Poes reageert voedselfrustratie af op kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Dragonfly »

Hallo iedereen,

Graag zou ik jullie mening willen weten over de volgende kwestie:

Onze poes Mica (bijna 3 jaar) heeft nogal last van een voedselobsessie: ze heeft nooit genoeg kattenvoer gegeten (maar ze krijgt wel vaste hoeveelheid voedsel anders vind de dierenarts haar te dik) en sinds een paar maanden is ze ook helemaal geobsedeerd door ons voedsel als mijn man en ik aan het koken en eten zijn (dit heeft ze ontwikkelt nadat zij en Teddy terug zijn gekomen van 3 weken pension). Nu is dit al een probleem op zich, maar ze reageert haar frustratie af op haar broer Teddy (ook bijna 3 jaar). Elke keer als wij niet snel genoeg zijn met brokjes/nat voer geven dan blaast ze naar Teddy en geeft ze hem klappen. Ook als ze ons eten ruikt/ziet en Teddy is toevallig net iets te dicht bij haar, dan blaast en mept ze hem ook. We vinden het erg sneu voor haar dat ze zo bezig is met eten, terwijl wij haar niet meer kunnen geven op advies van de dierenarts (of heeft iemand goede ervaringen met onbeperkt voedsel? Ik wil niet dat ze te dik wordt). Maar nu lijdt Teddy er ook onder. We proberen ongeveer elke dag dat ze moet werken voor een portie voer, door bijv. een voedselbal, brokjes in karton verstoppen (wc rol, schoenendoos), in een voedseldoolhof etc. Ook geven we ze altijd eten voordat wij gaan koken, zodat ze in ieder geval dan geen honger hebben. Maar dat stopt haar niet.

Heeft iemand tips/advies hoe we haar voedselobsessie onder controle kunnen houden en hoe we kunnen voorkomen dat ze het afreageert op Teddy? Alvast bedankt! :smile:
kittentjes

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door kittentjes »

Eet ze altijd meteen alles op? Een voedingsautomaat op chip is wellicht iets voor haar dan kan ze op haar gemak zelf eten wanneer ze wil. Of meerdere momenten op een dag kleinere porties geven?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door pinguin »

Ik heb liever een te dikke kat dan 1 met zn voedsel obsessie. Buiten de vaste voer momenten zou je misschien nog brokjes kunnen geven via voedsel verreiking daarbij kunnen ze eten maar moeten ze er voor werken.
Wat geef je eigenlijk voor merk en hoeveel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Shauni93 »

Eet ze steeds alles gelijk op wat ze krijgt? En gaat ze gelijk aan de haal met de voedselbal als hij weer gevuld is tot hij leeg is? Mijn kat die ik vroeger had leek uit verveling te bietsen om voedsel, maar kon ik wel afleiden met spelen en als ze dan uitgespeeld was ging ze gewoon uitrusten. Wel gek dat ze het is gaan doen sinds ze terug is van het pension.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zelf geloof niet in een kat beperken in zijn voedsel. Hierin ben ik het volledig een met pinguin.

Net als bij mensen, de ene heeft een grotere behoefte aan voedsel inname dan de andere en de ene heeft een grof/fors postuur en de andere niet.

Daarnaast is een kat niet hetzelfde al een hond. Waar een hond zichzelf overeet...doet een kat dit niet ( zit niet in de natuur).

Nu ken ik je kat niet, weet ook niet hoe zwaar ze is of dat ze bijkomende gezondheidsredenen heeft, waardoor ze niet wat aan de zwaardere kant mag zijn. Als dit allemaal niet het geval is, zou ik persoonlijk zorgen dat er altijd koekjes staan. Waarschijnlijk wordt de fixatie dan ook minder.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 01 feb 2018 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. ons assielpoesje had toen ze net bij ons woonde ook een voedsel fixatie. Waarschijnlijk doordat ze letterlijk voor haar voedsel moest vechten in het assiel en van nature niet dominant genoeg is/was om dit af te dwingen.

De eerste tijd dat ze bij ons woonde vrat ze binnen no-time een vol bakje brokjes leeg. Dit heeft zeker een paar maanden aangehouden totdat ze door kreeg dat er altijd voedsel stond en aangevuld werd. Nu vul ik het bakje eens in de 2 of 3 dagen bij.

Toen ze uit het assiel kwam woog ze 3,5 kg....nu is ze een gezond, stevig ( maar niet te dik) en relaxed poesje van 4,2 kg.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door pinguin »

Hier had Simba ook erg voedsel agressie probleem met name bij het lekkers en natvoer wat die kreeg. Inmiddels geef ik alles in zijn bakje en dat van Snabbel ook. Simba weet nu wat van hen is en wat van Snabbel is en word daar door rustiger rond om voedsel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door KleinDraakje »

Zou het kunnen dat haar eten werd ‘gestolen’ in het pension waar ze hebben gezeten? Dan zou ze weer wat vertrouwen moeten krijgen dat niet iedereen, of een andere kat zoals Teddy, achter haar eten aan zit. Wellicht even een tijdje beide katten apart eten geven (uit het zicht van elkaar). Je kan eventueel altijd een gedragstherapeute erbij halen om te kijken of er wellicht meer speelt, sommige doen voor eenvoudige vragen gratis telefonisch consult
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Dragonfly »

Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Hierbij nog wat extra informatie aan de hand van de antwoorden:
- Ze eet inderdaad alles meteen op, maar ze krijgt 4 porties per dag. Dit omdat ze problemen heeft met haar maag en darmen. Ze kotst grotere porties er weer meteen uit (hiervoor hebben we ook van alles geprobeerd en kleinere porties werkt het beste). Voor haar darmen heeft ze de afgelopen 3 maanden hypoallergeen voer gegeten (Hills Z/D, 40 gram per dag) op advies van de dierenarts, maar dat helpt niet, dus ze kan weer terug naar haar normale voer (ook van Hills, standaard voer). Ze krijgt ook vaak kattensnoepjes extra en wat kattenmelk.

- We proberen ze allebei dagelijks een portie eten te geven via voedsel verrijking, maar ze is zo snel en agressief met eten dat ze daar zo mee klaar is.

- Sinds een aantal maanden is ze ook met spelen niet meer af te leiden van de keuken als we aan het koken zijn. En de voedselbal gaat zeker weten meteen helemaal op.

- Probleem met haar als we haar onbeperkt voedsel geven dat ze dan veel gaat overgeven. We zijn nog op zoek naar oplossingen hiervoor, ze heeft nu sinds een week van de dierenarts maagzuurremmers gekregen. Als dat helpt kunnen we proberen haar weer grotere porties te geven, wellicht dat het inderdaad helpt voor haar voedselobsessie. En dan langzaam toewerken naar onbeperkt voedsel, ik denk dat als ik jullie antwoorden lees dat dat de beste oplossing is voor haar. Dan maar wat molliger.

- In het pension heeft ze als het goed is niet hoeven vechten voor haar eten, omdat daar alle katten eten krijgen in hun eigen hokje. Pas als ze gegeten hebben mogen ze los in het grote verblijf. We hebben zelfs gevraagd of dat ze bij de voedselmomenten ook gescheiden kon zijn van Teddy (haar nachtverblijf maatje), zodat zij het eten van Teddy niet kon afpakken. Ze was wel dunner teruggekomen van pension. Het kan zijn dat ze daar veel heeft overgegeven. We hebben het met de eigenaar van het pension over gehad en zij heeft haar niet vaak zien kotsen (kan ook zijn dat ze het vooral in het grote dagverblijf heeft gedaan en dat de rest dat snel heeft opgegeten). Ook in het pension hebben ze als het goed is 4 kleine porties gehad om haar overgeven te remmen. Maar nu ik dit zo opschrijf heeft misschien toch het pension deze voedselfrustratie geprikkeld.

- Teddy en Mica krijgen inderdaad al gescheiden van elkaar voedsel, zodat ze niet om de bakjes gaan ruziën.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door nellebel »

Met koken consequent blijven en haar weg zetten. Is ook gevaarlijk. Mijn Nellie kreeg in het begin wel 6x per dag eten. Langzaam kon ik dat weer afbouwen. Hier ook iedere eigen bakje en nat voer onder toezicht van ons. Consequent wordt Gijs weg gezet als zijn staar sessie begint naar Guusje want dan gaat zij vanzelf. Als Guusje het niet op eet zet ik het erg. Gijs krijgt dan niet ook haar portie. Hij moet leren dat het niet zijn bakje is

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Cerna »

Ik krijg het idee dat er hier sprake is van een kat die de hele dag honger heeft en daarom zo obsessief met eten bezig is. Ik zou ook onbeperkt brokjes neerzetten. Dierenartsen vinden zo snel dat katten te dik zijn.
Hoeveel weegt ze?

En tegen het spugen zou je ook Puur Gastri kunnen proberen.
Wij hebben (of eigenlijk moet ik zeggen hadden) ook een chronische spugerd, maar sinds ongeveer een jaar krijgt ze Gastri en na een week was het probleem verholpen.
Ze spuugt nu nog maar een enkele keer. Het is echt geweldig spul bij spijsverteringsstoornissen zoals maag- en darmproblemen.

Waarschijnlijk kan de dierenarts het wel bestellen en anders via Medpets.nl
Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Dragonfly »

@Cerna, bedankt voor de Puur Gastri suggestie, dat gaan we zeker proberen!

Mica weegt nu 3.6 kilo ongeveer, ze is wel een kleine dame. Ze woog bijna een jaar geleden over de 4 kilo en toen vond de dierenarts haar te mollig.

Maar door haar spugen hebben we nooit geprobeerd om haar onbeperkt voedsel aan te bieden. Als dat verholpen is met de maagzuurremmers of de Puur Gastri dan gaan we zeker onbeperkt voedsel proberen.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Lieselotje »

Wellicht in plaats van 4 kleine porties er een of 2 aan toevoegen, kennelijk heeft ze honger kan ook door medicijnen komen. Heb je al gekeken in de bijsluiter van de ontstekingsremmer?
Zelf zou ik meer aanbieden, ze herft er denk ik behoefte aan of heeft nog iets onder de leden? Zijn de schildklierwaardes goed?

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Re: Poes reageert voedselfrustratie af op kater

Bericht door Dragonfly »

@lieselotje

Ze zit nog maar 1.5 week op de maagzuurremmers en ze heeft al paar maanden last van extreme voedselfixatie, dus ik denk niet dat het daardoor komt. We zijn haar nu inderdaad wat meer voer aan het geven en als we iets gevonden hebben voor het spugen (wat ze nog steeds wel doet ondanks de maagzuurremmers) dan gaan we proberen naar onbeperkt voedsel over te schakelen.

Naar de schildklierwaardes heeft de dierenarts nooit gekeken, dus dat is wel iets om voor te leggen, bedankt!
Plaats reactie