Poes wordt gejaagd door buurkaters

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
PirateMommy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2018 06:32

Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door PirateMommy »

Onze poes van nog geen jaar oud wordt geterroriseerd door verschillende katers in de buurt. Inmiddels zijn het er vier. Ze komen ook bij ons in de tuin.
Zodra ze bij ons zitten stuur ik de hond (JR) erop af, maar als de poes wat verder gaat, komt ze ze alsnog tegen.
Onze tuin kattenproof maken gaat niet lukken. Daar is geen budget voor en mijn buren zijn wel blij met haar muizenjaag-skills. Ik ook. Binnen houden is ook geen optie. Een tijdje geleden was ze verwond buiten en durfde ze even niet naar buiten. Het huis was te klein! Ze rende letterlijk tegen de muren op.

Ze is een hele lieve poes, mijn kinderen zijn dol op haar, ze is dikke maatjes met onze hond en ze vangt ongelooflijk veel muizen. Kortom, we willen haar absoluut niet kwijt.

Maar de plukken haar dwarrelen hier regelmatig door de lucht. Het gazon was laatst helemaal wit van de haren (ze is wit met wat lapjes).

Wat is de reden dat ze door die katers belaagd wordt? En is er iets wat we kunnen doen?
kittentjes

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door kittentjes »

Is ze geholpen? Als ze een open poes is dan snap ik de reden wel. Of zijn de katers niet geholpen dat kan ook een reden zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door Rik »

Uh... ik mag toch wel hopen dat ze geholpen is. Je laat toch geen ongeholpen poes naar buiten met katers in de buurt?

Je hebt eigenlijk alle mogelijkheden al genoemd (en afgeslagen). Tuin afschermen of binnen houden. Je kunt de katers weg blijven jagen maar als je zelf je poes vrij laat om ook verder dan je eigen tuin te gaan dan heb je het gewoon niet meer in de hand.

Overigens ervaar je nu ook het nadeel dat katten loslopen buiten de eigen tuin. Andere mensen doen dat dus ook en daar heb jij nu last van. Op diezelfde manier kan jouw poes andere dus ook ten last zijn. Tuin afschermen of binnen houden zijn de enige manieren om dat tegen te gaan.

(Binnen houden is overigens ook vaak een kwestie van genoeg uitdaging binnen aanbieden.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door Claudia69 »

Als de poes gesteriliseerd is, blijven de katers normaal gezien ook weg. Dat is misschien het probleem?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door Dinky »

Tja, enige oplossing is de tuin afschermen zodat poes en katers niet meer bij elkaar komen denk ik....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door castratenkoor »

Je verwacht een wonder-oplossing van ons en helaas die hebben we niet. Waar een wil is is een weg. Poes in eigen tuin houden en zo de katers uit de tuin houden. Kwestie van keuzes maken. Zoveel hoeft dat niet te kosten je tuin veilig maken. Dan ben je in één keer voorgoed verlost van alle problemen. Even bezuinigen op wat anders in plaats van op het welzijn van de poes.

Is ze wel gecastreerd?

Klinkt misschien bot van mijn kant maar het belang en welzijn van een dier staat hoog in mijn prioriteiten-lijst.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door nellebel »

Risico op dodelijke ziektes en verwondingen met al dat vechten zou toch al voldoende moeten zijn om haar dit niet aan te doen. Er zijn echt ook heel goedkope mogelijkheden om je tuin af te schermen of een katten ren voor haar te maken.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Poes wordt gejaagd door buurkaters

Bericht door KiwiNL »

castratenkoor schreef: 15 apr 2018 07:19 Is ze wel gecastreerd?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als ze dat nog niet is is dat waarschijnlijk de oplossing.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie