Jaloers dominant katertje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Maar dat jij dan percee een raskitten wilt, zegt dan toch genoeg over jou? Ben je dan een kattenliefhebber of iemand die zegt een kattenliefhebber te zijn maar als het er op aan komt toch net iets meer om zich zelf te geven dan om het welzijn van katten?
Wat is de historie en testen van de ouders... Want dat is bij een raskitten erg belangrijk, zeker omdat bij raskatten erfelijke aandoeningen vaker voorkomt
Als bij raskatten erfelijke aandoeningen vaker voorkomt heb je gelijk al weer een punt om het helemaal te verbannen...is het leuk voor de raskatten om ziek te worden?
Het vervoudigt het dierenleed meer, denk aan bijv. kortschedeligheid (pers) met hun snurkende ademhaling en ademhalingsproblemen, oogirritatie ed
Of over de main coon gesproken, denk aan de erfelijke ziekte cardiomyoipathie; afwijking van de hartspier

Al met al, waarom nog fokken?
Waarom mag een fokker, goed of niet goed, wel vermeerderen, maar een particuliere burger niet?
Waarom wordt hier op het forum met dubbele maten gemeten? Waarom wordt iemand met een oepsnestje helemaal afgebrand? En een fokker niet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Anne schreef:Maar dat jij dan percee een raskitten wilt, zegt dan toch genoeg over jou? Ben je dan een kattenliefhebber of iemand die zegt een kattenliefhebber te zijn maar als het er op aan komt toch net iets meer om zich zelf te geven dan om het welzijn van katten?
Wat een onzin. Ik heb een Noorse Boskat kater en die is mede gekozen omwille van een stukje karakter zekerheid, vallen op een bepaald karakter, noem maar op. Dat heeft helemaal niks te maken met al dan geen kattenliefhebber zijn. Ik heb altijd HTK katten gehad. Maar omdat ik dan nu een raskat hebt, ben ik geen liefhebber meer?
Milo ontbreekt het aan niks. Noodle ontbrak het aan niks. Ik geef zeker niet meer om mijzelf dan om mijn kat(ten). En HTK's Flo en Odie ontbrak het ook aan niks.
Mijn katten zijn me allemaal even lief, of ze lange of korte haren hebben, poes of kater zijn, maakt niet uit. Maar als ik een Noorse Boskat wil, heb ik pech, want er zitten kittens in een asiel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Het feit dat de asielen niet vol zitten met raskatten en dat je maar met moeite een raskat in een asiel kunt vinden zegt mij genoeg.

Ik heb overigens twee kittens uit het asiel maar als ik zou besluiten te gaan voor een raskat maakt dat mij niet minder een kattenliefhebber. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Op die manier zou je dus niet de schuld bij de fokker neer moeten leggen maar bij iedereen die kiest voor een raskat. Waar houd dat dan op... Honden eigenaren beschuldigen dat ze niet gekozen hebben voor een (asiel)kat ??
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Mijn katten zijn me allemaal even lief, of ze lange of korte haren hebben, poes of kater zijn, maakt niet uit. Maar als ik een Noorse Boskat wil, heb ik pech, want er zitten kittens in een asiel?
je zegt hier twee verschillende dingen. Eerst zeg je dat het jou niet uitmaakt, poes of kater, lang of korte haren, maar dan zeg je dat het jou wel uitmaakt want je wil een raskat?
Wat zeg je nou eigelijk?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

k heb overigens twee kittens uit het asiel maar als ik zou besluiten te gaan voor een raskat maakt dat mij niet minder een kattenliefhebber. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Op die manier zou je dus niet de schuld bij de fokker neer moeten leggen maar bij iedereen die kiest voor een raskat. Waar houd dat dan op... Honden eigenaren beschuldigen dat ze niet gekozen hebben voor een (asiel)kat ??
Dat is inderdaad een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken. Ik had het eerder al over dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Dierenwelzijn zou ons allemaal moeten aanspreken als we menen kattenliefhebbers te zijn
dat neemt niet weg dat mijn vraag niet wordt beantwoord
waarom worden mensen hier met een oepsnestje totaal afgebrand en fokkers niet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Anne schreef:[je zegt hier twee verschillende dingen. Eerst zeg je dat het jou niet uitmaakt, poes of kater, lang of korte haren, maar dan zeg je dat het jou wel uitmaakt want je wil een raskat?
Wat zeg je nou eigelijk?
Ik zeg dat al mijn katten me even lief zijn, maar dat als ik graag een bepaald ras wil, dat blijkbaar fout is, want oei raskat.

Voor een raskat betaal je de hoofdprijs. Mensen denken erover na. Mensen moeten contracten tekenen. Misschien iets beter dan gratis een beestje van marktplaats trekken en er na een paar jaar klaar mee zijn en hups asiel in. Als je op ikzoekbaas kijkt, zie je nauwelijks raskatten. Wel heel veel HTK's. Misschien zijn raskatten wel beestjes die niet zomaar weggedaan worden. Dan ben ik dus een kattenliefhebber, want ik zorg voor mijn beestjes voor het leven.
Anne schreef:[dat neemt niet weg dat mijn vraag niet wordt beantwoord
waarom worden mensen hier met een oepsnestje totaal afgebrand en fokkers niet?
Omdat een fokker over het algemeen wacht tot een poes oud genoeg is, de ouders laat testen op afwijkingen, de juiste voeding geeft tijdens en na de zwangerschap, de kittens niet zomaar mee laat gaan, maar verkoopt aan liefhebbers, de beestjes ontwormd, ontvlooid, et cetera. Iets wat vaak niet van een oeps nestje gezegd kan worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Fokkers weten meestal waarmee ze bezig zijn (ik ben wel voor strengere regels/toezicht op fokkers). Het is toch ook niet voor niets dat je geen raskat in het asiel vindt.

Iemand die een oepsnestje heeft wordt ook niet direct (door mij) afgebrand. Wel adviseren we direct castratie. Iemand die zegt een nestje te willen omdat het zo schattig is en wel een paar mensen weet die de kittens wil hebben, kan wel een aantal kritische posts verwachten. Vaak is er dan niet nadacht over de consequenties. Een (goede) fokker (die overigens castratie vereist van de kittens) valt voor mij toch in een andere categorie. Maar goed... dat is mijn mening.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Voor een raskat betaal je de hoofdprijs. Mensen denken erover na. Mensen moeten contracten tekenen. Misschien iets beter dan gratis een beestje van marktplaats trekken en er na een paar jaar klaar mee zijn en hups asiel in. Als je op ikzoekbaas kijkt, zie je nauwelijks raskatten. Wel heel veel HTK's. Misschien zijn raskatten wel beestjes die niet zomaar weggedaan worden. Dan ben ik dus een kattenliefhebber, want ik zorg voor mijn beestjes voor het leven.
Goed, daar heb je een punt.
Maar hoe zit het dan met alle andere katten in het asiel, die er al veel eerder waren dan jouw raskatten (al dan niet op bestelling)
Hebben zij niet meer recht op een tehuisje, een warme mand, omdat ze er al eerder waren?
Hebben zij om hun situatie gevraagd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Heb jij een asielkat die er als langste zat, of eentje met wie het klikte? Als je niet de langstzittende van Nederland hebt, is je punt hypocriet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Ik neem altijd kittens. Geen katten die het buitenleven gewend zijn omdat ze bij ons in een afgeschermde tuin moeten leven en dus geen weet moeten hebben van de wereldse vrijheid om hen heen.
Als ik zou kiezen voor een solokat zou ik zeker weten de langste zittende willen hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

En als ik geen Noorse Boskat had ging ik mogelijk ook wel voor een asielkat. Of niet. Geen idee. Punt blijft, ben ik minder kattenliefhebber? Hell no. En ik vind het onzin dat da gesuggereerd wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Dinky »

Anne schreef:Ik neem altijd kittens. Geen katten die het buitenleven gewend zijn omdat ze bij ons in een afgeschermde tuin moeten leven en dus geen weet moeten hebben van de wereldse vrijheid om hen heen.
Als ik zou kiezen voor een solokat zou ik zeker weten de langste zittende willen hebben
Wanneer mensen vooraf na zouden denken over een kat (wat bij raskatten over het algemeen het geval is) dan zouden er niet zoveel volwassen katten in het asiel zitten........
En juist de katten in het asiel moeten het doen met een overwegend binnenleven. Waarom moeten ze dan in het asiel blijven ipv te kunnen genieten van jouw afgeschermde tuin? Ik vind het hypocriet om mensen die een raskat willen af te branden maar vervolgens zelf wel alleen voor kittens te gaan........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Er zitten ook genoeg perfect sociale volwassen binnenkatten in het asiel. Dus door alleen voor kittens te gaan heb je dus ook een voorkeur. Die voorkeur is ieders eigen keuze maar houdt dus niet op bij alleen maar asielkatten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Gek voorstel hoor, maar aangezien iedereen blijkbaar een voorkeur heeft, of het nou jonge, oude, raskatten, of asielkatten zijn... Als er nou eens geen oepsnestjes waren, dan zouden mensen niet meer vuil aangekeken worden op het kopen van een raskat. Dan hoeven we niet de ongelukjes van anderen te adopteren.

Tot die tijd zal ik Milo op de hoogte brengen dat hij geen baasjes verdient, omdat hij een raskat is en er katten in het asiel zitten.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Goed zijn voor je beestje (s) en trouw tot de dood jullie scheidt, dat is hetgeen wat er toe doet. Afkomst / leeftijd totaal van ondergeschikt belang.

Als je het al nodig vindt om een nestje te hebben zorg er dan in iedergeval voor dat je op voorhand voor ieder kitten een thuis hebt. Denk wel serieus na of je het nodig vindt en moreel aan jezelf kan verantwoorden om bij te dragen aan nog meer kattenleven.

Voor de rest zou ik willen zeggen: leef en laat leven!!!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gesloten