Acceptatie van 2 nieuwkomers

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nadine86
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2018 08:27

Acceptatie van 2 nieuwkomers

Bericht door Nadine86 »

Wij hadden 3 katten, Doopey (16 jaar) en Kareltje (4jr). Beide gecastreerd en Jackie (6 jr). Jackie is een gesteriliseerde poes. Sinds Nov 2017 zijn er 2 aanlopertjes bij gekomen. 2 zusjes Tora en Drago. Beide inmiddels gesteriliseerd. De dierenarts schatte de leeftijd in Nov 2017 op 6maanden. We weten weinig van de geschiedenis alleen dat ze waarschijnlijk gedumpt zijn. Ik heb zelf het idee dat ze niet fijn behandeld zijn. Tora en Drago zijn wel sociaal naar mensen toe en ze komen ook bij je liggen. Drago is wel wat voorzichtiger dan Tora. De beide heren accepteren de 2 nieuwkomers prima. Af en toe wordt er eens een tik uitgedeeld maar verder niet. Onze poes Jackie heeft er meer moeite mee en ligt regelmatig overhoop met Drago. De haren vliegen in het rond en Drago begint dan te schreeuwen en/ te brommen of te blazen. Tora bromt ook wel maar in mindere mate. Onze poes Jackie loopt ook soms sluipend laag door de kamer. Ik heb zelf het idee dat het ook haar angst is. Heeft iemand enig idee hoe lang dit gedrag duurt of misschien blijft het zo?
Zo dat was een heel verhaal. Tips zijn welkom!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie van 2 nieuwkomers

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerste gevoel zou zeggen, misschien is de introductie te snel gegaan. Heb je ze gelijk bij elkaar gezet? Lijkt mij een goed idee helemaal opnieuw te beginnen met ze aan elkaar laten wennen. Anders gaat het van kwaad tot erger. Ik zou de nieuwkomers apart zetten in een kamer en scheiden van de andere drie met een hordeur of gaas deur.

En dan stapje voor stapje dichter bij elkaar spelen en eten geven. Zodat ze elkaar kunnen zien, horen en ruiken. Zonder gevaar van elkaar te lijf gaan.

"de haren vliegen in het rond" - dat lijkt me geen goed uitgangspunt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nadine86
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2018 08:27

Re: Acceptatie van 2 nieuwkomers

Bericht door Nadine86 »

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat "de haren vliegenn in het rond" geen goed uitgangspunt is. Maar ik heb eigenlijk nooit de katten apart van elkaar gehad als ze hier nieuw binnen kwamen en mijn ervaring is dat het wennen aan elkaar soms even kan duren maar dit ging altijd goed. Bedankt voor de tip met het gaas of de hordeur maar dit is in ons huis moeilijk te realiseren. Ik houd ze wel soms gescheiden van elkaar in verschillende ruimtes maar dan kunnen ze elkaar natuurlijk niet zien. Als het straks mooier weer is wil ik de kleintjes ook naar buiten doen. Nu probeer ik inderdaad ook wel met eten of samen spelen ze bij elkaar te laten zijn maar vinden ze nog niet zo leuk. (Omdat ze waarschijnlijk zoals je zegt niet apart van elkaar zitten)
Mochten jullie meer tips of ervaringen hebben dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie van 2 nieuwkomers

Bericht door castratenkoor »

Je hebt allerlei middeltjes in de handel die je kunt proberen. Denk aan Feliway - friends - stekker in het stopcontact, een paar maanden. Maar dan moet je er wel een op elke verdieping doen. Je kunt valeriaan-druppels rondsprenkelen - elke week herhalen. Dat is niet zo duur als Feliway. Valeriaan is zo'n 3 euro per flesje. Dat kun je op hun kussentjes en/of pluche beestjes doen. Niet op de kat zelf doen!

Je kunt matatabi - stokjes proberen - je kunt de angstige poes Destress pillen geven. Of Telizen of Zylkene.

Sowieso kun je pas na anderhalf jaar spreken van een gelaagde introductie. Botsende egootjes zijn niet altijd op te lossen met dergelijke kunstgrepen. Meestal hebben poezen meer moeite dan katers met nieuwkomers. Mijn Clarie is daar een uitzondering op. Die is hier juist de sociaalste met 8 katers.

Belangrijk is alle katten quality - time te geven elke dag. Dus aandacht op een manier zoals de desbetreffende kat het prettigst vindt. Tijd, geduld en liefde zijn de belangrijkste woorden. Naar buiten doen, bedoel je helemaal loslaten of heb je een afgesloten tuin? Helemaal los dan heb je kans op nog meer stress en nog meer strijdbaarheid.

Zolang er stress is in huis alle katten goed in de gaten houden. Stress kan ziekmakend zijn - wild plassen door blaasproblemen - kaal likken enz. enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nadine86
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2018 08:27

Re: Acceptatie van 2 nieuwkomers

Bericht door Nadine86 »

Bedankt voor de vele tips!!! Hebben jullie ook ervaring met gedragsdeskundigen? Het liefst in het noorden van het land.
Ik vraag me af wat en of ze eventueel ook wat kunnen betekenen.
Plaats reactie