Nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Xavi_K
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:52

Nieuwe kitten

Bericht door Xavi_K »

Hoi!

Ik ben vrij nieuw op het gebied van fora, so bare with me ;)

Wij hebben een kater van 11 maanden. Een leuk beest, lekker sociaal, speels en knuffelig. Sinds 1 week hebben we een klein manneke erbij. Super lief en aanhankelijk speels katertje. We hebben ons goed ingelezen en we weten dat het wennen wat tijd kost. Nero, de uk van 12 weken, heeft 3 dagen apart gezeten. We hebben geurtjes gewisseld en Xavi (de oudere kater) af en toe in de kamer gezet als Nero eruit was.

Vanaf dag 1 merk ik verandering in het gedrag van mijn lieve kater. Hij wil bijna niet aangehaald worden door me, terwijl hij voorheen echt bij de deur op me aan het wachten was. Af en toe komt hij bij me liggen. Maar zodra ik hem aanraakt gaat hij weg. Hij is niet echt een babbelaar en mauwt dus niet veel. Alleen als hij op de gang zit en wij zijn in de woonkamer mauwt hij omdat hij naar binnen wil. Sinds de kleine er is, kan ik Xavi niet meer oppakken. Hij mauwt direct en wil los.

Ik heb er meer moeite mee dan ik had verwacht. En dat klinkt misschien dom. Ik mis mijn lieverd. Mijn Kater die lekker wil knuffelen. Ik ben bang dat hij helemaal geen huisgenootje wil. Ik maak me dus een beetje zorgen.

De eerste 2 ontmoetingen zijnachter de rug. Er werd wat gegromd en geblazen, en al gauw waren ze achter elkaar aan aan het rennen. Dit ging best vriendelijk. Er werd hier en daar uitgehaald, maar zonder nagels. Is het puur stress vanuit Xavi? Of moet ik meer lezen vanuit zijn gedrag en een ander gouden mandje zoeken voor Nero :(

Sorry voor het lange verhaal! En bedankt alvast voor jullie raad

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Is Xavi wel gecastreerd?

Het is koffie-dik kijken of dit goed komt. Het lastige in zulke gevallen is altijd, als je gelijk met twee kittens begint gaat het eigenlijk altijd goed. Een kat die als kitten alleen opgroeit en dan na een jaar alsnog met een kleintje wordt opgescheept, heeft daar wel eens moeite mee. Hij heeft niet geleerd te delen. Hij kent geen kattentaal. Hij is nu boos want hij wil zijn mens voor zichzelf houden. En het huis ook.

Heb je een kamer waar je een hordeur in kunt doen? Zodat je ze om en om daarin kunt doen om de introductie op laag tempo te doen. Voorlopig in ieder geval alleen bij elkaar laten als je erbij bent. En ze dan om en om aaien en borstelen, zodat ze naar elkaar gaat ruiken. Spelen met hengel met veren, samen voeren, eerst op afstand, dan steeds dichter naar elkaar toe.

Zorg voor genoeg kattenbakken, minstens 3. En op meerdere plekken eten en drinken, zodat ze elkaar op die manier niet dwars kunnen zitten.

Succes! Met tijd, geduld en liefde bereik je vaak veel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

Hij is nog relatief jong met 11 maanden. Dus geef het tijd. Heb het ook gehad. Bleek ook dat ik het ook grotendeels veroorzaakte door mijn stress. Probeer zelf te ontspannen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Het lijkt mij ook wel van belang dat Xavi (en straks Nero ook) gecastreerd zijn/worden (i.v.m. hormonen e.d.). Maar verder lees ik eigenlijk dat het tussen die twee al redelijk gaat. Af en toe meppen zonder nagels en wat gegrom en geblaas hoort er bij (met dat leeftijdsverschil). Dat heeft eventjes tijd nodig. Het achter elkaar aanzitten is al een goed teken (als dat van beide kanten is). Het gedrag van Xavi naar jou toe lijkt me dan ook niet helemaal onlogisch. Het kan een vorm van onzekerheid zijn of van "nu even niet". Geef het inderdaad even tijd en probeer zelf ook te ontspannen want dat voelt Xavi zeker aan jou.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xavi_K
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:52

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Xavi_K »

Bedankt voor al jullie reacties! Xavi is al gecastreerd, dus dat scheelt :) Nero heeft een navelbreuk en hij wordt daardoor strak in de gaten gehouden. Met 6 maanden wordt zijn buikje dicht gemaakt en laten we hem castreren op advies van de dierenarts. Dan hoeft hij maar 1x de tafel op.

We blijven werken met geuren en zijn erbij als ze samen zijn om het in de gaten te houden. Ik wist dat het tijd zou kosten. Ik geloof gelijk dat hij het vanuit mij voelt! Het doet me meer dan ik had verwacht ;-) Ik ga m'n best doen om zijn gedrag wat meer los te laten en te ontspannen. Het gaat vast weer goedkomen!

Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

Haal je ze nu ook nog steeds uit elkaar? Zou ze bij elkaar laten. Anders blijf je de introductie steeds herhalen. En xavi trekt wel bij en wordt weer je vriendje hoor. Hij is even onzeker nu en voelt dat ik bij jou

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Xavi_K
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:52

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Xavi_K »

Ze zitten nu weer bij elkaar. Als wij gaan slapen, gaan ze apart. Het "spelen" is op dit moment veel heftiger dan anders. Xavi houdt Nero soms bijna in de houdgreep. Er wordt verder niet hard gemiauwt en Nero gaat nog steeds op Xavi af.

Ik vind het best eng om ze overdag samen te laten als wij er niet zijn. Nu al
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Ik hoop dat Xavi nog een beetje weet hoe ver die mag gaan en dat Nero niet te snel piept. Het pakken en achterna zitten is meestal gewoon jachtspel. Zeker als ze niets met de nagels doen. Het gegrom en geblaas zal dan steeds minder worden. Soms kan dat "vechten" er voor ons heel heftig uit zien maar Nero zal toch zelf aan moeten geven wanneer het te ver gaat en dan zou Xavi de hint op moeten pakken en stoppen. (hopelijk weet ie dat nog)

Voor je eigen gemoedsrust kun je ze nog gescheiden houden wanneer jullie er niet zijn totdat je ziet dat Xavi zich kan "gedragen" maar uiteindelijk zullen ze het toch onderling uit moeten maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xavi_K
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:52

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Xavi_K »

Het ziet er inderdaad heftig uit af en toe! Maar zolang Nero nog op Xavi afgaat, lijkt het me oke ;) Xavi heeft hem 1x fiks gebeten en liet los toen Nero hard miauwde. Nero zat daarna ook een tijdje teruggetrokken onder de bank.

Het lijkt erop dat Xavi wel loslaat als Nero het zat wordt. Hij Nero zich verstopt, laat Xavi hem ook met rust. Al met al, lijkt het steeds beter te gaan. Xavi kwam vandaag zelfs even aandacht vragen. (ik, zo blij als een kind ;))

We gaan ze van het weekend vol bij elkaar zetten. Ook 's nachts. We zijn dan gewoon veel thuis. Vanmiddag zijn ze ook een tijdje boven geweest met z'n 2e en hebben ze volgens mij even samen op bed geslapen. Al die stress vanuit mij misschien voor niets ;)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

nellebel schreef:Haal je ze nu ook nog steeds uit elkaar? Zou ze bij elkaar laten. Anders blijf je de introductie steeds herhalen. En xavi trekt wel bij en wordt weer je vriendje hoor. Hij is even onzeker nu en voelt dat ik bij jou

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Zo dacht ik er tot vorig jaar ook over. Maar nu met mijn huidige moeizame introductie met behulp van een gedragsdeskundige ben ik dat toch anders gaan zien. Elke dag een poosje scheiden kan rustgevend en heel heilzaam werken.

Alleen als het om 2 kittens gaat is 24/7 meteen bij elkaar laten eigenlijk altijd goed.

Xavi-K ik hoop dat het snel goed komt tussen die twee. Bij twijfel zou ik ze wel af en toe apart laten "afkoelen". Wat ook nog kan helpen is Feliway - verdamper en/of valeriaan druppelen op pluche speeltjes ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xavi_K
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:52

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Xavi_K »

Het gaat echt mega goed! Boven verwachting. Xavi kwam vandaag heerlijk bij me liggen en vond het helemaal oke dat nero er ook bij kwam. Ze hebben ruim een uur met z'n 2e in elkaar verstrengeld op schoot gelegen. Xavi is ook al veel rustiger en laat zich langzaam weer aanhalen :) bedankt voor al het advies!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Super! Dat is nog eens goed nieuws.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie