Drie meisjes, 1 vs 2...

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Hallo iedereen!!

Na een tijdje is mijn situatie thuis veranderd. Ik ben samen gaan wonen met een hele lieve jongeman en zijn twee Bengels (Bengalen) Limo en Bren. Ik noem ze voor het gemak even Bengels, hihi :lol: . Ik heb mijn kat Ivy meegenomen (haar zusje is helaas 2 jaar geleden overleden) en vorig jaar was onze eerste poging tot introductie.

We hebben dit stap voor stap aangepakt, eerst Ivy een eigen kamertje boven gegeven met haar spullen, dan de bengels aan haar geur laten wennen, maar nog wel met de deur dicht, dan met de deur op een kiertje (dit terwijl we met de bengels speelden), dan 1 van de twee erbij en dan de ander.

Dit is helaas toch nog te snel gegaan voor de meisjes, en Ivy werd op een gegeven moment ziek van de stress (ze is stressgevoelig, krijgt dan blaasontsteking) :cry: ... Hebben we Ivy weer een paar weken bij mijn ouders gehouden waar het vertrouwd is voor haar en toen zijn we weer opnieuw begonnen.

Nu heeft Ivy de bovenverdieping en zolder en laat ik haar dagelijks even een half uurtje via de voordeur buiten lopen anders krijgt ze niet genoeg beweging. De Bengels hebben de woonkamer, woonkeuken en een stukje afgezette achtertuin (wat we uiteindelijk volledig gaan afzetten met speciaal gaas).

Bren en Ivy gaat inmiddels goed genoeg dat ik ze samen durf te laten en het huis durf te verlaten voor een poosje, en soms schrikt Ivy nog van de Bengels (ze zijn erg actief en hebben soms hele tegenstrijdige houdingen), maar herstelt hier tegenwoordig enorm snel van (terwijl ze voorheen onder het bed kroop en er uren niet vandaan kwam)!

Maar Ivy en Limo samen blijft nog altijd botsen. Met name Limo, die Ivy nog altijd als indringer ziet... Het is geen vechten tot bloedens toe (gelukkig!!!), maar het is ook niet bepaald geruststellend... Ook vindt Ivy het doodeng om in de woonkamer te lopen, ook al zijn de Bengels dan bijvoorbeeld boven. Zou bijvoorbeeld een soort "trauma" zijn van vorig jaar dat Limo of Bren dan achter haar aan zat. Inmiddels komt ze wel regelmatig bij de deur zitten/kijken.

In de toekomst willen we er eigenlijk nog twee katers bij nemen (geen zorgen, we hebben genoeg ruimte), maar zolang dit niet in balans is, gaat dat natuurlijk niet gebeuren! Tenzij het de situatie misschien zou helpen... Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen... Als last resort wil ik best een gedragstherapeute onder de arm nemen, maar niet zonder alles zelf nog geprobeerd te hebben (zelf ben ik dierenarts assistente)!

Wat we al doen/proberen:
- Feliway verdamper; vindt Ivy erg prettig, zonder merk ik meteen spanning aan haar. De Friends variant werkte in ons geval toch minder.
- Wisselen van dekens en krabpalen om ze indirect aan elkaars geur te laten wennen.
- Soms toch samen laten met toezicht, Limo dan afleiden met spelen. Dit gaat soms nog wel goed.
- Samen natvoer laten eten (1x in de week ongeveer). Samen bedoel ik de Bengels in de woonkamer en Ivy in de gang met de deur op een kier.
- De Bengels naar boven laten, en Ivy in de woonkamer. Dit vindt Ivy (ondanks de Feliway) toch wel eng...

Ik vind het overigens niet belangrijk dat ze zo'n band krijgen dat ze elkaar gaan poetsen zoals de bengels samen doen (zie ik toch niet gebeuren), zolang ze elkaars aanwezigheid maar accepteren zonder elkaar aan te hoeven vliegen...

Als iemand nog tips/advies/tricks/input/anything heeft, hoor ik het heel graag!!! Ik ben inmiddels erg dol op onze drie prinsesjes en weg doen zie ik nog zeker niet als een optie... Pffff moet er niet aan denken :cry:

Heel erg bedankt alvast!!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door Mariskings »

Ik herken dit verhaal zó erg in een van mijn eerste vragen op dit forum.
Django woonde bij ons, had het hele huis en daarbuiten voor zichzelf. Toen besloten we Nyssa te adopteren, en die hebben we eigenlijk cold turkey bij elkaar gezet.
Django was vet nieuwsgierig, Nyssa vond het doodeng en heeft de eerste dagen onder de bank gezeten, en 's avonds als Django buiten was kwam ze het huis verkennen.

Nadat we merkte dat Django lang wegbleef en zodra hij thuis kwam de volle laag kreeg hebben we ze binnen gehouden, met alle deuren open zodat ze konden vluchten als ze geen zin hadden in elkaar.
Zo hebben we ook de kamerswitch gedaan: ene kat in de ene kamer, andere in de andere, en wisselen.
We hebben Django ook boven gezet, zodat Nyssa zelf het huis kon ontdekken zodra ze wilde en het nog eng vond om met hem te zijn.

Misschien kunnen de bengels ook even samen in een kamer, zodat Ivy kan wennen aan haar nieuwe huis op haar eigen rustige manier?
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Hoi Mariska,

Bedankt voor je advies, is zeker het proberen waard!
Hopelijk kalmeert dat een beetje voor Ivy...

Ik houd jullie op de hoogte!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door Mariskings »

Graag gedaan! Ben benieuwd of dit gaat werken.
Ik weet niet of jullie een tussendeur hebben die beneden met boven scheid? Dan zou je misschien de bengels de bovenverdieping kunnen "geven" en Ivy beneden, zodat ze allebei de ruimte hebben en ze aan elkaars geur kunnen wennen, plus dat dat Ivy beneden gaat vertrouwen :-)

Ik hoop dat het lukt! Ik kan me voorstellen dat je het even niet weet. Ik dacht toen ook: shit, straks moet ik er één weg doen... dat wil ik niet!
Maar houd vol, het komt goed.
Die van ons zijn nog steeds niet zó samen dat ze elkaar wassen oid, hoeft ook niet, maar ze waarderen elkaar wel want als de één thuis komt geven ze neusjes :-)
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Een update!!

Ik heb ze een lange tijd weer gescheiden gehouden, beetje met de handen in het haar gezeten wat ik nu moet... Zeker met onze wens om er nog twee katers bij in huis te nemen, moet dit toch eerst gesetteld zijn...

Na een hele handige tip van een gedragstherapeute bij de kattenshow ben ik de No Stress bandjes gaan proberen van Beaphar. Hier zit valeriaan en lavendel in (dat ruik je!) en ik moet zeggen dat ik wel een hoop rust merk nu.

Zodra ik de bengels boven heb, kijken ze bijna niet meer naar Ivy om (die nog wel defensief blaast, echter niet enorm gestresst is, maar vermoedelijk toch wel getraumatiseerd wat mij niet verbaast) naast een klein momentje van even kort blazen. Limo schiet boven ook niet meer in de aanval!

Ik begin hier wel vertrouwen in te krijgen, echter vraag ik mij nu het volgende af: Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken m.b.t. Ivy in de woonkamer te krijgen? Dit is echt het gebied van de bengels, en ik ben stiekem toch nog een beetje voorzichtig hiermee.
Ik wil sowieso preventief Feliway insteken hier beneden, hopen dat dat helpt. Ik heb haar niet meer naar beneden gebracht, en wil ook niet meer (teveel) forceren.

Hebben jullie misschien nog tips? Misschien weer een deken/voorwerp van de woonkamer naar boven brengen (heb al eerder dekens en krabpalen verwisseld om geuren te mengen). De ruimte een uurtje van tevoren insprayen met Feliway misschien?
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Ivy niet naar beneden brengen maar haar zelf voor die keuze laten, dus haar deur open en kijken wat ze doet. Voorlopig alleen als je erbij bent.

Ik heb toevallig vanaf kerst 2 katers van 6 jaar geïntroduceerd in mijn groep van al 7 katten. Ik heb na twee weken de zolderkamer open gezet. Bolle kwam meteen naar beneden en verbleef ook meteen veel beneden. maks vond het een stuk enger. Hij kwam kort beneden maar koos er de eerste weken toch voor om op zolder te slapen. We zijn nu anderhalve maand verder en alles beweegt zich vrij door het hele huis. Maks slaapt nu ook altijd beneden. Maar hij heeft dus zelf het tempo mogen bepalen.

Ik heb Bolle en Maks de eerste weken wel van zolder naar beneden gebracht, om de woonkamer te verkennen, zonder de andere 7. En zo stukje voor stukje het hele huis, in eerste instantie dus zonder andere katten. Daarna met Clarie, de enige poes van het gezelschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Bovenstaand probeer ik inderdaad ook! Dan laat ik de bengels naar boven en zet ik Ivy beneden neer zonder de bengels. Dat gaat ook op een gegeven moment wel goed, ze relaxt een beetje maar ze vindt het beneden toch niet fijn, hoewel ze ons met fases wel beneden op wilt zoeken. Maar goed, dan rent er een bengel op af uit interesse en dan vliegt ze weer naar boven...

Nogmaals iedereen bedankt voor alle tips en tricks overigens! :smile:

Update (inmiddels zijn ze bijna 2 jaar samen) :

Ze krijgen elke maand een nieuw bandje No stress van Beaphar om, want ik merk sindsdien dat de bengels veel aanhankelijker zijn naar vreemden, Ivy is een stuk relaxter en herstelt zich veel sneller na een stress moment en Limo misdraagt zich bijna niet meer (krabben aan meubels).

Echter *zucht*...
Zodra de deur naar boven open gaat, vliegen de bengels enthousiast naar boven en Ivy hoort ze de trap op komen, gaat boven op de overloop liggen en verroert zich niet. Zodra Ivy ook maar opstaat om ergens naartoe te lopen (voorzichtig), zijn de bengels meteen geïnteresseerd.
Bren laat Ivy vooralsnog met rust, op een aantal voorzichtige benaderingen na. Ik zou Ivy en Bren in principe een lange tijd samen kunnen laten.

Zodra ze alle drie boven zijn, is het een kwestie van tijd en dan gaat het gewoon mis. Zolang wij erbij blijven, is er eigenlijk niks aan de hand. Dan blijft de situatie zo goed als stabiel, Ivy blijft dan wel op de overloop liggen, maar de bengels doen hun ding en laten haar verder zo goed als met rust. Maar zodra we beneden gaan zitten gaat het de ene keer anderhalf tot een aantal uur goed, de andere keer horen we gekrijs en kan Ivy iedere keer haar wonden likken... :-(

Ik word hier zo enorm verdrietig van :cry: :cry: Ze moeten elkaar toch gaan tolereren uiteindelijk, want we kunnen het niet over ons hart verkrijgen om een van onze prinsesjes weg te moeten doen...

Ik hoor hier en daar ook "Ja, ik zou gewoon de deur open laten en ze zoeken het maar uit!" maar dat werkt in dit geval niet, want dan heb ik een zieke Ivy...

Ik ga toch een gedragstherapeute onder de arm nemen. Niet alleen vanwege het conflictgedrag, maar ook omdat Limo weer buiten de bak begint te poepen (ik vermoed uit protest/nijd, gezien ze verder een goede algemene indruk heeft).

Ik weet me geen raad meer. Als iemand een goede therapeute weet/kent, liefst in de buurt van (zuid) Limburg, hoor ik dat heel graag!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door ErikPhilippus »

Wat wij een tijd geleden hebben gedaan na de introductie met een hoop stress en gedoe van mijn twee Bengalen in een huis waar al drie Main Coones leefden: een hordeur tussen de woonkamer en de gang, achter de gewone deur gemonteerd in de deursponning. Normaal bleef de gewone deur dicht, en alleen bij het eten ging de deur open, maar de hordeur dicht. Ze konden elkaar dan wel zien en ruiken, maar omdat iedereen op dat moment was afgeleid door het eten, bleef het rustig. Na het eten de deur weer dicht, en de daarop volgende dagen steeds langer de deur opengelaten/hordeur dicht. Na een tijd was de lucht geklaard, en kon de deur permanent open blijven, en de hordeur weg.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Dat klinkt als een heel goed idee! Dankjewel, dat ga ik zeker proberen!!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Daar ben ik weer! De hor deur die ErikPhilippus adviseerde (wat een geniaal idee was in mijn ogen!) resulteerde in een loeiende Limo die naar boven wilt en voor de hor deur staat/zit te springen, en Ivy die dat geloei dus hoort en daardoor niet meer op de gang durft te komen... Ik heb dit een paar weken aangehouden maar ze kwam gewoon niet meer naar beneden, wat ze voorheen dus wel deed.

Ivy is inmiddels voorlopig ontsnapt aan een operatie, we zagen een gezwel/poliep in de blaaswand die na behandeling van pijnstiller en blaassupplement op magische wijze ineens niet meer te zien was op de echo (gelukkig!!).

De dames zitten nog gescheiden en ik word moedeloos van het zoeken van een katten gedragstherapeut(e) die:
- niet te ver van ons woont. Alles zit in het noorden/noordwesten, wij zuid limburg. Nou vind ik geld niet belangrijk als ik mijn meisjes samen kan houden zonder oorlog, maar als ik al begin met reiskosten van 100 euro zakt me de moed een beetje in de schoenen...
- niet met zwangerschapsverlof is. Ja dit probleem duurt al lang en dat het nog iets langer duurt kan ik nog handelen, maar het heeft aan de andere kant al veel te lang geduurd en wil gewoon graag zo snel mogelijk een idee wanneer ik aan de slag kan!
- geen behandeling via skype/op afstand aanbiedt. Ik wil gewoon iemand die langskomt.

Als ik iemand heb gevonden, horen jullie het, maar als jullie een idee hebben of iemand kennen heel graag!!!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door KleinDraakje »

Heb je al iemand gevonden? Wij hebben hele goeie ervaring met Liesbeth Puts. Zij heeft ons vorig jaar heel fijn geholpen met onze asielkat die veel aanviel en agressie (achteraf pijn) uitte. We hebben eerst contact per mail en telefoon gehad waar we hebben uitgelegd wat voor traject we al met de dierenarts hadden gehad. Ze had ook een heel document wat we hadden ingevuld, onder andere een tekening van de leefruimte van de kat. Waar staat het voer, waar zijn de mandjes, waar de kattenbakken etc. Ook vroeg ze om veel foto’s en video’s, voornamelijk van het probleem gedrag, zodat ze zich kon voorbereiden. Daarna is ze op huis bezoek geweest. Ze was geweldig met Aslan, hij heeft helemaal geen agressie getoond en ze gaf een heleboel praktische en handige aanwijzingen. We hebben er veel aan gehad, ondanks dat we Aslan uiteindelijk 3 maanden later alsnog hebben moeten laten inslapen vanwege allerlei gezondheid problemen. Ze stuurde achteraf nog een verslag en vond het fijn om na zoveel maanden nog een update te krijgen. Ze was niet goedkoop, maar wij vonden haar het geld dubbel en dwars waard. We hebben zoveel van haar opgestoken!

Ze doet ook trouwens telefonisch consult, met kleine vragen mag je haar op bepaalde tijden gratis bellen. Ze zit alleen in Zeist, maar je kan even met haar overleggen en de situatie voorleggen. Ze heeft ook een berg aan interessante artikelen over katten gedrag: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

KleinDraakje schreef: 26 jan 2018 21:25 Heb je al iemand gevonden? Wij hebben hele goeie ervaring met Liesbeth Puts. Zij heeft ons vorig jaar heel fijn geholpen met onze asielkat die veel aanviel en agressie (achteraf pijn) uitte. We hebben eerst contact per mail en telefoon gehad waar we hebben uitgelegd wat voor traject we al met de dierenarts hadden gehad. Ze had ook een heel document wat we hadden ingevuld, onder andere een tekening van de leefruimte van de kat. Waar staat het voer, waar zijn de mandjes, waar de kattenbakken etc. Ook vroeg ze om veel foto’s en video’s, voornamelijk van het probleem gedrag, zodat ze zich kon voorbereiden. Daarna is ze op huis bezoek geweest. Ze was geweldig met Aslan, hij heeft helemaal geen agressie getoond en ze gaf een heleboel praktische en handige aanwijzingen. We hebben er veel aan gehad, ondanks dat we Aslan uiteindelijk 3 maanden later alsnog hebben moeten laten inslapen vanwege allerlei gezondheid problemen. Ze stuurde achteraf nog een verslag en vond het fijn om na zoveel maanden nog een update te krijgen. Ze was niet goedkoop, maar wij vonden haar het geld dubbel en dwars waard. We hebben zoveel van haar opgestoken!

Ze doet ook trouwens telefonisch consult, met kleine vragen mag je haar op bepaalde tijden gratis bellen. Ze zit alleen in Zeist, maar je kan even met haar overleggen en de situatie voorleggen. Ze heeft ook een berg aan interessante artikelen over katten gedrag: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl
Bedankt voor de tip! Nee, we hebben nog niemand gevonden. Wel al twee therapeuten in de buurt benaderd en beiden konden op korte termijn niet veel betekenen...
Gedragstherapie is zeker niet goedkoop, maar het is wel nog het enige wat we kunnen doen en onze prinsesjes zijn elke cent waard, zeker als we er veel informatie uit kunnen halen en al helemaal als het gaat helpen!

Zeist is helaas wel erg ver, haar naam zegt mij wel iets. Volgens mij volg ik haar op Facebook!
Ik zit toch te overwegen om een gedragstherapeute aan te schrijven van Tinley, klinkt dat bij jullie bekend?
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door KleinDraakje »

Hm ja daar heb ik wel eens van gehoord. Je kan het altijd proberen toch? 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door HelloKitty »

Ik heb Tinley gecontacteerd en dezelfde dag nog een therapeute gesproken! Heel fijne indruk aan de telefoon, erg aardige dame en ze komt volgende week al langs op huisbezoek!! Ben heel erg benieuwd, ik houd jullie op de hoogte!

Ik wil nog even iedereen bedanken die tot nu toe handige tips en adviezen hebben gegeven!
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie meisjes, 1 vs 2...

Bericht door KleinDraakje »

Oh dat is super! Zorg dat je voor jezelf je vragen op een rijtje hebt, en de belangrijkste dingen die je wilt voorleggen. Ik merkte zelf dat ik anders na zo’n bezoek ineens denk ‘oh ik ben vergeten dit te vragen!’ 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie