Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
tzwartter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2018 09:40

Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door tzwartter »

Hoi,

Wij hebben een paar jaar geleden een kater uit het asiel gehaald, die is nu 4 jaar en sinds kort hebben wij hier een 2,5 poes bij, een pers.
We hebben laten wennen door ze ongeveer 2 weken apart te houden en aan elkaar te laten ruiken dmv geur aan kleedjes ed. Ook gebruiken we feliway friends. Toen ze bij elkaar kwamen werd de pers krols en hebben ze aardig lopen rollebebollen (de kater is geholpen). Maar toen dat voorbij was zijn het geen vriendjes gebleven en nu 2 maanden later grommen ze nog steeds regelmatig naar elkaar en maken ze vaak ruzie. De kater lijkt constant te letten op de nieuwe poes en de nieuwe poes die blaast telkens en haalt uit. Eigenlijk doet de kater niks anders dan constant vlak bij der zitten en te volgen etc. Hoe lang gaat dit nog door? Want zo gaat het echt niet langer, dat gegrom en geruzie houd ons zelf snachts wakker. Het zijn allebei binnenkatten.
Ik ben benieuwd naar de tips! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Rik »

Wanneer wordt je poes geholpen?

Zolang je poes niet geholpen is staan de hormonen een goede introductie in de weg. En na de castratie moet je waarschijnlijk weer een goede langzame introductie doen.

Nog niet gesproken over de gezondsheidsproblemen die een ongecastreerde poes kan krijgen.

http://www.dierenkliniekdezon.nl/index.php?pid=8
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Fotokonijn »

Helemaal eens met Rik.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
tzwartter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2018 09:40

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door tzwartter »

Bedankt voor de reacties. Dan moet ik der maar laten castreren, maar ik snap nog niet helemaal waarom het dan nu de problemen veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Siris »

Waarom is je poes niet geholpen? 2,5 jaar oud, zie de link van Rik over de gezondheidsproblemen.
Poes kan al over een paar maanden weer krols worden.....

door de hormonen ruikt de poes anders / lekker ook voor gecastreerde katers..

Leeftijd van de katten kan ook problemen geven. Kater is 4 jaar, is die altijd alleen geweest of heeft die eerder
een maatje gehad. Poes is ook al 2,5 jaar is die ook al andere katten gewend?

En introductie kan weken, maanden zelfs een jaar duren. En soms dulden ze elkaar alleen maar.

In dit geval zitten de hormonen ook nog eens in de weg.

1e stap is laten helpen, opnieuw introduceren en veel geduld hebben.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door castratenkoor »

Introductie van volwassen katten moet je echt veel tijd voor nemen. Anderhalf jaar zeker.

Ook mijn advies is poes laten helpen - tijd geven op te knappen - en daarna (na een maand) introductie heel langzaam opbouwen. Katten scheiden met een gaas/hor - deur. Met heel veel tijd, geduld en liefde.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
tzwartter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2018 09:40

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door tzwartter »

Oke bedankt voor alle reacties.
Even een toelichting, de poes is nu niet geholpen omdat we der net hebben en hiervoor woonde ze samen met een kater waar ze 2 nestjes mee heeft gehad. De kater heeft de eerste 1.5 jaar van zijn leven in een asiel gewoond dus is wel wat gewend aan andere katten.
Ik snap nog niet helemaal hoe het kan dat de kater aandacht heeft voor de poes terwijl de kater wel geholpen is, ik dacht dat dat alles uitschakelde.

Zou ik kunnen testen of het beter gaat tussen de 2 als ik tijdelijk de poezenpil geef?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door castratenkoor »

Dat zou ik absoluut afraden. De poezen geeft risico op mamma-tumoren. En waarom zou je haar gezondheid op het spel zetten?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
tzwartter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2018 09:40

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door tzwartter »

Als je die pil alleen voor 2 of 3 maanden geeft dan is het extra risico nihil en dan zou ik kunnen testen of het dan wel beter gaat voordat ze een operatie ondergaat. Het is bovendien een volbloed pers en ze kan nog best een paar nestjes krijgen. Ik wil het alleen doen als ik zeker weet dat het werkt.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door pinguin »

Je zet 2 volwassen katten bij elkaar door hormonen gaat dat niet goed. Vervolgens wil je om te testen de kat de pil geven en wat gebeurd er dan als dat niet werkt? Dan ga je een open kat herplaatsen? Arme ding heeft al 2 nestjes gehad dat is geboeg.
Een introductie kan maanden duren


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Rik »

tzwartter schreef:Als je die pil alleen voor 2 of 3 maanden geeft dan is het extra risico nihil en dan zou ik kunnen testen of het dan wel beter gaat voordat ze een operatie ondergaat.
Wie zegt jou dat het risico voor 2 maanden nihil is???
En ook in die gevallen gaat het niet van harte omdat zelfs kortdurend gebruik invloed heeft op de melkklieren.
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... e/poezepil

En zelfs met de poezepil zijn er gedragswijzigingen. En dat is nog steeds niet handig tijdens een introductie. De poezepil onderdrukt de krolsheid dan wel maar ze kan er ook bloedsagarijnig van worden. Denk je dat dat bevordelijk is voor een introductie????
Het is bovendien een volbloed pers en ze kan nog best een paar nestjes krijgen.
Tsja, hier zal ik maar niets onder zeggen :evil:

We zeggen allemaal dat het voor de gezondheid van de poes en voor de introductie beter is haar zo snel mogelijk te laten helpen en dat het dan nog een paar maanden kan duren (omdat het even duurt voordat de hormonen het lichaam uit zijn).

Zelfs als het bij jou niet zal gaan met haar, dan is het nog steeds in belang van haar om haar te laten helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Typisch gevalletje van dom geboren en suf gewiegd! Bespaar jullie de energie.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door castratenkoor »

Puur egoïsme vind ik persoonlijk. Geen gevoel voor dieren-welzijn.

Bij mij scoren gezondheid en geluk van de katten een stuk hoger.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door castratenkoor »

De vraag die bij mij opkomt is vooral: waarom heb je deze poes gekocht? Als maatje voor je kater of als broedmachine.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie nieuwe kat (2 volwassen katten)

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef: 12 jun 2018 21:51 De vraag die bij mij opkomt is vooral: waarom heb je deze poes gekocht? Als maatje voor je kater of als broedmachine.
Op 4 juni werd wel gezegd dat ze dan toch maar gecastreerd zou worden. Dus ik denk dat er eerder opgezien wordt tegen de kosten van de castratie en dat het dan misschien niet goed gaat met de eigen kat en dat de poes dan toch weggedaan moet worden terwijl die kosten gemaakt zijn (dus ja, dan eerder aan de kosten denken dan aan de gezondheid van de poes).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie