderwerp al gevonden maar je kan het hier teruglezen:

viewtopic.php?t=32099

Je kater moet leren wanneer hij te ver gaat en dat gaat het best door ze zo veel mogelijk bij elkaar te laten. Het ziet er vaak veel heftiger uit dan dat het is. Ze zeggen weleens: zo lang er geen bloed vloeit.... ;)
Ik heb regelmatig onder de bank gelegen, en Bertje in eerste instantie ook apart gezet als ik er niet bij was.
Wanneer dat wel kan vind ik moeilijk te beoordelen voor iemand anders..

Samen eten, dicht bij elkaar slapen en het feit dat die kleine niet bang is zijn goeie tekens. Dus laat ze zo veel mogelijk samen, speel veel met ze en probeer zelf ook een beetje te relaxen (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan).

Hier gaat het nu beter dan ik had durven dromen en zijn de heren dol op en met elkaar

Succes!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten 13 wk en kater

Bericht door Siris »

Kittens kan je gewoon bij een andere kat zetten, hoef je niet steeds apart te zetten, dan moeten ze steeds weer
aan elkaar wennen. Ik lees dat zij bij elkaar slapen en samen eten.

Is net wat RodeKaterHans zegt, lijkt soms heftiger dan het is.

Ik heb in mijn album filmpjes geplaatst van mijn 2 halfbroertjes, schelen 2 maanden.

viewtopic.php?f=5&t=18016&start=30
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Quecoisa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:56

Re: Kitten 13 wk en kater

Bericht door Quecoisa »

Ella, Daniëlle,

bedankt voor jullie advies! ik heb zaterdag eerst eens een uurtje buiten de deur doorgebracht en toen ik thuis kwam was alles ok! Zondag was ik de hele dag thuis en was Louis wel een aantal keer jagen maar leek rustiger dan eerst. Ik heb toen Mica in de zondagnacht alleen gelaten met hem. Dat ging ook goed, ik heb Louis wel horen jagen net nadat ik naar bed ben gegaan en 's ochtend vroeg maar voor de rest niets aan de hand (verwondingen). Ik heb daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en haar ook de rest van de dag alleen gelaten met Louis en ben ik naar mijn werk gegaan. Dat was wel spannend en moest ik steeds denken als dat maar goed gaat! het was best een lange dag moet ik zeggen!

Toen ik thuis kwam zag ik ze beiden niet beneden maar wel wat haar op de bank. Toen ik naar boven ging en hen riep kwamen ze beiden uit dezelfde kamer en beiden slaperig en kijkend zo van; Wat?! we sliepen net zo lekker met dit warme weer en ploften weer neer op de overloop XD.

Het gaat wel goed komen met die twee!

Groetjes Q
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kitten 13 wk en kater

Bericht door RodeKaterHans »

Mooi zo! Soms werken je eigen zenuwen ook niet echt mee (ik kan het weten...). Denk dat dit goed komt hoor! Geniet van je katzels!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Plaats reactie