Kat gevonden. Kan mijn poes van 13 jaar deze nog accepteren? Advies nodig!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Kat gevonden. Kan mijn poes van 13 jaar deze nog accepteren? Advies nodig!

Bericht door Mindy »

Goedemorgen, maandagmiddag is er een kat met ons meegelopen.
De kat bleef de hele nacht en de hele dinsdag voor mijn deur zitten.
Inmiddels vanochtend naar de dierenarts geweest en blijkt niet gechipt te zijn.
Ik heb Amivedi, Facebook groep, dierenasiel en dierenambulance al ingelicht.

Het is een aanhankelijke kat.
Waarschijnlijk een poes, de dierenarts was er niet en de assistente moest 3x kijken en zei toen ik "denk" dat het een poes is.

Ik heb zelf al jaren katten maar neem er altijd 2 tegelijk uit het asiel.
Onze eigen poes is inmiddels al 13 jaar...
Kan zij nog wennen aan een nieuwkomer?
Ik zou het katje graag houden maar niet ten koste van mijn eigen poes...

Hebben jullie tips?

Ze hebben elkaar heel even gezien toen mijn dochter de huiskamer deur open deed en toen begon de nieuwkomer heel hard te blazen naar Poekie onze poes.
Die ging uiteraard terug blazen.

Wat kan ik doen om dit te laten slagen?
Of is dat met jullie ervaring een kansloze actie?

Ik heb ze nu apart zitten tot ik weet wat het beste is om te doen
Cerna

Re: Kat gevonden. Kan mijn poes van 13 jaar deze nog accepteren? Advies nodig!

Bericht door Cerna »

Een kansloze actie hoeft het niet te zijn. Het is afhankelijk van zoveel factoren.

Ik heb anderhalf jaar geleden een zwerfkat in huis genomen. Ik had totaal geen ervaring met het introduceren van een volwassen kat bij andere volwassen katten (wel met kittens), maar het heeft geweldig uitgepakt.
Ik hield de zwerfkat de eerste paar nachten apart, maar de tweede dag heb ik hem al de benedenverdieping laten verkennen terwijl de andere katten boven waren. Na een uurtje weer terug naar "zijn" kamer.

De volgende dag de kamerdeur opengezet en er bij gebleven. Gizmo, de zwerfkat, bleef netjes op zijn matrasje liggen en één voor één kwamen de andere katten kijken en blazen. Vervolgens de deur weer dicht.
En daarna langzaam verder opgebouwd.

Maar ik had het geluk dat Gizmo heel onderdanig was en de andere katten Brits Korthaar zijn en zij zijn behoorlijk relaxed. Vorige week zondag kwam er een nieuw kitten en al na een dag was hij volledig geaccepteerd door mijn dames. Dat is mazzel hebben en waarschijnlijk vrij uniek.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gevonden. Kan mijn poes van 13 jaar deze nog accepteren? Advies nodig!

Bericht door Rik »

Poekie is nu alweer heel wat jaartjes alleen. Dus of zij nog aan een nieuw maatje kan wennen is de vraag. Het kan zijn dat ze al teveel solo is geweest. Maar dat kun je alleen maar uitproberen. Dat ze niet hard weg rent maar gewoon (terug)blaast (en eventueel de confrontatie aangaat) is in principe al een (goede) stap (Bowy blies en rende daarna hard weg van alles wat bewoog).

Je moet je wel instellen op heel veel geduld. Weet je hoe oud de poes is? Ze zullen bij de DA misschien uiteindelijk ook het buikje moeten scheren om te zien of ze gecastreerd is (en dan gelijk chippen) als je haar wilt houden. Verder zul je wat introductie tips moeten gaan volgen. Heb je een hordeur? Wissel je al geuren uit? Op een gegeven moment aan eigen kant van de hordeur eten geven (steeds dichter bij elkaar). Lees even wat introductie-topics door.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie