Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Beste allemaal,

Ik heb net een topic gelezen dat in veel opzichten overeen kwam met de situatie van mijn kittens, maar toch op misschien belangrijke punten heel verschillend. Durfde eigenlijk geen topic erover te openen omdat er al zoveel over soortgelijke situaties gaan, maar ik hoop toch dat iemand advies heeft voor mijn specifieke probleem. Ik denk ook dat ik te bang ben, maar ik wil gewoon het beste voor mijn dieren, ik wil het niet verpesten. Dus alle advies is welkom. Ik heb ook veel gegoogeld maar elke situatie is weer anders en net niet helemaal van toepassing op die van mijn kittens.

Ik heb dus twee superleuke en lieve dameskittens, alleen naar elkaar zijn ze allesbehalve leuk en lief. De jongste liep tijdens de introductie onverschrokken op de oudste af, zonder enige terughoudendheid. Dat vond de oudste niet netjes dus ze blies en bromde ze, de jongste blies ook een beetje terug. Ik ben eerlijk, vond het meteen eng en zielig voor beiden. Ik liet niets merken en bleef rustig op mijn plek zitten, probeerde onzichtbaar te zijn. De oudste liep even weg en kwam toen terug om nogmaals te blazen en te brommen, vervolgens deelde ze een mep uit en nog één. Sindsdien heb ik de jongste ook bromgeluidjes horen maken naast het blazen wanneer ze elkaar van dichtbij naderen. Meestal zoekt de oudste de jongste op een op het oog boze manier op. Blazen en brommen, het lijkt ook steeds iets feller.

De jongste is er pas een dag, maar mij leek het niet goed om met het nemen van de juiste maatregelen te lang te wachten. Ze sliepen vannacht apart, de jongste in de huiskamer waar mijn man zijn bed had opgemaakt, de oudste bij mij in de slaapkamer. Vanmorgen heb ik de jongste nadat ze gegeten had bij de oudste gezet, dat ging redelijk tot een zeker moment waarop mijn oudste kitten plots de jongste serieus beu was, elke keer rende ze op haar af om vlak voor haar neus te stoppen om te grommen en te blazen. Ik heb ze na een half uur continu dit herhaald te hebben gezien weer apart gezet en de oudste ging meteen haar dingen op de kattenbakken doen, eerst rende ze naar boven waar ik de jongste neer wilde zetten, met haar heb ik even op de trap gewacht tot de oudste klaar was. Toen rende de oudste weer naar beneden om daar op de bak te gaan. Ze liggen beiden nu in diepe slaap. De oudste beneden en de jongste op de slaapkamer boven.

De leeftijden van de kittens zijn resp. bijna 9 en 12 weken.

Moet ik ze, ondanks dat mijn oudste niet op de bak wil als de jongste er is, toch samen laten? Wat is wijsheid?
Bij voorbaat dank voor hopelijk herkenning en/of advies.
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door MayaEnKoen »

Misschien heb je dit al gelezen, maar wat je beschrijft lijkt inderdaad erg op mijn situatie, zo'n twee weken geleden.

Ik denk dat de tips die ik daar kreeg (en het verdere verloop van die situatie) voor zich spreken.. :smile:

Wb je kattenbak vraag: als je oudste de keuze heeft uit verschillende bakken op verschillende plekken dan zou ik haar ook gewoon de keuze en de vrijheid laten.. Voor nu kiest ze dus voor afstand (of beiden gebruiken, dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal). Dat is dan wat ze nu dan nodig heeft. Grote kans dat dat over een paar dagen weer helemaal 'gewoon' gaat.. of volgens een nieuw gevonden routine.
Je kent de vuistregel van aantal bakken = aantal katten + één?

Succes! Het plezier komt vast gauw :smile:
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Morgen komt er een derde bak bij. Zoals te lezen is gebruikte de oudste beide kattenbakken op het moment dat ik de jongste naar de slaapkamer wou brengen, ze rende, dus ze had blijkbaar hogernood. De jongste kan nog geen trappen lopen dus ze kunnen beiden niet vrij door het huis lopen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Rik »

Over het blazen, grommen en meppen hoef je je echt geen zorgen te maken. Het zijn nog kittens en voordat je het weet is dit over. Het is nét een dag dus ze zitten in de aftastfase.

Maar kan die kleine nog geen trappenlopen? Dat is raar. Dat zouden ze bij 9 weken echt wel al moeten kunnen doen. Misschien heeft zij het nooit geleerd en is er wat angstig voor maar van "niet kunnen" kan geen sprake zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Toch is het zo, Rik.
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Sorry voor het kortaffe, ik ben wat oververmoeid. Maar het is ontzettend irritant als iemand doet alsof je het uit je duim zuigt. Om iets wat je niet kent meteen als "raar" te bestempelen vind ik op mijn beurt naar overkomen. Ik vroeg om advies, niet om een oordeel.

Het zijn dan wel kittens, maar die van 12 weken is een poes, maar weegt toch 1700 gram, de jongste bijna 900 gram.
De ouders van de oudste waren ook bovengemiddeld groot.
Laatst gewijzigd door Smuzzypoes op 26 jun 2018 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oh oh, weer iemand met een kort lontje. Accepteer nou gewoon als je om advies vraagt, mensen reageren en daaraan hun eigen invulling geven met de informatie die jij geeft. Je gaat niet dicteren wat andere te zeggen hebben.

Je begon sympathiek met sorry, de 'maar' doet alles weer teniet.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Jij denkt mij wel te mogen dicteren (poeh, wat een gewichtig woord) wat ik te zeggen heb, Yo16Ka16No11?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Rik »

Ik zeg ook helemaal niet dat ik je niet geloof dat ze het niet doet. Ik vond het alleen raar dat je kitten het niet zou kunnen. En dat ik het raar vind is inderdaad mijn mening.

Het kan zijn dat ze bij de fokker nooit een trap gezien hebben en er "bang" voor is of het is nieuw. Of je hebt hele grote reuze treden ;)

Maar wat versta jij onder "niet kunnen"? Als die kleine van jou de sprong naar de eerste trede van de trap echt niet kan maken dan denk ik dat er misschien iets mis is met haar. Dat is een sprong van 20cm. Daar mag een kitten van 9 weken geen probleem mee hebben. Dat bedoelde ik. Ben ik de enige die dat vindt?

(Yuna was ook 9 weken en 821 gram toen ze hier kwam en bij de eerste stappen zaten ze beide gelijk bovenaan de trap.)


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door pinguin »

Hier kan Snabbel 7 jaar ook geen trap lopen. Hij wil hem wel eens naar beneden lopen maar omhoog nooit. Ik heb het dan overf de trap in de gallerij
Of die het niet durft of nooit geleerd heeft geen idee. Want de krabpaal van 170cm klimt die wel in.
Maar omdat ik gelijk vloers woon heb ik er geen probleem mee.

In het geval van zn jong kitten zou ik hem spelende wijs uitdagen die trap toch te gaan nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door ErikPhilippus »

Smuzzypoes schreef: 25 jun 2018 23:27 Sorry voor het kortaffe, ik ben wat oververmoeid. Maar het is ontzettend irritant als iemand doet alsof je het uit je duim zuigt. Om iets wat je niet kent meteen als "raar" te bestempelen vind ik op mijn beurt naar overkomen. Ik vroeg om advies, niet om een oordeel.
Aparte response. Als er iemand op dit forum is die dagelijks de moeite neemt om rustig, respectvol èn met een bak ervaring en kennis van zaken op allerlei berichten (juist van nieuwkomers) te reageren, dan is het Rik wel. En in zijn antwoord lees ik nergens dat hij zou denken dat je het uit je duim zuigt, dus ik vind jouw felle reactie niet op z'n plaats.

Groet,
Erik

PS Hierbij een instructie-foto:

Afbeelding
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

@pinguin elke kat komt met een unieke gebruiksaanwijzing, dat is normaal en niet raar ;-) Ik heb zelf bijna een kwart eeuw ervaring met multi-kattenhuishoudens, ook raskatten gehad, maar twee kittens tegelijk had ik nog niet eerder. Ik zit hier nu trouwens relaxt naar mijn twee meisjes te kijken, de jongste eet en de oudste ligt er sereen naast toe te kijken, ongelooflijk, gister was ik nog in tranen omdat ik dacht dat ik ze meer kwaad had gedaan dan goed. Nu lijkt de lucht welhaast geklaard. Ik heb er weer vertrouwen in. :epray: 😁
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

@Erik De jongste vond de foto niet zo interessant😛
Smuzzypoes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:08

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Smuzzypoes »

Die trap gaat mijn man komend weekend van halve maantjes voorzien, het zijn wat smalle en gladde treden en de trap is ook enigszins stijl, misschien is dat het wel. Nu er meer vrede is zal ik de jongste dezelfde traptraining geven als de oudste, die begrijpt al dat er een veilige manier is om de trap af te dalen door het brede gedeelte te kiezen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee jonge dameskittens uit verschillende nestjes blazen, grommen en meppen

Bericht door Rik »

Fijn dat het al beter gaat. Ja, die eerst dag(en) kunnen ook bij kittens even voor een hartverzakking zorgen.

Bono heeft vanochtend ook ontdekt dat het brede gedeelte veiliger is op de trap. Ze sjeesden met zijn tweeën tegelijk naar boven en Bono nam de binnenkant (korte gedeelte). Maar omdat Yuna aan de bovenkant naar rechts ging sneedt zij Bono af en die donderde achterover naar beneden (ik zag het gebeuren). Die lag dus onderdaan zijn pootje te likken. Gelukkig niets aan de hand. Ongeluk zit (letterlijk) in een klein hoekje.

Nu de spanning uit de lucht is kun je lekker van die twee genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie