Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Cedric
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2018 14:54

Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door Cedric »

Sinds een half jaar hebben twee kittens, beide nu zo'n 8mnd oud, broer en zus.
Vanaf de geboorte waren de twee al onafscheidelijk; altijd speelden ze met elkaar en lagen ze bij elkaar te slapen. Om die reden hebben we dan ook beide kittens in huis genomen. Ook bij ons waren ze snel gewend, en zijn ze bijna altijd wel samen te vinden.

Nu wil het geval dat de kater gecastreerd is; de poes niet, omdat deze een (voedsel)allergie heeft en we nog in een traject zitten om te kijken waarvóór ze precies allergisch is. De DA wil haar in elk geval vooralsnog liever niet onder het mes nemen. Gevolg; ze is inmiddels lekker krols.

Nu is dit voor ons verder geen probleem, ze komen toch nooit buiten en de kater is al gecastreerd. Het enige is dat ze poes zó erg met haar krolsheid bezig is, dat ze totaal niet meer wil spelen met d'r broertje. D'r broertje begrijpt dat weer niet, en zo hebben ze nu 2/3x wat "ruzie" gehad (poes haalde uit/blies naar kater). Sindsdien zien we ze ook niet echt meer samen; wel bij het eten etc, maar verder slapen en spelen ze totaal niet meer samen.

Is dit iets wat puur tijdelijk is door de krolsheid, of moeten we er rekening mee houden dat het nooit meer de hechte vriendjes worden als die het tot een week terug nog waren?
Heeft iemand ervaring met de "kattenpil", tijdelijk, om de krolsheid te onderdrukken? Uiteraard willen we d'r zo snel mogelijk laten castreren en geen troep geven, maar dat zal naar verwachting van de DA pas over 1/2 maanden kunnen..
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door pinguin »

De pil zou ik niet doen zou echt aandringen op castratie ondanks dat andere onderzoeken nog lopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door Dinky »

Ik denk dat de pil sneller een reactie geeft in het allergieverhaal dan castratie (naast een significant groter risico op kanker).

Zou dus eerder castreren dan de pil gaan geven!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook de pil afraden. Eerder gewoon laten castreren, tenzij de poes lichamelijk echt te zwak is. Maar door krolsheden wordt ze ook steeds zwakker en vatbaar voor van alles en nog wat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cedric
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2018 14:54

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door Cedric »

Dank voor de reacties! Duidelijk dus, dan wachten het nog maar heel even af en gaan we zsm naar de DA.

Maar moet ik me zorgen maken dat ze beide niet meer de vriendjes van vroeger worden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door Rik »

Tsja, die kans zit er natuurlijk altijd in (en heeft er altijd ingezeten). We zijn hier verwend met foto's van katten in innige omhelzing en elkaar samen likken maar dat is zeker niet weggelegd voor alle katten. Hoewel ik zeker weet dat mijn katten nog steeds veel aan elkaar hebben (ze zijn bijna 2 jaar), heb ik niet de taferelen zoals in het kattenpaleis bij Erik ;) En een gedrag wijziging tijdens en na krolsheid kan daar zeker in meespelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Poes afstandelijk naar broertje sinds krolsheid

Bericht door kittentjes »

Hier wisselt dat ook enorm, ze waren zeker het eerste jaar heel klef en nu kunnen ze heel af en toe innig bij elkaar liggen maar vaker niet. Al spelen ze wel nog veel samen en zie ik dat ze zeker graag met elkaar optrekken en dus veel aan elkaar hebben. Bij jou kan dat zeker weer terug komen maar dat kan ik niet voorspellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie