Kitten 5 maanden laat nieuwkomertje niet met rust

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marina16
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2016 07:34

Kitten 5 maanden laat nieuwkomertje niet met rust

Bericht door marina16 »

Goedenavond!
Als eerst wil ik even kwijt dat ik dit een fijn forum/site vind.
Ik vind hier enorm veel info en het is leuk en prettig om andermans ervaringen te lezen.

Ik heb een schat van een kitten van 5 maanden, een poes genaamd Nina. Ze is echt een maatje.
Sinds eind maandag ochtend hebben we er een nieuwe zitten bij. Ook een poesje en zij is 8 weken en heeft de naam Marie gekregen van mijn dochter. In eerste instantie maakten ze kennis op de bank. Nina kroop dr reismand in maar zag Marie niet achter haar. Dat was dus blazen en grommen naar elkaar. Ik heb ze 48 uur gescheiden gehouden en geregeld de kittens van ruimten gewisseld. Meer voor Nina om haar goed kennis te laten maken met de geur van Marie. Nu vinden ze elkaar eigenlijk best leuk en vooral Nino wilt graag spelen. Marie is wat voorzichtig doordat Nina wat ruig voor haar is.
Het probleempje nu is dat Nina haar het liefst geen seconde met rust laat. Overal waar Marie gaat, volgt Nina. Super irritant!! Hahaha. Zr heeft geen kwaad in de zin maar Marie is nog klein en vind Nina gewoon te ruig. Een speelse tik met een poot komt aan als een boksbal.
Nu dwing ik Nina soms echt even een stap terug te doen. Zeker als Marie even naar de bak moet of wat wilt eten/drinken moet Nina haar gewoon even in de rust haar ding kunnen laten doen. Als Marie wat groter is dan regelt ze dat makkelijker zelf. Ik wil niet dat Marie afkeer krijgt omdat Nina enthousiast is.
Herkenbaar voor mensen? Wat kan ik het beste doen wanneer Nina zo doordramt? Nina even apart zetten of juist Marie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 5 maanden laat nieuwkomertje niet met rust

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. Je post is wat laat zichtbaar omdat je hier nieuw bent (eerste posts moeten eerst goedgekeurd worden wegens spam maar vanaf nu zijn ze gelijk zichtbaar).

Ik begrijp dat sinds je eerste post Nina nu niet meer bang is van Marie en niet meer gromt en blaast. Gaat snel hé, dat wennen aan een kitten :) Ik kan me voorstellen dat Nina groot is t.o.v Marie. Maar Nina zal toch moeten leren hoe ver ze kan met Marie.

Je kunt het echter wel proberen in goede banen te leiden. Je zou veel met ze samen kunnen spelen. Met een verenstok of stok met muis (of laserlampje) en dan gewoon lekker samen spelen. Marie krijgt dan hopelijk wat meer vertrouwen dat Nina ook een speelmaatje is. Maar als Nina uiteindelijk toch op Marie duikt zal Marie toch moeten leren hoe ze aan kan geven dat het te ruw is. (Als je elke keer tussenbeide komt leert ze dat niet) Tevens kan het er voor ons ook erger uitzien dan het werkelijk is. Ik heb hier Bono (3.3kg, 20wk) en Yuna (2.2kg, 20wk). Af en toe duikt Bono op Yuna dat ik ook denkt van... "zo". Maar andersom gebeurd ook. Yuna duikt af en toe ook gewoon terug. Dus als Marie en beetje zelfverzekerdheid heeft gevonden zal ze dat ook gaan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Kitten 5 maanden laat nieuwkomertje niet met rust

Bericht door Mariskings »

Hoi Marina,

Ik herken hier zelf niet veel van, omdat mijn kater 2 jaar is en de poes die we in huis hebben genomen ook 2 jaar is.
Nu is onze poes (natuurlijk) een stukje kleiner dan onze kater, maar ze is heel fel dus die heeft hem zelf laten zien wat te ver gaan is en wat ze wel toe laat. Nu gaat het heel goed tussen hun, maar ik begrijp dat je hier weinig mee kan omdat het over 2 kittens gaat.

Nina is gewoon heel druk met spelen, denk ik. En als Marie echt niet wilt, zal ze denk ik zelf wel aangeven wat ze wel en niet wilt van Nina.
Misschien is het inderdaad een idee om Nina even weg te halen bij Marie, een middagje, zodat Marie op haar eigen manier het huis kan leren kennen en het zich meer eigen en vertrouwd kan maken, en wie weet gaat ze dan wat meer op Nina haar spelen in door te laten zien wat ze niet wilt en wel wilt.

Wat Rik ook al aangaf in zijn post, is het ook misschien een idee om samen met ze te spelen. Of alleen met Nina zodra Marie wilt eten of op de bak wilt zodat ze dat in alle rust kan doen.

Ik heb zelf geen ervaring met kittens, dus ik weet niet of mijn advies de juiste is.
Ik ga namelijk ook nog niet zo lang mee als het om katten verzorgen of houden gaat :lol:

Succes en hopelijk is het straks wat rustiger thuis!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Plaats reactie