Gaan samenwonen... met twee katten...

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Catje78
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2018 17:56

Gaan samenwonen... met twee katten...

Bericht door Catje78 »

Hai, ik heb een beetje een aparte situatie...
Twee weken geleden ben ik gaan samenwonen... en daarom wonen onze twee katers ook noodgedwongen bij elkaar.
Mijn kat, Ice, is doof en heeft nu een horend 'vriendje, Baldur.

De eerste dagen ging het best goed tussen de twee monsters, om elkaar heen dansen en staren, maar ze tolereerden elkaar in dezelfde ruimte. Na twee dagen lagen ze allebei op de bank, met mij ertussen dan welliswaar... maar ze lieten elkaar netjes liggen.
Ze gebruiken elkaars kattenbak, komen in elkaars etensbakje, ze snuffelen aan elkaar.

Na een week kwam er een logee (menselijk) voor een paar dagen en sindsdien staat alles op zijn kop. Er is een paar keer een klein schermutselingetje geweest tussen beide, voor zover wij weten niet meer dan een mep over en weer.
In ieder geval één keer kwam dit deels door het doof zijn van Ice, Baldur gaf waarschuwingssignalen af door grommen, maar tja dat hoort de dove niet... Dus die ging door met snuffelen in Baldurs oor, die dat gewoon even te intiem vond.

Dat niet zo gek, maar de laatste dagen wil Ice niet meer beneden komen liggen op de bank, waar Baldur vaak ligt. Hij komt wel naar beneden, loopt wat rond, gaat op de grond liggen, maar weigert de bank. Hij gaan daarna weer naar zolder en trekt zich terug op de overloop. Een open plek, dus hij verstopt zich ook niet echt.
Ook de andere ligplekjes die voorheen 'van Ice' waren, heeft Baldur zich toegeëigend, het speelhuisje van Ice ligt hij in, zijn reismandje...

Voorheen was Ice een grote knuffelkont die het liefst 24 uur per dag op of tegen me aan lag, nu ligt hij vaak alleen boven.
Ik mis mijn poes en heb vooral ook erg het gevoel dat ik hem tekort doe.. van 24 uur per dag op schoot, naar af en toe een knuffel. Hij geniet wel van alle knuffels die hij krijgt.
sNachts ligt hij wel bij me op bed, Baldur blijft beneden (juist op die bank).

Ze tolereren elkaar nog steeds in dezelfde ruimte, snuffelen aan elkaar, de kattenbakken worden door elkaar (zelfs na elkaar) gebruikt... Maar Ice lijkt nergens te durven gaan liggen, behalve op zolder.
Ook als Baldur boven is gaat hij niet liggen op de bank, ook niet met de deur van de woonkamer dicht.

Tips en trucs? Moet ik gewoon geduld hebben? Mezelf vermannen dat mijn kat nu een ander leven heeft? Ik voel me zo schuldig...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gaan samenwonen... met twee katten...

Bericht door Dinky »

Lastige situatie......
Het lijkt alsof Ice niet meer beneden durft te gaan liggen maar geen idee hoe je dat kan verhelpen omdat Ice zo te lezen wel beneden komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie