introductie kittens. Hoe het beste aanpakken?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marina16
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2016 07:34

introductie kittens. Hoe het beste aanpakken?

Bericht door marina16 »

Hallo allemaal!

Via google ben ik hier terecht gekomen en heb me geregistreerd omdat ik met een vraag zit.
Ik heb een kitten van bijna 5 maanden, genaamd Nina. Zij is bij ons gekomen toen zij 11 weken was. Ze was erg snel gewend. Ze speelt graag maar kan ook lekker een plekje zoeken en dan zie je haar een paar uur niet. Als ze wilt knuffelen dan komt ze dat halen en duwt dan wel even je boek/telefoon uit je hand.
Afgelopen maandag einde vd ochtend heb ik een maatje voor haar gekocht. Onze kleine Marie van 8,5 weken. Een lieverd van een poesje.
In de eerste instantie heb ik Marie uit de reismand gehaald en Nina kwam snuffelen in de reismand, maar zag Marie niet die achter haar zat. Grote pupillen, beetje blazen en uiteindelijk heb ik toch Marie apart in een kamer gezet omdt ik had gelezen dat het beter is om rustig aan te laten wennen. In de tussentijd heb ik beiden af en toe gewisseld. Nina in de slaapkamer en Marie in de huiskamer. Nina heeft haar behoefte ook gedaan op de bak van Marie dus de geur kent ze wel een beetje. Door de deur af en toe op een kiertje te zetten kon Nina zo nu en dan even gluren naar Marie.
We zijn nu bijna 48 uur verder en ik weet niet zo goed wat wijsheid is. Ik lees tot nu toe alleen maar verhalen dat ibm zulke situaties de nieuwkomer gelijk bij de kitten is gezet. Is het tijd om nu de deuren open te zetten of kan ik beter nog even doorgaan met de langzame introductie? Marie is nog zo klein, ze past 4x in Nina.
Hoe kan ik het vanaf hier het beste aanpakken?
Gebruikersavatar
nataku
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2016 14:10

Re: introductie kittens. Hoe het beste aanpakken?

Bericht door nataku »

Het beste is hen langzaam aan elkaar te laten wennen. Advies van mijn dieren arts. Begin met iedere dag ze ongeveer een half uurtje samen in 1 kamer te zetten en erbij te blijven. Lees een boek of iets wat je normaal ook doet zo weten de katten dat alles oké is. breid dit wanneer het goed gaat, dus de katten zijn beiden rustig en gedragen zich normaal dan wel spelen met elkaar, steeds met 30 minuten uit. Wees niet afwijzend tegen Nina als zij blaast tenslotte was het tot voor kort haar huis en dus is blazen haar manier van zeggen 'hé ik ben hier de baas!'. Alleen als ze wil vechten haal je haar weg en zeg je duidelijk nee.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: introductie kittens. Hoe het beste aanpakken?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij een onnodig lang-durende kitten-introductie. Mijn ervaring is, zet ze gewoon fulltime bij elkaar en biedt ze genoeg ruimte om met elkaar en zonder elkaar te kunnen kiezen. Binnen twee dagen gaan ze prima met elkaar om. Bij flink formaat - verschil kun je zorgen dat de kleinste weg kan kruipen. B.v. onder bank of kastje, anders een of twee dozen waar je gat in maakt, waar de kleine wel in kan en de grote niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie