Mijn kat gedraagt zich anders nu er een nieuwe kitten bij is.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Xipi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2018 00:20

Mijn kat gedraagt zich anders nu er een nieuwe kitten bij is.

Bericht door Xipi »

Hallo,

Wij hebben nu een poes van 5 jaar en omdat we dachten dat zij dat wel leuk zou vinden hebben wij in eind augustus 2017 een kitten van 6 weken erbij genomen. De eerste paar dagen blaasde en gromde Kitty (6 jaar) vaak naar Minoes (kitten). Maar na 2-3 dagen raakte zij gewend aan haar. Toch veranderde haar gedrag. Ze bleef een beetje op de achtergrond wat ze anders helemaal nooit deed! Ook kreeg ze problemen met eten en wilde ze niet meer met het gezin in de woonkamer zitten. Soms vielen de katten elkaar ook aan.

Na 1,5-2 weken was dat gedrag wel weer verdwenen. Ze hebben een paar keer samen geslapen en Kitty maakt Minoes ook vaak schoon. Maar ze is nu nog steeds niet echt de oude en we zijn nu al bijna een half jaar verder. Als de katten beide natvoer krijgen kijkt Kitty steeds naar Minoes alsof ze op moet letten dat haar eten niet van haar afgepakt zal worden. Ook is Minoes erg speels en gaat ze soms een beetje ruw met Kitty spelen. Kitty lijkt dit niet erg te waarderen en slaat daarom vaak op de vlucht. Ook lijkt het erop dat Kitty niet veel aanraking van Minoes duld. Als Minoes Kitty kopjes wilt geven lijkt het net of Kitty dit niet begrijpt en Kitty loopt dan ook onmiddelijk weg.

Ook bij het spelen zie ik dat er veranderingen zijn in Kitty's gedrag. Ze speelt niet echt meer en het impuls op speeltjes is verminderd. Als Kitty dan eindelijk een dagje speelt komt Minoes erbij en zij is wat drukker in het spelen dan Kitty. Kitty verlaat dan meteen het speeltje en loopt gewoon weg.

Ik vind het erg jammer dat Kitty zo veranderd is. Is dit blijvend en kan ik hier iets tegen doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat gedraagt zich anders nu er een nieuwe kitten bij is.

Bericht door Rik »

Hoe lang is Kitty alleen geweest? Met 6 jaar kan er al behoorlijk solo-gedrag ingeslopen zijn. Tevens zitten over het algemeen oudere katten niet te wachten op een jong druk kitten. Het is dan ook vaak beter om direct twee kittens te nemen zodat de oudere kat zijn eigen plan kan trekken.

Je zou Minoes af en toe "weg kunnen zetten" en wat speeltijd met Kitty inplannen. Ook zou je op een gegeven moment met beide kunnen spelen zodat je zelf dat een beetje in goede banen kunt leiden. Of het gedrag van Kitty blijvend is weet ik niet. Dat zal toch aan haar zelf liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xipi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2018 00:20

Re: Mijn kat gedraagt zich anders nu er een nieuwe kitten bij is.

Bericht door Xipi »

Bedankt Rik,

Ja het klopt kitty is echt haar hele leven al alleen behalve de eerste 5 weken na haar geboorte. Soms scheiden we minoesje en kitty van elkaar zodat ze elkaar (op hun drukke momentjes) niet aanvallen want ik merk dat dit irritatie en stress bij beide katten uitlokt. Wat betreft het spelen heb ik minoes weleens weggezet en ben met kitty gaan spelen. Maar kitty gaat dan na een halve minuut gefixeerd naar de deur kijken omdat minoesje daarachter zit te miauwen of krabben aan de deur omdat ze naar binnen wilt.

Misschien moet ik maar gewoon even wat langer op verandering wachten. Want ik moet wel zeggen dat kitty in het laatste half jaar steeds meer en meer gewend raakt aan minoes. Hopelijk is het over weer een half jaar nog beter.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat gedraagt zich anders nu er een nieuwe kitten bij is.

Bericht door KleinDraakje »

Is het mogelijk dat je nog een kitten erbij neemt? Zodat Minoes een speelpartner heeft en ze Kitty niet lastig hoeft te vallen? Ik denk dat Kitty al gewend is alleen te zijn en het lastig vind dat er nu een indringer bij is gekomen. Wellicht helpt zo'n Feliway Friends stekker nog, maar ik denk eigenlijk van niet. Het is Kitty haar territorium en ze zitten qua leeftijd erg ver bij elkaar vandaan...
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie