Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Twijfelientje »

Hai.

Ik heb hier al eens eerder gepost.

viewtopic.php?f=80&t=30660 omdat mijn oude poes toen snachts veel miawude.Loeder heet ze.

Ik heb een jaar na overlijden van haar zus Pluis een kitten genomen. Hummie heet ze en ik ben ten einde raad.

Hummie kwam hier is speels en vond Loeder heel spannend. Ze wilde met loed spelen. Loed accepteerde haar wel maar hummie kan haar niet met rust laten. Wat hummie doet is haar van achteren bespringen en dat is niet echt spelen maar treiteren volgens mij.

Loeder kwam niet vaak beneden voor hummie er was maar we hadden 2 knuffelmomenten. Sávonds als ik ga slapen komt ze bij me en dan lees ik een uur en dan gaat ze naar zolder waar ze graag ligt. (Slapen samen gaat niet. ze is te ongedurig) Ook kwam ze sóchtends wel eens half uurtje bij me op schoot in de huiskamer.

Toen hummie er was heb ik gelijk dat uurtje sávonds met loed er in gehouden.

Hummie is nu 5 maanden en al 3 maanden bij mij.(Ik woon alleen)

Nu is het zo dat als loed beneden komt (ze ligt het liefst op zolder) ook al doe ik Hummie uit de kamer en pak led op ze enorm gaat grommen. Ze is gewoon bang en dat kan niet. In je eigen huis moet je je veilig voelen.

Dus wat nu? Over een maand kan hummie geholpen worden. Zou dat de situatie helpen want dan zou ze naar buiten kunnen? Eigenlijk denk ik van niet.
Nu is het zo dat het voor mij wel heel fijn is om Hummie te hebben behalve de stress die het me geeft. (Ik heb een chronische maag ziekte en de stress is heel slecht voor me) maar het is wel gezellig en ze is precies hoe je ene kitten wilt. Ondeugend maar lief, knuffelaar. zelfstandig

Ik wil haar niet kwijt maar voor loeder kan dit ook niet.

Sorry beetje chaotische post maar zit nu al drie maanden in dubio.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi Twijfelientje,

Dit is een lastige situatie omdat beide katten in een andere levensfase zitten waar een hele andere energie bij komt kijken.
Wat naar mijn idee een beetje kan helpen, is met die kleine veel spelen en eventueel naar buiten kan gaan om zijn/haar energie kwijt te raken of een leeftijdsgenootje erbij.

De oude kat zou ik iedere dag op gezette tijden haar speciale aandachts-knuffelmomenten geven.

Succes!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Dinky »

Loedertje is dus 15 jaar. Dat is dus een echte senior aan het worden.
Hummie is nog echt een kitten met dito energie.

Als ik het verhaal lees dan wil Hummie vooral spelen, spelen en nog meer spelen terwijl senior Loedertje daar helemaal geen trek in heeft. Denk dat het probleem met name de leeftijdskloof is.
Het probleem zou kunnen verminderen wanneer hummie een speelmaatje heeft. Hummie hoeft dan Loedertje niet meer uit te dagen om te spelen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Anne »

Ik zou net als wat Dinky zegt een speelmaatje zoeken voor je kitten. Je kitten wil spelen en wil zijn grenzen opzoeken. Zijn energie is veels te wild voor Loeder die al wat ouder is en vooral rust wil
Het beste zou zijn om er nog een kitten bij te nemen, zodat Hummie daar samen mee kan opgroeien en daar mee kan spelen. Tevens leren ze van elkaar hoe ver ze kunnen gaan
Loeder zou haar rust dan weer terug kunnen krijgen

Wat Yo16 adviseert, om het kitten naar buiten te laten, daar zou ik echt mee oppassen.
Niet alleen zien veel automobilisten zo;n klein diertje over het hoofd,
hou ook rekening met de leeftijd van Hummie om haar te laten helpen, zodat ze niet zwanger thuis komt
Hou daar ook rekening mee als je een kitten-kater in huis haalt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Twijfelientje »

Ik wilde dat ik een kitten eerst een week kon proberen. Want stel dat ze samen Loeder gaan treiteren. :lol: :shock:

Maar inderdaad kitten erbij is nog een optie maar ook eng als het dan weer niet gaat.

Mijn vrienden zeggen ook doe naar buiten maar ze is een keer ontsnapt en ze ziet geen gevaar. Ze rende als een malle. Ik kan het wel proberen in de achtertuin. Is een plek waar ze weg kan maar doe ik een plank voor en dan met begeleiding. Ik zeg als ik een kitten kon proberen dan zou ik het doen! :lol:
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Naar buiten lijkt mij wanneer je mogelijkheid hebt voor een kattenren 'zie bijv. Otten pet cages'. Sorry, ga ik eigenlijk altijd vanuit...heb mijn katten nooit onbeschermd naar buiten gelaten.

Leeftijdsgenootje had ik ook al genoemd dames.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Sifra »

Als je een kitten uit een asiel haalt, heb je inderdaad terugbrenggarantie, maar je hoeft je daarover geen zorgen te maken. Je hoeft niet bang te zijn dat ze samen gaan treiteren als je er twee hebt. Die gaan alleen maar elkaar afraggen. Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt toen Sifra een kitten was. Uiteindelijk ging het probleem vanzelf over, maar het was wel afzien voor de oude kat. Je kitten buiten laten is geen oplossing. Het is al fijn dat Loedertje een plek heeft waar ze zich kan terugtrekken. Het zou mooi zijn dat ze ook beneden een hoog plekje heeft dat taboe is voor Hummie.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Rik »

Twijfelientje schreef:Wat hummie doet is haar van achteren bespringen en dat is niet echt spelen maar treiteren volgens mij.
Nog even buiten wat er hierboven allemaal gezegd is... Dat van achter bespringen is écht geen treiteren hoor... dat is écht 100% spelen (of in ieder geval de ander proberen aan te zetten tot spelen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Twijfelientje »

Even een update. Het wordt steeds erger. Ik heb geprobeerd de kitten naar buiten te doen maar vast aan een lijn dan beweegt ze niet maar gelijk toen ze los was ging ze als een gek rennen en zoeken om te ontsnappen. Dat kan gewoon niet want ze is niet geholpen en ze ziet geen gevaar.

Dus nu is het voor mij of weg doen maar ik ga haar niet aan onbekende geven zoals op marktplaats want ik wil zeker weten dat ze oke is. Of door modderen.
Ik sta nu op een punt of ik ga haar deze week ze is 6 maanden laten helpen en dan naar buiten (doodsbang ben ik daar voor omdat ze zo gek doet als ze buiten is) of zoeken naar een ander baasje.

Situatie van daarnet. Ik kom beneden met hummie en zie loed in de huiskamer op de tafel zitten in het zonnetje. (ze komt niet vaak beneden) Ik heb voor hummie ene speelding aangezet en dat ging even goed. Lette even niet op en ja hoor ze sprong op de tafel en loeder gelijk grommen. Ik deed Hummie even uit de huiskamer maar loeder wilde ook weg dus doe de deur open en ja hoor hummie staat haar op te wachten en ze knokken nu echt. het is niet meer leuk of speels.

Wat een klote manier van leven. Ik ben eigenlijk continu bezig de 2 uit elkaar aan het houden en gestressed.
Dacht ik gisteren nog oke we gaan er voor zie ik dezelfde dag dat ze nu echt aan het vechten zijn gegaan. Hummie weet ook dat ze het niet mag. Dat is wel duidelijk.

Stel ik laat haar helpen en laat haar chippen en naar buiten gaan dan denk ik wel dat het fixeren op loeder (vooral als die beweegt minder zal zijn maar of dit nog goed komt? Ben gewoon in tranen.

Sommige zeiden hier om nog een kitten te nemen. Ik twijfel omdat het al duur is 2 katten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Anne »

Ik denk dat het beter voor Hummie is als je haar dan laat herplaatsen waar ze wel met leeftijdsgenoten kan spelen. Jouw oudere kat heeft een heel andere energie dan Hummie en je kan Hummie echt niet de schuld geven van deze drama, alleen omdat ze zo energiek is. Je kan beter nooit een speelse kitten bij een oude kat zetten, dat is vragen om problemen. Ik zou Hummie nog wel laten helpen voordat je haar herplaatst en nogmaals, laat haar daar wel tot haar recht komen, zoek een leeftijdsgenootje voor haar waar ze haar energie aan kwijt kan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Twijfelientje »

Ja ik ga die afspraak in ieder geval doorzetten. Ik houd van allebei. Hummie maakt me aan het lachen dus heel vervelend.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Dinky »

Ik zou ook hummie herplaatsen, zeker omdat het van kwaad tot erger gaat....
Misschien dat een asiel in de buurt kan helpen met herplaatsen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Twijfelientje »

Anne schreef:Ik denk dat het beter voor Hummie is als je haar dan laat herplaatsen waar ze wel met leeftijdsgenoten kan spelen. Jouw oudere kat heeft een heel andere energie dan Hummie en je kan Hummie echt niet de schuld geven van deze drama, alleen omdat ze zo energiek is. Je kan beter nooit een speelse kitten bij een oude kat zetten, dat is vragen om problemen. Ik zou Hummie nog wel laten helpen voordat je haar herplaatst en nogmaals, laat haar daar wel tot haar recht komen, zoek een leeftijdsgenootje voor haar waar ze haar energie aan kwijt kan

Ik wil je even bedanken. Je reactie deed me een beetje pijn maar je hebt mijn ogen geopend.
Iedereen zegt altijd o Hummie heeft het zo goed bij jou. Jij bent zo een goede baas met je dieren en ik ben daar in gaan geloven. Nadat ik jou bericht las kwam ik mezelf tegen. Was het beter om hummie weg te doen? Was het hier wel zo leuk voor haar? Nee! Want de laatste paar weken speelde ik niet veel met haar en was ook best vaak geïrriteerd door de stress.

Hier over nadenken werd ik nog meer nerveus van. wat moet ik doen? nou in ieder geval een afspraak maken voor sterilisatie en het leuker voor Hummie maken.
Nou wat gebeurt er vanochtend. De dames staan zoals elke ochtend bij mijn slaapkamer maar tot mijn grote verbazing niet vechtende. :shock: Nog verbaasder ze kwamen tegelijk van beneden!

En eigenlijk is het de hele dag al zo goed. Loeder is soms beneden en kon zelfs gewoon in de huiskamer zitten. Vrijdagochtend wordt mijn arme beestje gesteriliseerd en weer niet hoe lang het herstel is maar heel snel mag ze dan naar buiten ( al ga ik wel mee natuurlijk). Ze chippen haar ook.
Gaat het alsnog niet goed dan wil de dierenarts mij helpen met herplaatsen door haar op hun fb site te zetten.

Dank je
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Anne »

Het spijt me als ik je gekwets heb maar gelukkig zie je in dat ik het in belang van jouw katten zei.
Wat super dat je haar laat helpen en dat de da eventueel je kan helpen met herplaatsing :-P
Wat fijn dat het ineens beter lijkt te gaan. Dieren voelen onze energie heel goed aan en als je je zorgen om ze maakt, of geirriteerd bent merken ze dat gelijk en reageren daar ook op.
Laat het maar los ;-) en kijk gewoon hoe het gaat, dag voor dag. Het zou mooi zijn als Hummie bij je kan blijven, misschien wat vaker met haar spelen zodat ze Loeder met rust laat?
Alvast veel beterschap met de sterilisatie en ik duim ervoor dat het beter gaat tussen die twee!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad. kitten (5 mnd ) blijft oude poes pesten

Bericht door Sifra »

Twijfelientje schreef: Vrijdagochtend wordt mijn arme beestje gesteriliseerd en weer niet hoe lang het herstel is maar heel snel mag ze dan naar buiten ( al ga ik wel mee natuurlijk).
Zolang er infectiegevaar is via de operatiewond kan ze niet buiten, ook niet onder begeleiding. Uitwendige hechtingen worden er meestal na 10 dagen uitgehaald, als de wond mooi dicht is. Inwendige hechtingen lossen vanzelf op. Meestal gaat het goed, een enkele keer ontsteekt de wond of de kat reageert niet goed op de hechtdraad. De wond moet in ieder geval mooi dicht zijn voor je aan wandelen kunt denken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie