Poes en nieuwe kitten. Help.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
DeDuchess
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2018 23:30

Poes en nieuwe kitten. Help.

Bericht door DeDuchess »

In April heb ik een poes van ongeveer 2,5 geadopteerd vanuit Egypte (Ivy). Hier heeft zij een slechte start gehad en is mishandeld geweest en gedumpt. Eenmaal bij mij was ze snel gewend en bleek het een knuffel te zijn (dat is, als ze het zelf aangeeft en tot ze het zat is).

Aangezien ik fulltime werk en zij zelf een jaar in een shelter/gastgezin met andere katten heeft gezeten, dacht ik dat ze een vriendinnetje wel kon waarderen. Ook de stichting waar ik haar vandaan had dacht dat ze dit wel fijn zou vinden. Dus enter kitten drie weken geleden. Blossom is een poesje van inmiddels 12 weken oud. Helaas is ze iets jong met 8 weken bij haar moeder weg gegaan, maar door omstandigheden kon ze niet langer daar blijven.

Ik heb het niet zo slim aangepakt met het introduceren en ze eigenlijk direct bij elkaar gezet. De eerste week heb ik overdag wel een tussendeur gesloten, maar als ik thuis was konden ze altijd bij elkaar. Vanaf het begin blaast Ivy naar Blossom en haalt ze regelmatig uit. Blossom laat zich dan op haar rug vallen en krijst, gromt en blaast. Ik vind nooit wondjes bij Blossom, dus het slaan gaat zonder nagels. Ivy houdt ook altijd uit zichzelf op en ik hoef ze niet uit elkaar te halen. Een paar keer heeft Ivy nu enthousiast geprobeerd met Blossom te spelen, maar die laat zich direct weer grommend op haar rug vallen. Vervolgens loopt ze vrolijk en nieuwsgierig achter Ivy aan zodra die er klaar mee is. Het slaan vanuit Ivy en het krijsen vanuit Blossom lijkt alleen maar erger te worden. Ik heb Feliway Friends in de huiskamer en probeer samen met ze te spelen en ze te belonen wanneer het wel goed gaat (soms wordt er weleens gesnuffeld zonder blazen of slaan, vooral als ik net thuis kom of ze elkaar onverwacht tegenkomen).

Lang verhaal, maar ondertussen ben ik een beetje ten einde raad. Ik wil geen van beide poezen kwijt, maar dit kan niet eeuwig zo blijven. Heeft er iemand raad, of ervaring met eenzelfde soort situatie waarin het goed is gekomen? Ik hoor het heel graag!!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Poes en nieuwe kitten. Help.

Bericht door Siris »

Hoi welkom,

Ten 1e heb je het niet verkeerd aangepakt. Kittens kunnen meteen bij een andere kat gezet worden.
En het is helemaalniet raar dat er geblaast, gebromd en gemept wordt.
Dit hoort er allemaal bij. Ik zou ze ook niet apart zetten, dan moeten ze steeds weer aan elkaar wennen.
Aan elkaar wennen kan wel weken, maanden en bij sommige wel langer. Soms
worden het ook geen vriendjes en tolereren zij elkaar alleen maar.

pelen kan er heftig aan toe gaan, ik heb een paar filmpjes geplaatst bij mijn album, dan kan je het zien


En wat Blossom doet is gewoon spelen, dat op de rug liggen is niet onderdanig zoals bij de hond.
Dan kan ze met haar vier poten aanvallen / verdedigen. Wat ik lees, geen nagels en er wordt af en toe
gesnuffeld zonder blazen.

Geduld is een schone zaak.

Veel plezier met je katten :grin:

Groetjes,
Daniëlle
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Poes en nieuwe kitten. Help.

Bericht door Fotokonijn »

Zeker weten! :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie