Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Nog een twee vraagjes trouwens waar jullie me vast mee kunnen helpen.

Pous heeft nooit vlooien gehad, m.u.v. een keer een heel klein beetje toen ik haar net uit mijn vaders huis had verplaatst naar ons huis (een jaar geleden inmiddels). Poek heeft dus wel vlooien, en ze lopen ook. We hebben beide poezen ontvlooid, maar ik heb geen idee of we nu dus meer in huis hebben of niet en wat we het beste kunnen doen. Sommigen zweren erbij om nu vaker te ontvlooien totdat ze weg zijn (dus ipv elke maand elke week) maar ik weet niet of dat goed is/helpt?

We ontwormen Pous iedere 3 maanden, maar ik las dat als er sprake is van vlooien ze wormen kunnen krijgen. Ik haal vanmiddag nog even een vlooienkam en probeer dan Pous te controleren op vlooien. Als ze vlooien heeft, moet ik Pous dan ook ontwormen? (hoeft pas weer over 4 weken eigenlijk; Poek hebben we wel ontwormd, die was door de vorige eigenaresse nog nooit ontwormd namelijk).
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

Ze had niet net gegeten en dat het even niet lekker was gevallen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Rik »

Ik ben heel terughoudend met antivlooienmiddel en ontwormen. Alleen indien echt nodig. Elke week ontvlooien zou ik zeker niet doen. Dan dien je gif boven op gif toe. Tenzij de bijsluiter anders zou zeggen maar het meeste spul zou echt langer dan een paar weken effectief moeten zijn.

Op dit moment zou je dus inderdaad Pous en Poek eenmaal kunnen behandelen met antivlooimiddel (wat je al gedaan hebt) en voor Pous gewoon ontworming op schema houden (dus over 4 weken). Het is echt niet zo dat ze van vlooien in één week gelijk een vreselijke worm infectie krijgen. Je zou het een weekje (of twee) naar voren kunnen schuiven zodat je de volgende met Pous en Poek gelijktijdig kunt ontwormen.

Als je eenmaal de vlooienplaag eronder hebt zou ik pas weer ontvlooingsmiddel gebruiken bij een zichtbare plaag (zoals je tot nu met Pous ook geënt gedaan).

Naast het toedienen van antivlooienmiddel moet je natuurlijk ook de omgeving goed schoonmaken (lees: stofzuigen als een gekke :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Lieselotje »

Bij mij hadden ze ook vlooien toen ze hier kwamen. Ze zijn toen ontwormt en ontvlooit en heb ze vaak gekamd. Ik heb toen 1 vlooi, die al dizzy was gezien en weggehaald. Heb weken iedere dag gestofzuigd hihi pffffff maar gaat goed.
Ze krijgen hun ontwormpil voor 6 maanden morgen( ben wat aan de late kant) en daarna pas na 3 maanden weer. Ik heb besloten ze alleen een anti vlomiddel te geven als het nodig is.
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

@KleinDraakje: dat denk ik wel, want ze had echt net gegeten. Vind het dan altijd zo vervelend voor ze.

@Rik: ja ik stofzuig elke dag als een gek haha. Omdat Pous echt een buitenpoes is raadde de DA aan om haar maandelijks te ontvlooien. Ik kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat meerdere malen ontvlooien in een maand helpt en goed is, maar ken mensen die het doen... Ik ga ze in ieder geval over twee weken ontwormen :)

@Liselotje: Poek zat in een stal toen we haar ophaalden met paarden, op zich niet heel gek dat ze vlooien had haha, heb je er wel vaker. Ontwormen met Pous doe ik ook maar eens per drie maanden dus, en ja ontvlooien werd geadviseerd iedere maand (maar dat is er ook wel eens ingeschoten).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Rik »

Nee, je moet met elke maand ontvlooien ECHT opletten. Sommige middelen zouden langer moeten werken en als je het dan eerder gaat geven dan bouwt dat in het lichaam op. Denk maar aan de Bravecto voor honden. Daar zijn honden overleden omdat de baasjes het na 2 maanden nog een keer gaven. En dat tot 2 keer toe. Dus lees de bijsluiter van het middel echt goed hoe lang het effectief is en na hoeveel tijd je pas weer een tweede dosis mag geven !! Ik doe het dus pas liever op indicatie als je echt een vlooienplaag hebt. En dan alleen tot die over is. En als je dan nogmaals geeft omdat je er nog niet vanaf bent goed opletten wat de bijsluiter ervan zegt.

Als Poek nu ontwormt is moet je ook even kijken of het na 2 weken nog een keer mag. Nu komt ontworming iets minder kritisch (wat ontvlooien dus wel is) maar er staat geloof ik wel een wachttijd voor.

Anders doe je Pous over 2 weken ontwormen en doe je ze allebei weer over 3 maanden (dan is het voor Pous 2,5 maand erna maar dat is dan niet zo erg).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Ja hemel zeg. Ik ben zelf ook geen fan van dat ontvlooispul hoor... Pous werd door mijn pa nooit ontvlooid en ook nooit last gehad van vlooien !

Volgens de DA moet Poek over twee weken weer ontwormd worden, omdat ze nog nooit ontwormd was dus (tot ik dat dus deze week gedaan heb). Meen dat kittens de eerste keer dat ze ontwormd worden ook na 2 weken weer moeten. Maar daarna elke maand tot ze 6 mnd zijn. Poek is dus alleen wat laat nu..
Ik kan alleen nergens in de Milbactor bijsluiter vinden wat er daar staat over hoe vaak, of misschien ben ik blind?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Lieselotje »

Klopt dat staat niet in de bijsluiter, maar in ieder geval iedere maand tot 6 mnd daarna na 3 mnd
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Ah mooi dan zit het wat dat betreft goed!


De hordeur is em toch niet geworden, dat was een enorm gedoe en ze hadden ook geen goede in de buurt die nog een beetje betaalbaar waren..

Naast de geurlapjes doen we de deur nu elke dag een aantal keren op een kiertje, zodat ze kunnen snuffelen. Pous is niet zo geïnteresseerd, gisteren kwam ze dan wel even kijken. Poek daarentegen is super nieuwsgierig. Die sprong laatst bij Pous op het bed (kreeg ineens de gekke vijf minuten) maar daar schrok Pous enorm van, dus die haalde meteen uit. De 'meeting' (zo zijn we het maar gaan noemen) daarna (zelfde dag) viel Pous haar zelfs van een afstandje aan. Ik sta er wel altijd bij gelukkig.

Met ze spelen werkt niet, ze zijn zo enorm gefixeerd op elkaar. De geurlapjes lijkt Pous ook niets te doen. Afgezien van die twee incidentjes hiervoor, ging het best goed. Misschien was dat ook net iets te lang en net iets te druk. Heb het idee dat Pous het uiteindelijk wel goed gaat vinden, zolang Poek haar maar een beetje met rust laat.

Oh, Poek doet ook niet aan de krabpaal gebruiken, eerder onze benen en meubels... Hebben jullie tips om haar toch die krabpaal aan te leren?

(Ik besef me echt nu dat we altijd hele makkelijke katten thuis hadden bij mijn moeder :lol: die krabten gewoon aan de krabpaal en waren allemaal vriendjes haha)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

Consequent op de krabpaal zetten als ze aan je benen zit. Echt volhouden, niet aaien of leuk lachen en gieren als ze in je benen klimt want dat ziet ze als beloning. Je kan ook wat catnip sprayen op een krabpaal om het aantrekkelijker te maken? En misschien kleine krabpalen bij de meubels zetten en elke keer dat ze aan je bank zit, haar daarop zetten 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Rik »

Duikt Pous ook echt op Poek als je het toe zou laten?

Blazen, grommen en "meppen" op afstand hoort allemaal bij de introductie. En zelfs als Poek Pous te dicht zou naderen en ze krijgt een pets, dan is dat niet erg. Dat is grenzen aangeven. Zolang Pous niet vol op Poek duikt lijkt me dat niet erg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

@KleinDraakje, ja nou automatisch slaak ik wel een gil als ze in mijn been hangt :lol: Maar misschien helpt het om de paal te verplaatsen ja! We gaan het allemaal eens proberen :)

@Rik, ik vrees dat als ik het toe zou staan ze dat wel zou doen. Die keer waar ik vandaag over schreef deed ze dat namelijk. Toen ik vanmorgen de deur even open had, ging ze ook op Poek af (ze ging echt op haar af, er was genoeg afstand, maar ik weet niet wat een poes beschouwd als genoeg afstand natuurlijk). Maar dit onderbrak ik, omdat ik het idee had dat dit op een negatieve wijze bedoeld was.

M'n vriend denkt dat het een kwestie is van dominantie laten zien en rangorde, dat Pous dus Poek op dr plek wil zetten om een orde te handhaven of iets dergelijks. Ik kan me goed voorstellen dat katten vechten voor rangordes, maar eerder wanneer ze elkaar al kennen.

Poek lijkt in ieder geval nog steeds niet te bang voor Pous. Ze gaat springen als een hertje wanneer die deur open is en ze Pous eenmaal heeft gezien, dat is best grappig. Het lijkt alsof Poek vooral wil spelen. Ze heeft na zoiets met Pous (als er geblazen word oid) wel even een dikke staart, maar ze is ontzettend nieuwsgierig juist.

Oh, een verschil. Als Pous op het bed ligt en ze zien elkaar, dan doet ze niks. Ze viel alleen aan toen ze schrok van Poek die ineens het bed opvloog. Pous lijkt alleen maar in de aanval over te gaan als ze op gelijke grond zijn met elkaar.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

Misschien als Pous ‘boven’ Poek is dat ze zich ook hoger in rang voelt omdat ze neerkijkt op Poek? Maar dat is een aanname...
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Ja dat idee heb ik wel heel erg. Gisteren was Poek weer bij haar op het bed, ze kwam best wel dichtbij voor Pous haar doen en het ging goed (naast een Pous die echt keek van wtf gebeurt hier nou, maar zo kijkt ze elke keer als Poek er is). A small victory :)

Pous is ook wel een rare snuiter hoor, maar wel eentje waar we van houden.
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Even een korte update: er zit sowieso verbetering in :) Dit ziet er al wel goed uit. Pous lijkt haar wat meer te toleren, er wordt nog wel eens geblaasd of een mep gegeven als Poek echt te dichtbij komt , maar Pous toont ook meer en meer interesse door soms voor die deur te zitten, of zelfs te miauwen zodat ik eruit kom en haar erin laat omdat ze nieuwsgierig is.

De Feliway is ook nog onderweg, want ik denk dat dat geen kwaad kan. Ik denk alleen dat we Poek nog even op ander voer gaan zetten. Ze heeft nu Wishkas kitten brokjes (Pous deed het daar geweldig op, en nu nog steeds op Whiskas) alleen Poek haar ontlasting stinkt behoorlijk. Het is minder geworden (ze had bij haar vorige eigenaresse Coshida volwassenvoer) na de overstap, maar het is nog best heftig.
Heb net de kattenbak gedaan en ze was net geweest, maar haar drolletjes vallen uit elkaar en zijn dus zacht (maar wel gevormd zeg maar). De DA had aangeraden om over te gaan op Royal Canin, als de stank zo heftig bleef. Nou is de stank wel minder heftig, maar ik denk dat het misschien toch beter is om over te stappen.
Plaats reactie