Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Hooooi! :)


Ik hoop dat jullie mij misschien wat meer wijsheid kunnen verschaffen, vandaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen. Thuis bij mijn moeder hebben we nooit problemen gehad met poezen onderling en ging dit altijd goed.

Nu in ons eigen huisje loopt het wat anders. We hebben een poes van 2,5 jaar, genaamd Pous. Ze heeft eigenlijk altijd alleen geleefd en geen mede-poezen in huis gekend. Ze is te vroeg bij haar moeder weggehaald (met 6 weekjes) en heeft een jaar bij mijn vader gewoond. Daar is ze eens naar een pension geweest tijdens een vakantie voor een weekje, maar met een paar dagen ging dat gewoon goed.
We hebben eergisteren een kitten erbij gehaald, genaamd Poek. Poek is 4 maanden en een ongelofelijke knuffelpoes, heel anders dan onze Pous (Pous komt wel bij je liggen zo nu en dan, maar nooit op schoot). We hebben Poek in een andere kamer van het huis gedaan, om ze nog even gescheiden te houden. Ik heb met een sok de geur van Poek opgenomen en die bij Pous gehouden, ze was eerder nieuwsgierig dan bedreigd. Poek is zelf ook heel nieuwsgierig naar Pous. Dus ik dacht: mooi! Dat gaat best oke!

Maar als ik de kamer van Poek uitloop en Pous staat achter de deur en zij zien elkaar, dan is het blazen, grommen, dikke staart en een geluid dat lijkt op een klaagzang. Duidelijk is Pous er nog niet zo blij mee en Poek werd weer bang van Pous had ik het idee.

Omdat we ook met oud en nieuw zitten, wil ik Pous straks ook nog eens binnenhouden in verband met het vuurwerk (het is een echte fan van buiten zijn en ze wordt heel vervelend van een paar dagen binnen zitten). Ik weet even niet meer zo goed hoe ik dit nu het beste kan aanpakken. Het lijkt er namelijk wel op dat ze elkaars geur accepteren, alleen elkaar zien ging dus niet zo geweldig.

Hebben jullie wat tips hiervoor? Om de ontmoeting over een paar dagen wat gemakkelijker te laten verlopen? Ik zat zelf nog te denken om Poek vanavond/vannacht eens in een andere kamer te zetten, zodat Pous de kamer waar Poek in heeft gezeten kan besnuffelen.
Cerna

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Cerna »

Katten zijn nooit enthousiast over een nieuweling en wanneer een kat al 2,5 jaar het alleenrecht heeft gehad, dan zal het nog wat moeizamer gaan, vrees ik.
Dat ze naar elkaar grommen en blazen is heel normaal kattengedrag en zal nog wel eventjes duren en voor de gewenning aan elkaar is het juist beter dat ze veel in elkaars omgeving zijn. Wanneer Pous bijv. de hele dag buiten is dan is iedere kennismaking met die indringer opnieuw stressvol plus dat je het risico loopt dat Pous helemaal niet meer thuis wil komen.

En daarom adviseer ik je om Pous nu al binnen te houden. Dan maar even vervelend. Wel moet ze een plekje hebben waar ze zich kan terugtrekken.
Vaak helpt het om met de katten te gaan spelen. Dan zijn ze even gefocused op het spel en "vergeten" elkaar. Ook samen eten (wel ieder een eigen bakje) kan de ergste spanning wegnemen.

Maar verder is het toch vooral een kwestie van geduld en niets willen forceren. Laat het aan de katten zelf over en zolang ze elkaar niet in de haren vliegen, is er niets aan de hand.
Doen ze dat wel, corrigeer ze dan door hard "Eh" te roepen en zet een van beide katten even een half uurtje apart.
Feliway in het stopcontact, valeriaankussentjes of matatabistokjes zorgt ook voor wat rust in huis:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... jes/293403
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eek/169589
https://www.medpets.nl/puur+matatabi/?search=matatabi
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Ik ben ook een beetje bang inderdaad dat Pous wellicht niet meer naar huis komt anders. Vanmiddag hadden we vanwege vuurwerk in de straat het kattenluikje even dicht gedaan, waar ze vervolgens een half uur lang met haar koppie tegenaan bleef rammen om proberen erdoorheen te vliegen :edoh:.

Als ze weer terug is dan doen we het luikje maar weer dicht en dan laten we ze wel weer even wat kennismaken, onder begeleiding van wat gespeel. Ze heeft wel een paar lekkere plekjes voor haarzelf ook. Die kussentjes en dergelijke zijn geen gek idee, Feliway gebruikt onze DA ook altijd als Pous weer eens langs moet.

Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een hordeur maken in de kamer van Poek en de introductie heel langzaamaan doen. Via de hordeur kunnen ze elkaar veilig zien, ruiken en horen. En dan eten geven steeds dichter bij de hordeur en met beide spelen. Pas als er niet meer gegild wordt kun je gaan denken aan een verdere stap. Voorlopig zeker nog niet bij elkaar zetten. Zoiets kun je niet afdwingen. Een poes die 2,5 jaar alleenheerser was zal niet zo 1-2-3 een indringer accepteren als huisgenoot.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Vandaag waren ze even in de gang beiden en het leek goed te gaan, totdat ik voor een seconde me omdraaide, Pous vloog direct in de aanval. Ik heb ze uit elkaar gehouden en iedereen is er met de schrik vanaf gekomen.

We gaan nu kijken naar een hordeur. Dat lijkt ons ook een veilige oplossing. Ik zou het ook niet van Pous af willen dwingen natuurlijk, en ik kan me goed voorstellen dat dit even duurt. Dus dit is een goed plan.

Het enige waar ik nog mee zit is het binnenhouden van Pous. Nu zit ze binnen i.v.m. oud en nieuw ook, maar haar langer binnenhouden dan een paar dagen is geen doen hier in huis (ze wordt er vervelend en agressief van, als ze bijna een week binnen zit, wat eens moest vanwege antibiotica, dan ook tegen ons).
Ik wil haar dus na oud en nieuw ook weer naar buiten laten. Wat Cerna zei kan ik me goed voorstellen, dat het dan steeds weer een nieuwe ontmoeting is, maar haar binnenhouden totdat deze twee met elkaar kunnen is geen optie.

Nou, op zoek naar een hordeur en voor nu maar even de deur dichthouden!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door castratenkoor »

Katten houden van een vast ritme en vaste rituelen. Een aantal dingen veranderen voor Pous. De rest van haar leventje dus voor haar zo normaal mogelijk maken. Als het geknal over is, hoort daar vanaf 2-3 januari voor haar ook naar buiten gaan bij. Dat moet dan maar al is dat inderdaad niet ideaal, haar chagrijnig binnen houden is een mindere optie.

Als de opening van Poek haar ruimte met een hor is - dan zou je denken dat Pous wel weer thuis blijft komen. Of ze de nieuweling ooit accepteert is weinig van te zeggen. Veel geduld en veel liefde erin steken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Ja een vast ritueel en ritme houden we ook zoveel mogelijk met ze aan altijd :smile: Vanaf 2-3 jan kan ze indd mooi weer naar buiten. Hier bij ons is er weinig vuurwerk, dus ik denk dat 2 jan wel lukt, dat is voor haar ook een stuk fijner. En dan hebben we een hordeur, zodat alles wat veiliger is.

Het is inderdaad een kwestie van veel geduld en liefde, dat hebben we er ook voor over :) We zullen zien hoe het loopt! Ik heb een voorgevoel dat het allemaal wel goed komt, maar dat het een kwestie is van tijd.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

Zou iets van Feliway Friends helpen? Dat ze zich iets op hun gemak gaan voelen en niet zo tegen de stress grens aan lopen? En verder inderdaad veel spelen en ritme houden! En geurlapjes blijven doorgeven :)

Hoe is het met de jaarwisseling gegaan?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Nog een gelukkig nieuw jaar!


Met de jaarwisseling ging het wel goed. Pous was wel angstig, maar die had een lekker schuilplekje. Poek was ook bang, maar ook weer nieuwsgierig. Pous gaat nu weer lekker naar buiten en het gaat zijn gangetje wel weer. We gaan dit weekend een hordeur regelen, en tot die tijd nu lekker geurlapjes doorgeven inderdaad!

Jullie poezen en katers ook de oud en nieuw gekte doorstaan?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

sarvamentu schreef: 03 jan 2018 08:57 Nog een gelukkig nieuw jaar!


Met de jaarwisseling ging het wel goed. Pous was wel angstig, maar die had een lekker schuilplekje. Poek was ook bang, maar ook weer nieuwsgierig. Pous gaat nu weer lekker naar buiten en het gaat zijn gangetje wel weer. We gaan dit weekend een hordeur regelen, en tot die tijd nu lekker geurlapjes doorgeven inderdaad!

Jullie poezen en katers ook de oud en nieuw gekte doorstaan?
Is die hordeur bedoelt om Poek binnen te houden en Pous naar buiten te kunnen doen? Ik heb een aantal weken geleden een hordeur geïnstalleerd bij onze achterdeur voor onze toekomstige kittens (nu geen katten), maar kon geen kat-proof hordeur vinden die met een paar scherpe nagels niet gesloopt kon worden :lol: Dus ben maar gewoon voor een makkelijke gegaan (plisse hordeur, die je ook op een kiertje kan zetten) zodat we vliegjes en mugjes buiten kunnen houden maar straks in de zomer de katten wel de tuin in kunnen laten. Dat mogen ze pas als ze geleerd hebben niet in de hordeur te klimmen of krabben 8-)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door castratenkoor »

KleinDraakje: Die hordeur is bedoeld om introductie tussen Pous en Poek veilig te laten gaan. Dus voor de kamer waar Poek apart zit. Dan kunnen ze elkaar wel ruiken, horen en zien. Omdat Pous zo lang alleen is geweest is een langzame introductie wel raadzaam.

Ik heb voor de ramen catproof horren, is heel fijn metaal en kan niet stuk. Zo kan ik de ramen 's zomers veilig open zetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door KleinDraakje »

castratenkoor schreef: 03 jan 2018 12:20 KleinDraakje: Die hordeur is bedoeld om introductie tussen Pous en Poek veilig te laten gaan. Dus voor de kamer waar Poek apart zit. Dan kunnen ze elkaar wel ruiken, horen en zien. Omdat Pous zo lang alleen is geweest is een langzame introductie wel raadzaam.

Ik heb voor de ramen catproof horren, is heel fijn metaal en kan niet stuk. Zo kan ik de ramen 's zomers veilig open zetten.
Aha, daar had ik even overheen gelezen. Klinkt als een goed plan. Geef je Pous ook veel aandacht? Dat ze niet het idee krijgt dat alle kroeltijd van haar personeel ineens aan de nieuwe indringer wordt besteed? Ik weet niet of poezen jaloers kunnen worden, maar extra veel knuffels voor Pous lijken mij nooit verkeerd :)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Vandaar de hordeur inderdaad :)

Pous was nooit een enorme knuffelkont. Meestal was ze alleen in de kamer aanwezig waar jij ook bent, dus aanwezigheid vind ze wel altijd fijn. En ze 'kookt' altijd met ons mee :) Dan gaat ze op haar stukje aanrecht zitten en laten we haar aan alles ruiken, ze is ook altijd heel nieuwsgierig (wij eten zelf geen vlees, dus geen problemen met je een seconde omdraaien, tenzij het gaat om kaas haha).

Normaliter slaapt ze nooit bij ons op bed, maar sinds Poek er is heeft ze die voorkeur wel. Het is dus sowieso lekker de hele nacht kroelen en we knuffelen haar beiden overdag ook, net zoveel als ervoor.


Sloopten jullie kleintjes ook planten? Poek heeft een hoop aarde uit een van de potten getrokken vannacht :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door Rik »

Hihi, ja, Bowy was daar ook een ster in. Ik moest op alle planten zilverpapier over de zandbodem spannen. Dat hielp iets maar nog niet 100%. Ik heb nu alleen maar kunstplanten.

Die kleine wil spelen...dus alles wat maar los (of vast) zit wordt uitgeprobeerd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuweling Poek (4 mnd) bij onze Pous (2,5 jr)

Bericht door sarvamentu »

Haha ja kan ik me goed voorstellen, de plant is maar even verplaatst. Als ik slaap ik het lastig spelen met haar natuurlijk, maar we spelen er gelukkig heel wat af.

Wel weer wat minder, is dat Pous vannacht heeft gespuugd (ik heb regelmatig nachtmerries dus ik was weer eens wakker om 4 uur). Ze liep echt vanuit de keuken (naast de slaapkamer) naar ons bed, en ze spuugde het zo naast mijn kant eruit :-( Ik hoop dat het geen stress is. Volgens mij had ze ook gras gegeten, er zat een sprietje in tenminste.
Plaats reactie