Dominang gedrag?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Dominang gedrag?

Bericht door Anne »

Pita ontwikkelt de gewoonte om voor het katteluikje in de gang te gaan zitten en andere katten die vanaf de keuken door het luikje de gang in willen, weg te meppen.
Is dat een vorm van spelen, toenadering zoeken, of is het pure dominantie?
In het begin heeft ze het even frequent gedaan, toen is het een tijdje gestopt en de laatste week zit ze het weer te doen.
Gisteravond was Happy het slachtoffer, het arme dier durfde daarna de gang niet meer op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Dominang gedrag?

Bericht door Cerna »

Ik vrees dominantie.

Ik heb hetzelfde hier 15 jaar geleden gehad, maar toen met een kattenbak waar een kap op zat. Ik had toen twee katers (Shura en Cochi) die met een machtstrijd bezig waren en Shura reageerde zich op poes Tara af door steeds wanneer zij op die bak zat, naast de bak te gaan zitten en zodra ze haar kop buiten de bak stak mepte hij erop los.
Een extra bak gaf hier toen de oplossing, maar een extra gang is een beetje lastig. :-P

Is het niet mogelijk om de deur wijd open te zetten zodat de katten voldoende ruimte hebben om elkaar te passeren en wanneer dat goed gaat de deur steeds wat verder dicht totdat Pita in de gaten heeft dat de keuken en de gang ook van de andere katten is?

Hoe gaan ze verder met elkaar om?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dominang gedrag?

Bericht door Anne »

Wat jij beschrijft doet Hummel ook, vooral als ze weet dat Roedi op de bak zit. Dan zit Hummel bovenop de kap of er net naast en begint te meppen zodra arme Roedi aanstalten maakt de bak te verlaten

Nu is het geen optie om de keukendeur open te houden, want de gang is ijskoud en dan wordt het hier in de keuken en woonkamer (aangrenzend) ook zo koud. In de zomer is dat geen probleem. Pita doet het voornamelijk rondom en na etenstijd.Overdag is ze nog vaak boven.
De katten vermijd ze, ze gromt en blaas niet meer ( in het begin was het een heel orkest) en tolereert dat ze langs haar heen lopen. Af en toe zit ze te meppen met Joep, die terug mept.
Gisteravond toen Pita naast de speelgoedmand zat, liep ze richting bank waar ik zat met Bella op schoot en Happy naast me. Happy sprong van de bank af ( is altijd een angstige kat geweest) en ging verderop liggen. Pita liep weer terug en rook voorzichtig aan Happy'sachterste, maar heel voorzichtig. Toen Happy dat in de gaten had was hij ook gelijk vertrokken.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Dominang gedrag?

Bericht door Cerna »

Misschien dan Pita boven laten eten?

Ik snap wel dat samen eten de integratie bevordert, maar wanneer het dit effect heeft dan moet de integratie maar iets langer op zich laten wachten.
Ik heb hier ook geprobeerd om Gizmo samen met de "kittens" in de keuken te laten eten, maar Laila is dan heel onrustig en kijkt steeds naar Gizmo en dus de plannen maar weer gewijzigd. Het heeft gewoon tijd nodig en zolang er niet meer gemept, gegromd of geblazen wordt, ben ik allang blij.

Vanmorgen zat Gizmo op de rand van het dakterras en ging Luna ook op de rand. Heel voorzichtig snuffelde ze aan zijn achterkant, maar toen hij zich omdraaide en een poot omhoog deed nam ze toch maar het zekere voor het onzekere :smile:

Wanneer ik naga dat Gizmo pas drie weken hele dagen in huis is, ben ik erg tevreden, maar ik forceer niets. Laat het volledig aan de katten zelf over. Zo duurt de volledige integratie misschien wat langer, maar ik ben veel te bang dat ik het verpest.
Plaats reactie