Jaloers dominant katertje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

InZiYo schreef:Jammer dat je hier geen eigen mening mag hebben. Ik heb meerdere katten, dus het is niet zo dat ik helemaal niks weet. Mensen met de grootste lijst aan katten namen in hun profiel gaan nu tegen mij zeuren ivm katten overschot???????? Sorry hoor, maar waarom heb jij er dan zoveel??????? Die zijn uit de lucht komen vallen dus?

Hypocriet gedoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je kunt hier prima een eigen mening hebben en om dat te bewijzen krijg je nu mijn mening:
wat ben jij egoïstisch bezig zeg. De asiels en opvangs puilen uit vanwege mensen als jij
het is zo leuk en schattig allemaal, die kittens. Maar die kittens worden groter en ongeholpen zorgen ze voor nog meer kittens.
Als jij persee een nestje wilt hebben of grootbrengen, meld je dan aan als gastgezin bij een asiel
Die zitten daar om te springen
Het is niet alleen dat jij nu helpt met het katten vermeerderen. Al die mensen die straks een kitten van jou afnemen, zouden ook naar het asiel kunnen gaan.
En denk je nu echt dat ik zelf nestjes tolereer? De katten die hier wonen , die ik elke dag gratis mag verzorgen, liefhebben en van mag genieten, komen uit het asiel. Pracht katten zijn het en allemaal geholpen op kosten van het asiel

Wat is hier zo hypocriet aan? ;-) Ik vind eerder mensen als jij hypocriet. Onder het mom van schattigheid en zogenaamd grote dierenliefhebbers creeren ze alleen nog meer dierenleed
Denk je dat het leuk is voor een kat om in het asiel te zitten? Weet je wel hoeveel katten er per jaar een spuitje krijgen?
Ik hoop echt dat jij je verstand terug vindt en doet wat een ieder zou doen die zich zelf kattenliefhebber noemt, je verantwoordelijkheid nemen

Of bedoel je met hypocriet het feit dat kittens uit catterys wel getolereerd worden?
Op dat punt heb je dan helaas gelijk
Er zijn helaas ook mensen die dubbele maten hanteren als het om fokkers gaat
Terwijl de fokkers net zo hard meedoen met het vermeerderen van katten, dit gaat helaas ook
ten koste van katten uit het asiel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Ik wil me even buiten het al dan niet een nestje nemen houden, maar ik zou je wel willen aanraden om over de poezenpil na te denken als je niet van plan bent te steriliseren. De poezenpil heeft zeker een aantal risico's, maar je voorkomt hiermee wel dat je poezendametje zwanger wordt terwijl ze eigenlijk zelf nog een kitten is. Hiermee kun je later alsnog een nestje nemen als je dat wilt, maar is er in ieder geval geen sprake van een 'tienermoeder'-kat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Anne87 schreef:De poezenpil heeft zeker een aantal risico's, maar je voorkomt hiermee wel dat je poezendametje zwanger wordt terwijl ze eigenlijk zelf nog een kitten is. Hiermee kun je later alsnog een nestje nemen als je dat wilt, maar is er in ieder geval geen sprake van een 'tienermoeder'-kat.
De poezenpil heeft heel erg veel nadelen. Ik zou dat zelfs niet willen adviseren. De kans op alle ziektes is dusdanig groot dat je poes na 2 jaar al van alles kan hebben.

In het geval van een wens op een nestje zou ik eerder zeggen het katertje nu gewoon direct te laten castreren en als je poes oud genoeg is, haar te laten dekken door een andere kater. In dat geval heb je geen tienermoeder en heeft ze ook niet de nadelen van de pil. Het krols worden is ook een aanslag op de gezondheid maar altijd nog vele malen beter dan die poezenpil. Echt... dat is troep.

Lees dit maar eens:
viewtopic.php?p=522865#p522865
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Cerna »

In Nederlandse asiels worden geen katten ingeslapen tenzij ze ziek zijn.

En een koper van raskatten is niet verantwoordelijk voor het kattenoverschot in het asiel. Dat zijn de mensen die hun kat(ten) niet laten castreren en/of chippen.

Dit is mijn laatste bericht. Ik word vandaag uitgeschreven. Heb het helemaal gehad met de agressieve toon hier op het forum.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door ErikPhilippus »

Hoewel ik het wel vind meevallen met die agressieve toon op het forum, moet ik Annet gelijk geven met haar opmerking dat je het een koper van raskatten (zoals ik) niet kunt aanrekenen dat de asiels volzitten. Ik vind het een kromme redenering dat het fokken van raskatten ten koste zou gaan van katten in het asiel.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Dinky »

Eens, het kopen van een raskat is niet de oorzaak dat zoveel katten in het asiel zitten. Dat zijn de mensen die katten ongecastreerd buiten laten lopen en mensen die een kat aanschaffen zonder er vooraf goed over na te denken (en de kat vervolgens dumpen).

Wat betreft je vraag over dominantie, dat kan zeker te maken hebben met hormonen. Daarnaast is de kans heel groot dat je poes zwanger is of binnenkort wordt, zeker met het voorjaar voor de deur. Er zijn ook poezen stil krols en een dekking is zo gebeurd. Ik zou je dus willen adviseren om goed advies in te winnen over wat er allemaal mis kan gaan bij een bevalling en de daaropvolgende zoogperiode. Stel dat moeder geen of te weinig melk heeft, dan moet je dus iedere 2 a 3 uur fles geven om maar een voorbeeld te noemen.
Daarnaast is er kans op sproeien door de kater en moet je er inderdaad rekening mee houden dat het niet af te leren is.....

Wanneer het volgens jou geen hormonen of stoeien is zou je contact op kunnen nemen met een gedragstherapeut.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door ErikPhilippus »

Dinky schreef:Eens, het kopen van een raskat is niet de oorzaak dat zoveel katten in het asiel zitten. Dat zijn de mensen die katten ongecastreerd buiten laten lopen en mensen die een kat aanschaffen zonder er vooraf goed over na te denken (en de kat vervolgens dumpen).
Want waar ik later ook nog aan dacht: als je een raskat koopt, is het volgens de regels een gecastreerd exemplaar. Als dat niet zo is, moet je ervoor tekenen dat je de poes binnen afzienbare tijd laat castreren. Het is dus niet de bedoeling dat er nakomelingen zijn van een raskat die je als huisdier neemt.

En dat is een volstrekt andere situatie als met ongecastreerde loslopende HTK poezen. In dat filmpje van Rik wordt nog een fijntjes duidelijk gemaakt dat je in die situatie binnen een paar generaties al met letterlijk vele duizenden nakomelingen opgescheept zit. Ik denk een blinde vlek bij veel baasjes die denken: ach, een paar kittens.... Maar zo'n nestje kan de start zijn van een ware geboorte-explosie :cry:.

Dus ook wat dit betreft, zie ik niet in waar nu de hypocrisie in zit. En wat mij betreft sluiten we dit topic.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door castratenkoor »

Die opmerking over hypocriet zijn sloeg op mij - omdat ik 9 katten heb. Beetje vreemde conclusie.......ik vermeerder niks, ik zorg juist voor de opvang van o.a. producten van onnadenkende wezens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne87 »

Rik schreef:De poezenpil heeft heel erg veel nadelen. Ik zou dat zelfs niet willen adviseren. De kans op alle ziektes is dusdanig groot dat je poes na 2 jaar al van alles kan hebben.

In het geval van een wens op een nestje zou ik eerder zeggen het katertje nu gewoon direct te laten castreren en als je poes oud genoeg is, haar te laten dekken door een andere kater. In dat geval heb je geen tienermoeder en heeft ze ook niet de nadelen van de pil. Het krols worden is ook een aanslag op de gezondheid maar altijd nog vele malen beter dan die poezenpil. Echt... dat is troep.

Lees dit maar eens:
viewtopic.php?p=522865#p522865
Ik heb het gelezen, en ik geloof best dat er nadelen zitten aan de poezenpil, maar ik ben van mening dat een open poes en een open kater op deze leeftijd, momenteel slechter zijn dan een poes op de poezenpil. Het staat eenieder natuurlijk vrij hier anders over te denken.
Cerna schreef:In Nederlandse asiels worden geen katten ingeslapen tenzij ze ziek zijn.

En een koper van raskatten is niet verantwoordelijk voor het kattenoverschot in het asiel. Dat zijn de mensen die hun kat(ten) niet laten castreren en/of chippen.

Dit is mijn laatste bericht. Ik word vandaag uitgeschreven. Heb het helemaal gehad met de agressieve toon hier op het forum.
Voor zover ik weet hebben wij hier in Nederland inderdaad alleen no kill shelters. Daar ben ik erg blij om. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het zielig is dat er zoveel kittens in het asiel zitten, en inderdaad veel mensen ‘oeps nestjes’ hebben gehad, of nestjes omdat ze als kitten zo schattig zijn, maar toch wel veel werk. Maar goed, dat is de keuze van eenieder.

Ik wilde sowieso even reageren om te zeggen dat ik het jammer vind dat je uitgeschreven bent, en dat ik het jammer vind om op deze manier te merken dat de sfeer nog steeds negatief en agressief kan zijn, op het moment dat iemand qua mening afwijkt van de norm.
Dinky schreef:Eens, het kopen van een raskat is niet de oorzaak dat zoveel katten in het asiel zitten. Dat zijn de mensen die katten ongecastreerd buiten laten lopen en mensen die een kat aanschaffen zonder er vooraf goed over na te denken (en de kat vervolgens dumpen).
De raskatten die ik had (en één die ik er nog heb) moesten inderdaad gecastreerd worden volgens het koopcontract. De vraag is natuurlijk altijd of mensen zich hieraan houden. Je kunt stellen dat mensen in plaats van een raskat ook een asielkat kunnen nemen, en op die manier iets tegen het kattenoverschot kunnen doen, maar een raskat en een asielkat vind ik een groot verschil. Zeker gezien het feit dat raskatten vaak geselecteerd worden op karaktereigenschappen, erfelijke eigenschappen, en er veel bekend is over de voorouders.
Dinky schreef:Wat betreft je vraag over dominantie, dat kan zeker te maken hebben met hormonen. Daarnaast is de kans heel groot dat je poes zwanger is of binnenkort wordt, zeker met het voorjaar voor de deur. Er zijn ook poezen stil krols en een dekking is zo gebeurd. Ik zou je dus willen adviseren om goed advies in te winnen over wat er allemaal mis kan gaan bij een bevalling en de daaropvolgende zoogperiode. Stel dat moeder geen of te weinig melk heeft, dan moet je dus iedere 2 a 3 uur fles geven om maar een voorbeeld te noemen.
Dat is inderdaad iets om in gedachten te houden bij een nestje. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar het kan ook heel erg lastig worden en tegenvallen. Van tevoren hier over nadenken en eventueel een financieel potje opzij zetten voor dierenarts, en zorgen voor genoeg tijd thuis en dergelijke, is verstandig bij het kiezen voor een nestje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Anne87 schreef:Ik heb het gelezen, en ik geloof best dat er nadelen zitten aan de poezenpil, maar ik ben van mening dat een open poes en een open kater op deze leeftijd, momenteel slechter zijn dan een poes op de poezenpil. Het staat eenieder natuurlijk vrij hier anders over te denken.
O, maar daar ben ik helemaal met je eens. Een open poes en een open kater is een absolute no-no. Dan is de poezenpil inderdaad beter. Maar daarom stelde ik voor om het katertje te laten castreren en dan heb je alleen een open poes. Dat lijkt mij echt de allerbeste optie. Dan hoef je de poes geen poezenpil (lees vergif) te geven en heb je geen kans op een oeps-nestje (omdat het katertje al geholpen is). Binnenhouden van de poes moet dan wel maar dat zou met de poezenpil ook moeten want anders zou je ze allebei naar buiten doen en een open kater moet/mag je niet naar buiten laten. Je kunt dan in een later stadium, als je uiteindelijk toch besluit voor een nestje (na alle voor- en nadelen afgewogen te hebben) je poes laten dekken door een willekeurige HTK kater. Die lijken mij best wel te vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

In Nederlandse asiels worden geen katten ingeslapen tenzij ze ziek zijn.
is dat zo? Vroeger gebeurde het wel, ook al werd het stelling ontkent
Maar dat nog praat het niet goed, de uitpuilende opvangs en asiels
Ik vind het een kromme redenering dat het fokken van raskatten ten koste zou gaan van katten in het asiel.
Het fokken van alle katten, raskat of niet, zorgt voor een wereldwijd vermeerdering van katten
Wij als burgers moeten onze verantwoording daarin nemen en dit soort wanpraktijken een halt toeroepen
Ik vind het raar dat fokkers wel mogen vermeerderen, maar mensen particulier niet
dat is hypocriet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door ErikPhilippus »

Anne schreef:Het fokken van alle katten, raskat of niet, zorgt voor een wereldwijd vermeerdering van katten. Wij als burgers moeten onze verantwoording daarin nemen en dit soort wanpraktijken een halt toeroepen. Ik vind het raar dat fokkers wel mogen vermeerderen, maar mensen particulier niet. dat is hypocriet
Beste Anne,

Inderdaad moeten burgers hun verantwoording nemen, niet zozeer door wanpraktijken een halt toe te roepen, maar op de eerste plaats ervoor te zorgen dat hun (loslopende) katten worden gecastreerd voordat die nakomelingen kunnen krijgen. Ik zal proberen dit door een rekenvoorbeeld te onderbouwen.

Stel: een vruchtbare poes krijgt ieder jaar een nestje van 4 kittens, 2 poesjes en 2 katertjes, die allemaal minimaal 5 jaar in leven blijven.

Als het een fok-poes betreft, zullen de kittens in de regel gecastreerd worden afgeleverd, ofwel snel daarna worden gecastreerd. Als we aannemen dat de kittens derhalve niet voor nageslacht zorgen, zal de raskat moederpoes na 5 jaar in totaal 20 kittens op de wereld hebben gezet.
Als het een loslopende HTK kat betreft, en de kittens worden niet gecastreerd (b.v. omdat het een niet-opgemerkt nestje ergens buiten is, of de baasjes nemen niet de moeite om dat te doen), dan zal deze ene moederpoes na 5 jaar voor maar liefst 298 nakomelingen hebben gezorgd (ik heb even flink zitten rekenen ;-))

Je hoeft maar een handvol vruchtbare buitenpoezen in een wijk te hebben, en je kunt eigenlijk spreken van een plaag. En zie hier ook de reden dat asiels overvol zitten....

En de suggestie dat fokkers een hypocriet alleenrecht zouden hebben op 'vermeerderen', is helemaal niet aan de orde. Of je nu fokker of particulier bent: het is je plicht om ervoor te zorgen dat het nageslacht binnen de perken blijft. That's all.

Groet,
Erik
Dorien66

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Dorien66 »

ErikPhilippus schreef:Of je nu fokker of particulier bent: het is je plicht om ervoor te zorgen dat het nageslacht binnen de perken blijft. That's all.
Maar volgens mij is dat júíst wat Anne bedoelt; beide partijen hebben hun verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen de particulier die graag een keer een nestje fokt, de fokker net zo goed.
Dat het (vaak) niet zo gaat, is niet wat ze bestrijdt. Ze bestrijdt het vermeende alleenrecht dat fokkers zich toe-eigenen om te mogen fokken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Erik ik snap jouw redenering wel, maar tegenwoordig zijn er zoveel fokkers, broodfokkers die ook voor plagen zorgen. Als al die mensen nou eens stopten met een fokker te zijn en hun cliënten eens netjes doorverwezen naar het asiel, zouden de asiels dan nog zo vol zitten? Wellicht niet meer zo vol en alle kleine beetjes helpen
Je hoeft maar een handvol vruchtbare buitenpoezen in een wijk te hebben, en je kunt eigenlijk spreken van een plaag. En zie hier ook de reden dat asiels overvol zitten....
Niet mee eens, er zijn tegenwoordig zoveel (brood)fokkers
Maar volgens mij is dat júíst wat Anne bedoelt; beide partijen hebben hun verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen de particulier die graag een keer een nestje fokt, de fokker net zo goed.
Dat het (vaak) niet zo gaat, is niet wat ze bestrijdt. Ze bestrijdt het vermeende alleenrecht dat fokkers zich toe-eigenen om te mogen fokken.
Plus het idee dat er veel kattenleed bestaat binnen in de catteries. Denk al al die dekkaters die opgesloten worden omdat ze anders het hele huis besproeien, fokpoesjes die worden uitgebuit en telkens maar nestjes moeten produceren onder slechte omstandigheden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Anne schreef:Als al die mensen nou eens stopten met een fokker te zijn en hun cliënten eens netjes doorverwezen naar het asiel, zouden de asiels dan nog zo vol zitten?
Dus als ik zeg dat ik een main coon kitten wil, en persé een main coon kitten, dan kan ik die in overvloed vinden in de asielen??

En zelfs als je er al één vindt in een asiel... Wat is de historie en testen van de ouders... Want dat is bij een raskitten erg belangrijk, zeker omdat bij raskatten erfelijke aandoeningen vaker voorkomt. Of wil je zeggen dat alle raskatten gewoon uitgebannen moeten worden?

Je hebt gelijk dat er misschien strengere regels moeten komen voor de "broodfokkers" maar echte (goede) fokkers... Dat is toch echt iets anders.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gesloten