Blazen sinds naar buiten gaan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
AKuif
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2018 09:54

Blazen sinds naar buiten gaan

Bericht door AKuif »

Onze twee gecastreerde katers van bijna 8 jaar zijn sinds we ze als kitten bij het asiel hebben gehaald samen bij ons in huis. We woonden in een appartement en sinds kort in een eengezinswoning in een rustige buurt. Sinds een paar dagen mogen ze ook naar buiten, wat ze fantastisch vinden, maar na binnenkomst blaast de een erg naar de ander. Alsof ze niet meer vertrouwd zijn voor elkaar.
Ik herken het gedrag van wanneer ze naar de dierenarts zijn geweest, apart of samen maakt dan ook niet uit. Meestal is dat na een dagje over, maar nu zullen ze dus regelmatig naar buiten gaan en het lijkt me niet leuk als ze ineens elkaar nooit meer leuk gaan vinden.

Is dit normaal? Gaat het over? Kunnen we er iets aan doen?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Blazen sinds naar buiten gaan

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik denk dat het heel normaal is wanneer het territorium groter wordt, met de daarbij behorende gevaren en confrontaties met andere katten, het territoriale gedrag ook sterker geuit wordt.

Hier kan je niets aan veranderen, behalve eventueel hun territorium verkleinen door bijv. tuinafzetting. Je loopt de kans dat het minder wordt naarmate ze bekender met de buitenwereld zijn.

Ps. realiseer je het russisch roulette wat er gespeeld wordt met ze vrij naar buiten laten gaan. Deze gevaren moet je incalculeren en zelf emotioneel aan kunnen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Blazen sinds naar buiten gaan

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat het wel weer over gaat. Maar anderzijds onderschrijf ik ook wel wat Mariska zegt: na 8 jaar naar buiten is nogal wat. Als het haalbaar is om de tuin af te schermen, zou ik dat zeker overwegen.
Plaats reactie