Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
anne__vv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:37

Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door anne__vv »

Hallo,

Ik heb een vraag. Sinds een tijd is de kat van de buurvrouw kind aan huis bij mij. Het is gekomen ong. een jaar geleden. Ik woon in een flat en het beestje is op een gegeven moment gewoon met mij mee naar binnen gelopen. Niet eens voor eten of wat dan ook maar als hij binnen kwam dook hij zo wat meteen op de bank om even een dutje te kunnen doen.

Toen dit de eerste keer gebeurde was het al ‘s avonds laat. Ben toen naar de buurvrouw terug gegaan en vertelde haar dat ze hem beter binnen kan houden, maar nee volgens haar loopt hij loopt ‘s nachts altijd buiten (ze heeft geen kattenluik dus hij kan niet weer naar binnen wanneer hij dat zou willen).

Voor de duidelijkheid. Mevrouw heeft nog een andere kat die altijd binnen zit en een klein hondje die volgens mij de volledige aandacht krijgt. Op een gegeven moment is het natuurlijk zo gekomen dat ik hem ook eten ben gaan geven en natuurlijk de nodige aandacht en dat hij zo wat dag en nacht bij mij bleef hangen tot op de dag van vandaag.
Heb het er daarna nog een keer met haar over gehad, maar ze vindt het helemaal niet erg dat hij zo vaak bij mij binnen zit.
Nu is dat ook niet erg alleen ik heb er zelf voor gekozen nooit huisdieren te nemen ivm werk en nu draag ik alsnog zorg voor een beestje ook omdat net zoals vorige week met die heftige kou ik hem niet buiten laat zitten en weet dat zij hem niet mee naar binnen neemt.
Ook laat ik hem ‘s ochtends vroeg vaak weer buiten achter als ik naar mijn werk moet, omdat ik weet dat zij daarna met hondje gaat lopen, maar ook dan laat ze de kat niet even bij haar binnen.

Kortom hij ziet mij nu als zijn thuis en dat is totaal niet mijn bedoeling. Tuurlijk heb ik er zelf voor gekozen hem binnen te laten maar wil heel graag dat hij gewoon bij haar naar binnen mag en ook kan blijven, maar volgens haar zet hij daar de boel op stelten zodat hij zo snel mogelijk weer weg kan. Ook is ze nog nooit bij mij aan de deur geweest om te vragen waar hij is... ze zoekt hem niet eens. Zelfs vorige week niet met de kou. Heb ook al vaak van buitenstanders de vraag gehad of het mijn kat is, want ze vinden dat hij zo vaak buiten loopt.
Ze denkt dat het een buitenkat is maar wanneer hij bij mij binnen is slaapt hij veel, eet en drinkt hij en wilt eigenlijk haast nooit naar buiten. (Wel voor zijn poepje en zijn plasje.. hij geeft dat dan aan door aan de deur te gaan krabben, want ik heb natuurlijk geen kattenbak, omdat hij niet van mij is). Denk zelf dat hij bij haar zo snel mogelijk weg wilt, omdat hij misschien gek wordt van de andere kat en hond??? Ik weet het natuurlijk niet.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik ga aankomende week nog een keer een gesprek met haar aan, maar weet niet hoe ze hier op gaat reageren. Ze ziet het wel als haar kat, maar aan de andere kat laat ze hem zowat dag en nacht buiten terwijl dat beestje dat helemaal niet wilt.

Sorry voor het lange verhaal!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door nellebel »

ik denk dat zij het wel gemakkelijk vind dat jij nu voor de kat zorgt. ik vrees dat ze niet gaat veranderen en dan is de vraag wat jij wil. je zou afspraken met haar kunnen maken over bijv kosten. als zij haar kat wil houden maar hem geen eten geeft en geen onderdak, ook niet bij die kou is het dierenmishandeling. maar als zij pertinent geen afstand wil doen en jij wil hem ook niet buiten laten staan dan kan ze op zijn minst bijdragen in de kosten (eten, kattenbak, dierenartskosten). je zou ook eerst kunnen informeren bij het asiel wat te doen in zo'n situatie. zij hebben mogelijk tips.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door ErikPhilippus »

Deze kat heeft mazzel dat hij bij jouw terecht kan..... Dat de buurvrouw opzettelijk haar kat bij strenge vorst buiten laat staan is wat mij betreft dierenmishandeling. Als het een kind was geweest, was zij allang uit de ouderlijke macht ontzet, en was het kind ondergebracht bij een pleeggezin. Maar ja, het is nu maar een kat.....

Neemt niet weg dat het een lastige situatie is - zeker als de buurvrouw formeel geen afstand wil doen, en jij eigenlijk niet zit te wachten op een huisgenootje (toch?). Ik zou ook goed te rade gaan bij jezelf: handel je alleen uit medelijden, of ben je ook wel gek op de kat (en zou je hem dus wel in huis willen nemen)?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door Rik »

Ik denk dat de buurvrouw hierop aanspreken weinig zin zal hebben. Dat heeft in het verleden niet gewerkt dus zal nu ook wel niet werken. Eigenlijk heb je maar drie keuzes.
1) De kat blijven verzorgen zoals je nu doet. Er veranderd dan niets.
2) Proberen de buurvrouw afstand te laten doen van de kat en dan de kat zelf in huis nemen.
Beide keuzes betekend dat je dus wel de zorg voor de kat op je zult moeten nemen. Aan jouw teksten maak ik op dat je dat eigenlijk niet wilt. En dan blijft optie 3 over.
3) De kat naar het asiel brengen als "gevonden".
Dierenbescherming inschakelen zal geen zin hebben. Er zijn heel wat katten die gewoon buiten gelaten worden. Dierenmishandeling heeft op dit moment een hele hoge drempel (naar mijn mening te hoog). Dan moet je denken aan een uitgemergelde kat. En voor de dierenbescherming zal het beestje er dus te goed uitzien. Maar zoals je het karakter omschrijft lijkt het mij een ideale kat voor adoptie. Als de kat gechipt is zal hij misschien weer bij de buurvrouw terecht komen maar als jij hem daarna gewoon weer bij het asiel brengt zal daar op den duur toch wel een einde aan komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door Dinky »

Je zal eerst heel goed voor jezelf moeten gaan bepalen 'wat wil ik'.
Want de buurvrouw veranderen dat zie ik op basis van jou verhaal niet zo snel gebeuren.

Je zal dus voor jezelf moeten gaan bedenken of je de kat zelf in huis wilt nemen, de huidige situatie wilt laten bestaan of de kat naar het asiel brengt als gevonden.
Denk dat de kat in ieder geval erg blij is dat hij lekker warm binnen bij jou mag zitten, zeker met de kou de afgelopen dagen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door ErikPhilippus »

Geen van de antwoorden en suggesties is gelezen door de vragensteller. Het topic is op het forum gezet, na een uurtje is gekeken of er al een antwoord is, en daarbij is het gebleven.

Tja....
Erik
anne__vv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:37

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door anne__vv »

ErikPhilippus schreef: 10 mar 2018 15:42 Geen van de antwoorden en suggesties is gelezen door de vragensteller. Het topic is op het forum gezet, na een uurtje is gekeken of er al een antwoord is, en daarbij is het gebleven.

Tja....
Erik
Sorry maar heb helemaal geen bericht gehad in mijn mail dat het topic definitief geplaatst zou zijn. Dus ga vanmiddag even op mijn gemak de reacties doorlezen.

Alvast bedankt iedereen :)
anne__vv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:37

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door anne__vv »

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Heb het er vorige week met een broer van de buurvrouw over gehad, omdat zij er op dat moment zelf niet was. Heb hem er op aangesproken en hij zegt: ach joh dat beest is gek! Zet thuis de hele boel op stelten.... beest is niet goed! Waarop ik zei: waarschijnlijk wilt hij daar dan niet eens zijn. Waarop hij weer zegt: jawel hoor! Maar je moet hem gewoon lekker buiten laten staan/lopen.

Wat een reactie!!! Ben ook weggelopen. Beestje stond naast mij en hij wilde niet eens meer daar naar binnen. Ook vorige keer niet toen zij hem zelf riep.

Weet nu gewoon niet meer wat ik moet doen. Ga over twee weken zelf ook op vakantie en het idee dat het beestje dan dag en nacht buiten loopt zonder daar binnen te komen (of 1x per dag en daarna gooien ze hem er weer uit) maakt me helemaal sip!
anne__vv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:37

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door anne__vv »

nellebel schreef: 06 mar 2018 08:03 ik denk dat zij het wel gemakkelijk vind dat jij nu voor de kat zorgt. ik vrees dat ze niet gaat veranderen en dan is de vraag wat jij wil. je zou afspraken met haar kunnen maken over bijv kosten. als zij haar kat wil houden maar hem geen eten geeft en geen onderdak, ook niet bij die kou is het dierenmishandeling. maar als zij pertinent geen afstand wil doen en jij wil hem ook niet buiten laten staan dan kan ze op zijn minst bijdragen in de kosten (eten, kattenbak, dierenartskosten). je zou ook eerst kunnen informeren bij het asiel wat te doen in zo'n situatie. zij hebben mogelijk tips.
Ja dit was ook wat ik al in gedachten had inderdaad. Even het asiel bellen of er langs gaan. Want weet nu gewoon niet meer hoe of wat en zit er echt mee. En aangezien ik ook op vakantie ga zit het me helemaal niet lekker.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door Dinky »

Wat balen dat de broer van de buurvrouw eenzelfde reactie heeft gegeven.....

Gelukkig zijn we over twee weken wel eind maart en zal het dan met de kou als het goed is meevallen waardoor het iets minder schrijnend is dat hij dag en nacht buiten is. Toch snap ik heel goed dat het jou enorm aan het hart gaat ondanks dat het eigenlijk niet jouw verantwoordelijkheid is. Lijkt me goed om te informeren bij het asiel maar mogelijk ook bij andere buurtbewoners die jou hebben aangesproken op het vele buiten zijn van de betreffende poes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anne__vv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:37

Re: Kat van buurvrouw is kind aan huis bij mij

Bericht door anne__vv »

Dinky schreef: 13 mar 2018 12:51 Wat balen dat de broer van de buurvrouw eenzelfde reactie heeft gegeven.....

Gelukkig zijn we over twee weken wel eind maart en zal het dan met de kou als het goed is meevallen waardoor het iets minder schrijnend is dat hij dag en nacht buiten is. Toch snap ik heel goed dat het jou enorm aan het hart gaat ondanks dat het eigenlijk niet jouw verantwoordelijkheid is. Lijkt me goed om te informeren bij het asiel maar mogelijk ook bij andere buurtbewoners die jou hebben aangesproken op het vele buiten zijn van de betreffende poes.
Dat ga ik zeker doen! Hartstikke bedankt!
Plaats reactie