radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

Hoi,

Ik hoop dat ik op dit forum mijn vraag kan stellen. Want ik weet het zelf even niet meer..
Voorheen hadden wij altijd 2 katten, vanaf dag 1 waren dit de beste vrienden. ze scheelden 1,5 jaar van elkaar (beide nog jong) en waren altijd met elkaar aan het spelen en bij elkaar liggen. Tot de oudste kat overleed. De jongere kat heeft hier heel lang om gerouwd. Het is inmiddels meer dan een jaar geleden, maar zeker de eerste 6 maanden heeft ze veel gezocht om hem en gehuild en op een gegeven moment werd ze heel stil, een beetje depressief. Wilde niet meer spelen en was niet helemaal zichzelf. Begrijpelijk natuurlijk. We hebben toen veel tijd met haar door gebracht en haar de kans gegeven er aan te wennen dat haar maatje er niet meer is. Gelukkig trok dit weer bij en ging ze weer lekkerder in haar vel zitten. Wel merkten we dat ze extreem veel aandacht van ons trok. Ze had immers geen maatje meer om te spelen en we hadden het idee dat ze eenzaam was. Ze liep ons hele dagen achterna en miauwt veel.

Daarom hebben we sinds 3 weken een kitten er bij gehaald (van 13 weken). Geen oudere kat want ze is van nature nogal angstig aangelegd en we wilden de bedreiging voor haar niet te groot maken. We hoopten dat ze zo weer een maatje had en minder alleen zou zijn. Alleen thuis is ze bijna nooit, maar we kunnen niet 24/7 achter haar aanlopen natuurlijk en dat vroeg ze wel van ons.

Helaas gaat het tussen haar en de nieuwe kitten (ook een vrouwtje) helemaal niet goed. De kitten gromt naar haar en houd zich helemaal slap wanneer ze haar ziet. Onze oudere kat haalt naar haar uit. Zelfs als ze slaapt kan ze ineens op haar af springen. Tot nu toe hadden we het idee dat het vooral wegjagen was en niet echt aanvallen. Ze springt op haar af en slaat dan met haar poten op de grond in de buurt van de kitten zonder haar echt aan te raken. Al zagen we laatst wel een wondje bij de kitten (klein gelukkig, we grijpen gelijk in) en bij het asiel adviseerden ze om ze uit elkaar te halen gezien zo'n 'gevecht' ook dodelijk kan aflopen want de kitten is nog veel te klein.

We hebben ze van begins af aan niet de hele tijd bij elkaar gehouden maar op gepaste afstand en korte momenten. Wanneer ze blazen of grommen weer uit elkaar gehaald. Maar wat we ook doen, de oudere kat accepteert het niet. Opvallend is dat ze het wel goed vind wanneer wij de kitten vast houden, dan wil ze zelfs in de buurt wel spelen en is er niks aan de hand (alleen af en toe even kijken of de kitten nog op schoot zit), maar zodra de kitten rond wil lopen gaat het mis. Ze mag dus niet de bank af of van onze schoot af. En ja houd een drukke kitten maar eens rustig op schoot..

Heeft iemand advies wat we hiermee moeten? Ik zou het heel erg vinden als we afscheid moeten nemen van de kitten, maar mijn eerste kat gaat natuurlijk voor. We moeten ze nu gescheiden houden waardoor de oudere kat niet vaak de woonkamer in kan en s avonds niet gezellig bij ons kan komen liggen en ik merk dat ze dit niet leuk vind. Ik voel me hier ook schuldig over, want ik wil haar niet te kort doen. Maar andersom is ook geen optie want de oudere kat wil niet de hele dag in de woonkamer vast zitten. We zijn een beetje radeloos. Zit hier nog kans op verbetering in na bijna 3 weken of is het al te laat?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door Rik »

Voordat we allemaal een heel uitgebreid advies gaan geven even wat vraagjes:
*) Hoe oud is je oude poes?
*) Is ze gecastreerd?
*) Zit ze gewoon altijd binnen en hoeveel ruimte heeft ze?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

Ze is 3 jaar, en de kitten is 13 weken ongeveer. Ze is gesteriliseerd en komt op het moment niet buiten. In het verleden wel (dan kwam ze alleen de tuin niet uit) maar we zijn een paar maand geleden verhuisd en de tuin is nog niet helemaal geschikt voor katten (veel stenen voornamelijk en de schutting is niet dicht). Ze lijkt weinig behoefte te hebben nog om naar buiten te gaan, ze is sowieso nooit echt een buitenkat geweest.
We wonen in een hoekwoning met 3 slaapkamers en een grote zolder (daar mag zij ook komen) alleen de woonkamer/keuken is nu verboden terrein tenzij wij er bij zijn gezien de kitten daar zit. Ze hebben elk hun eigen voerbakjes en kattenbak en we hebben al een feliway (Classic) stekker in de woonkamer zitten in de hoop dat dat hielp.

Soms lijkt het even goed te gaan, net zaten ze van een afstandje met elkaar te spelen, ongeveer een meter afstand. Dan kijken ze af en toe even naar elkaar maar gaan ook gewoon lekker liggen en spelen met stokjes en hengeltjes. Maar dan moeten wij wel bij de kitten zitten en mag de kitten niet echt vrij rondlopen dan gaat het mis.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door pinguin »

Dus en een verhuizing en een nieuw maatje? Hoe reageerde de oudere kat op de verhuizing.

Ik zou in iedergeval stoppen om ze telkens weer uit elkaar te halen en echt even de tikdcer voor nemen om door middel van spelen ze samen te laten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

We hebben de nieuwe kitten er pas bij gehaald toen ze gewend was na de verhuizing, ze vond de verhuizing eerst wel stressvol maar leek nu goed gewend in het nieuwe huis. En de zomervakantie is een mooi moment dachten we gezien wij dan alle tijd hebben voor ze.

Bij elkaar houden kan dus helaas niet, want t asiel zegt dat het gevaarlijk kan zijn plus erg stressvol voor de kitten wanneer ze steeds opgejaagd wordt. Dus we hebben ze zo nu en dan in dezelfde kamer en dan spelen van een afstandje en dat gaat goed, maar 10 minuutjes en dan loopt t meestal weer uit de hand omdat de kitten rond wil gaan lopen en de oudere kat dit niet leuk vind. Dus dan halen we ze maar weer uit elkaar.. als we dat niet doen wordt de kitten onder de bank gejaagd en komt daar niet meer onder weg. Ik weet ook niet zo goed wat nu t beste is.. sommige mensen zeggen laten uitvechten maar dat wint zon kleine kitten nooit en ben ook bang dat t verkeerd zou eindigen en ze dan nog agressiever wordt of bang. Dus mijn gevoel zegt dat dat averecht gaat werken..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door ErikPhilippus »

heb je de mogelijkheid om ergens in een deuropening tijdelijk een hordeur te zetten? Kunnen ze elkaar zien en ruiken, maar elkaar niet in de haren vliegen. Eerst alleen eten geven aan weerzijden van de hordeur, en dan stapsgewijs langere perioden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door Rik »

3 jaar moet op zich nog wel een goede leeftijd zijn. Toch nog speels dus ze zal nog wel aan een kitten moeten kunnen wennen. Verder gesteriliseerd en feliway zijn ook maatregelen die dus alleen maar mee kunnen helpen.

Ik denk wel dat ze tijd nodig heeft. Veel tijd. Wat mij wel verontrust is dat ze op die kleine springt. Want dat is eigenlijk geen normaal gedrag. Je zou veel (heel veel) blazen en grommen verwachten, en als die kleine dichterbij komt kan die een mep verwachten. Maar het actief op die kleine springen zou in een introductie stadium niet mogen gebeuren. Zeker ten opzichte van een kitten die eigenlijk geen echte bedreiging vormt.

Wat ik even niet helemaal goed meekreeg was het echte gedrag van de oude poes. Als die op de kleine springt, gaat dat dan ook met blazen en grommen van haar kant? Hoe goed ben je in het aflezen van twee (zwaar) (vecht)spelende poezen en hun lichaamstaal? Er bestaat een hele kleine kans dat je poes gewoon blij is een maatje te hebben maar te enthousiast is en te ruw met je kitten wil spelen. Maar daar komt dan aan haar kant geen blazen en grommen bij te pas. Stopt ze uit zichzelf als de kleine kitten piept of blaast?

Als het echt aanvallen is om haar weg te jagen, op te dringen, territorial, dan is dat inderdaad een groot probleem. Dan zul je denk ik een intensief introductie proces moeten doorlopen. Wat Erik al aangaf begint dat bij een tijdelijke hordeur, geur uitwisselen en eten aan beide zijden geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal eens kijken naar een hordeur. Al moet ik zeggen, vandaag ging het redelijk goed toen ze in 1 kamer waren. We hadden de kitten op schoot (we zaten op de grond) en de oudste kat kwam er naast liggen. Ze loopt ook gewoon langs haar en geeft kopjes aan ons terwijl de kitten bij ons ligt. Maar toen de kitten wilde drinken werd ze boos.

Ik twijfel heel erg of haar gedrag niet gewoon speels gedrag is of echt agressief.. Wat er elke keer gebeurd is dat ze heel lang met grote pupillen naar haar staart. De kitten kruipt dan wat weg omdat ze dat eng vind. Als we niet tussen ze in komen springt ze ineens boven op haar. Ze heeft dan meestal nog geen dikke staart en blaast ook niet. Soms miauwt ze wel luid (nu is het sowieso een luidruchtige kat die veel miauwt, maar ik weet niet zo goed wat ze hiermee wil zeggen). De kitten schrikt zich dan natuurlijk een hoedje omdat er een grote kat bovenop haar springt en begint te blazen en te grommen. Daardoor schrikt de oudere kat weer en doet een sprong achteruit en begint wild om haar heen te slaan. Meestal niet met klauwen maar soms wel, vooral een beetje stampen met de voeten. Ze blaast dan ook eventjes.

wat ze ook doet is wederom het staren en dan ineens met snelheid op de kitten af rennen, die vervolgens onder de bank kruipt. Daar blijft ze dan wat rondjes omheen lopen om haar te zoeken en bij haar te komen.

Ik vind het opvallend dat ze niet blaast wanneer ze de kitten ziet of ruikt en haar geen probleem vind wanneer ze gewoon bij ons op schoot ligt. Ze kijkt dan wel steeds met grote ogen maar oogt niet agressief en gaat er ook bij liggen.

Hoe kun je 2 jonge katten met elkaar leren spelen zonder gelijk boven op elkaar te springen of heel wild te doen? Het zou mooi zijn als ze eerst eens even voorzichtig aan elkaar snuffelden of rustiger zou benaderen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door Rik »

Ah, ok. Dan is de poes dus niet bang of angstig naar de kitten. Je hebt met een leeftijd van 3 jaar kans dat een een beetje speels is en een beetje dominantie. Het is toch een nieuwe haarbal die in haar territorium opduikt. Maar zoals je het nu beschrijft lees ik eigenlijk niet echt agressie in haar gedrag. Alleen als de kitten blaast en gromt weet zij natuurlijk ook geen houding meer en krijg je even spanning. Het staren kan inderdaad dus ook al een vorm van dominantie zijn. Maar met het op haar afrennen kan het ook weer een vorm van willen spelen zijn.

Ik denk dat dit gewoon nog even flink wat tijd nodig heeft maar denk wel dat het goed gaat komen. Je kitten moet ook het zelfvertrouwen terug krijgen dat ze gewoon kan spelen. Dat is nu een beetje weg bij haar. Wat je samen zou kunnen doen is veel met beide spelen. Ga bijvoorbeeld op de grond zitten met je benen lang gespreid en aan beide kanten een kat. Speel met beide een beetje (bijvoorbeeld met hengel) en deel snoepjes uit voor goed gedrag. De ander kan dan zien dat er van de ander geen dreiging uit gaat. Dit zul je heel veel moeten doen dus er zal ook behoorlijk wat tijd in gestoken moeten worden.

Als ze een beetje aan elkaar gewend zijn kun je steeds dichter bij je benen de snoepjes geven totdat je die op een gegeven moment op je benen geeft. Reken dan maar dat de neuzen dicht genoeg bij elkaar zijn om te snuffelen. En elke positieve ontmoeting kan weer helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door pinguin »

Kwa spelen misschien naar hengels kijken zoals de bird hengel dan zijn ze samen bezig.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door Rik »

Hier is Yuna ook helemaal dol op een dunne stok met twee veters eraan (naast elkaar). Daar kan ze helemaal los op gaan. Maar ook die bird hengels zijn geweldig.

In het begin is het echter wel van belang dat je rustig speelt (en zij dus ook rustig zijn). Beetje over de grond e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik zit een beetje op dezelfde lijn als Rik, denk ook wel dat je er veel tijd, aandacht en energie in zal moeten investeren. Belangrijk is dat je zelf rust uitstraalt, met name als er schermutselingen zijn tussen die twee.

Ik neem aan dat er nu verschillende drink-plekken zijn, en ook (minimaal) 2 kattenbakken? En is er een hoge plek voor de oudere poes, zodat ze de boel in de gaten kan houden?

Wat ik lees dat de oudere poes een zeer gevoelig tiep is, maandenlang gerouwd om het verlies van een maatje, veel aandacht nodig gehad om er overheen te komen, en wellicht nog steeds gevoelens van eenzaamheid en gemis van haar vriendje. Wie weet speelt dat toch ook nog een rol.

Als die situatie toch stressvol blijft, zou je ook kunnen overwegen om Zylkène te geven, een kalmerend middel op natuurlijke basis. Kan gewoon door het eten.

Succes!
Erik
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

heel erg bedankt! Dat gaan we zeker proberen, ik hoop dat het werkt. Ik ben blij om te horen dat het niet op agressie lijkt. Dominantie zou ook best kunnen, dat vind ik wel wat bij haar passen. Maar wie weet is ze ook gewoon heel blij om te kunnen spelen en pakt ze dat onhandig aan, ze is natuurlijk nu meer dan een jaar alleen geweest nadat ze altijd een speelmaatje had. En ik merk dat ze zich heel erg verveelt.

We geven nu ook snoepjes als beloning en dat gaat ook goed, geen jaloezie of zo gelukkig.
Ik ga even op zoek naar zo'n hengel. Ik had er 1 maar daar is niks meer van over :lol:
nieuwekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2017 20:49

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door nieuwekat »

ErikPhilippus schreef:Ja, ik zit een beetje op dezelfde lijn als Rik, denk ook wel dat je er veel tijd, aandacht en energie in zal moeten investeren. Belangrijk is dat je zelf rust uitstraalt, met name als er schermutselingen zijn tussen die twee.

Ik neem aan dat er nu verschillende drink-plekken zijn, en ook (minimaal) 2 kattenbakken? En is er een hoge plek voor de oudere poes, zodat ze de boel in de gaten kan houden?

Wat ik lees dat de oudere poes een zeer gevoelig tiep is, maandenlang gerouwd om het verlies van een maatje, veel aandacht nodig gehad om er overheen te komen, en wellicht nog steeds gevoelens van eenzaamheid en gemis van haar vriendje. Wie weet speelt dat toch ook nog een rol.

Als die situatie toch stressvol blijft, zou je ook kunnen overwegen om Zylkène te geven, een kalmerend middel op natuurlijke basis. Kan gewoon door het eten.

Succes!
Erik
Dankjewel, gevoelig is ze zeker. We hebben 2 bakjes met water en brokjes in de gang voor de oudste kat en 2 in de woonkamer voor de kitten (al eist de oudste kat alle 4 op..) ook hebben ze beide hun eigen kattenbak. We zijn zeker bereid hier veel tijd en energie in te steken, dat hebben we afgelopen tijd ook veel gedaan. Ik vind het soms wel moeilijk om rustig te blijven wanneer ze in elkaars buurt zijn of op elkaar af gaan, maar misschien moet ik daar meer op gaan letten. Ik zal ook eens naar dat kalmerende middel kijken dan, waar kun je dat kopen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: radeloos, kat accepteert nieuwe kitten niet

Bericht door ErikPhilippus »

Zylkène hebben ze ongetwijfeld bij medpets en ook bij de dierenapotheek. Maar ik zou dat pas geven als er geen vooruitgang in zit. In ieder geval is het op natuurlijke basis, dus niet zoals een kalmerend middel dat de DA voorschrijft, want dan ga je ze echt drogeren, en dat is toch wel het allerlaatste wat je moet doen.

Je zou ook eens kunnen denken aan valeriaan, of Feliway.

Ja, juist als jullie poes (hoe heet ze eigenlijk?) een gevoelig karakter heeft, is het belangrijk om rust uit te stralen, ik denk dat ze juist in deze situatie erg vatbaar is voor emoties en stemmingen. Natuurlijk is spelen heel belangrijk om ze aan elkaar te laten wennen en elkaar te gaan vertrouwen - maar pak daarnaast ook de rustige momenten samen om de energie weer weg te laten vloeien. Beetje met haar praten en rustig (buik-) ademhalen, meer is vaak niet nodig.
Plaats reactie