jonge asielkat opdringerig

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

jonge asielkat opdringerig

Bericht door Jamilla »

Hoi,
Sinds vorige week maandag hebben wij een jonge ex kater uit t asiel geadopteerd. Bij onze huidige, superlieve ex kater van 8. Zwerfkatje, 2 maanden in een hokje gezeten :(dus behoorlijk bang voor alles en iedereen behalve mij. Hij heeft tot gister op de slaapkamer gezeten, durfde er niet af. Een week dus. Beide katten waren zo lijkt het niet op de hoogte van elkaars bestaan, tot vandaag. Kleine was half de open trap afgekomen en keek zo naar grote en andersom. Kleine zat de hele tijd te 'priepen' (hoop dat jullie weten wat ik bedoel, zon kittengemekker). En veranderde echt binnen een paar minuten in een bang verstopt katje in een opdringerige, kletsende schaduw van onze andere kat. Dat is een goedzak, maar dit gaat ook hem te ver. Blazen, grommen. Het heeft allemaal weinig effect. Kleine doet een paar stapjes terug en gaat er weer op af. Net lagen ze samen onder de tafel, ieder op een eigen stoel, best knus. Maar ook dan ligt hij de hele tijd te priepen/miauwen. Hij wil alleen maar naar Jip toe. Wat zou dat zijn? Hij is 14 dagen geleden gecastreerd (en Jip is een man), dus daar zal t toch niet mee te maken hebben? Territoriumdrang? Is ie daar niet te klein voor (6 maanden)? Jip trekt t slecht, dus die gaat naar buiten, zielig. Ik sluit daarom vannacht de kleine maar weer op in de slaapkamer, maar ook daar zit ie de hele tijd te miauwen... wat zal ik doen? Vind t rot voor Jip
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je dit op kunt lossen door er nog een jonge gecastreerde kater van onder het jaar bij te halen. De kleine is erg aanhankelijk en snakt en hunkert naar toenadering. Helaas is de kater van 8 daar niet zo van gediend. Wat ook te begrijpen is op die leeftijd.

Het leeftijdsverschil is tamelijk groot en daardoor is de dagelijkse agenda ook erg verschillend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Anne »

Ik sluit me bij Dinie aan. Ik zie echter geen noodzaak om het kitten op te sluiten, waarom doe je dat?
Je zegt dat je het rot vind voor Jip,maar die kan gewoon naar buiten wil hij zich ontrekken aan de kitten, maar de kitten is alleen maar zich zelf en heeft echt een speelmaatje nodig :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door ErikPhilippus »

Denk dat Dinie gelijk heeft: die kleine hunkert naar een speelkameraadje met vergelijkbaar energienivo.

Ik refereer ook aan de situatie hier: twee kittens bij twee oude Bengalen. Dat gaat prima - maar ik denk dat het een heel stuk minder prima was gegaan als ik er één kitten bij had gezet.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Jamilla »

Ik heb de kitten bewust laten wennen in n kleine ruimte omdat hij zo bang is. Zodat ie eerst even kon acclimatiseren en wij elkaar wat beter konden leren kennen. Hij had 3 maanden in een hokje gezeten in t asiel. Dit was t advies van de DA. Jip is van nature een knuffelaar met andere katten, maakt nooit ruzie. Hij is ook altijd samen geweest tot in juni de andere kat overleed. Daar zocht ie altijd contact mee maar werd steeds afgewezen. Hij zoekt ook altijd contact met buurpoezen. En is nog superspeels. Ik hoopte hem er een plezier mee te doen. Een derde kat erbij vind ik qua ruimte niet verantwoord.. en ja, Jip kan naar buiten maar dat vind ik geen fijn idee als t zo koud en nat is..
Vind t vooral zo sneu omdat ie al zo bang is. Ik kan hem dus moeilijk 'troosten' omdat ie dat (nog) niet toelaat. Kleine loopt heel erg te miauwen. Als Jip binnen is maar vooral als ie weg is.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door jennli »

Ze hebben ook gewoon tijd nodig aan elkaar te wennen. Mauwen doen ze overigens vooral naar mensen. Niet zo snel naar elkaar.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Jamilla »

Hij miauwt bijna constant. Niet naar ons, naar Jip en als die er niet is miauwt hij wat in de rondte.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Anne »

Dat klinkt niet zo goed, ik denk dat jouw kitten hunkert naar een speelmaatje.
je schrijft dat jouw ruimte dat niet toelaat, is het zo klein?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Jamilla »

Nou, het is hier helemaal goed gekomen tussen De twee! Opeens waren ze het eens en vanaf dat moment spelen ze met elkaar en mag de kleine Freek zelfs bij Jip op z'n favoriete kleedje slapen. Wat een gezelligheid, blij dat ik t goed heb ingeschat <3
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het nu goed gaat! Tijd en geduld doen veel zo zie je maar!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Anne »

Wat fijn zeg! Gaat het nog steeds zo goed?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Jamilla »

Ja! Alleen maar beter. Geen gegrom of geblaas. Ik merk aan Jip dat ie nog aan t wennen is, maar hij is supervriendelijk. Precies zoals ik m ken. En Freek is steeds minder bang en is eigenlijk altijd bij me in de buurt. Ik merk dat hij zich echt thuis gaat voelen na zo lang asiel. Zo blij dat t zo gegaan is!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: jonge asielkat opdringerig

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws, fijn dat ze ook wat aan elkaar hebben!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie