Grote kat accepteert kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Dandyboymaria14
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:54

Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door Dandyboymaria14 »

Hallo

Wij hebben sinds twee weken een kitten van 10 weken erbij. We hadden al een andere kat die is 9 jaar al. Maar het gaat niet zo goed. De grote kat weigert binnen te komen en brokkjes te eten. Hij is nu al een halve kilo afgevallen. Hij eet nu nog alleen blikvoer. Wij weten niet meer wat we moeten doen. Hebben jullie nog misschien goede tips
Bedankt alvast

Groetjes. :grin:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door ErikPhilippus »

Aparte ruimte voor de grote kat inrichten, waar hij zich kan terugtrekken en ook rustig z'n brokjes kan eten. Voor een oudere kat is een kitten vaak een beetje te onrustig en te onstuimig. Hier ging Dali (14 jaar) demonstratief onder het dekbed van het logeerbed op zolder liggen, toen er een kitten in de familie kwam.

Kan een tijdje duren voordat de grote kat gewend is aan die kleine druktemaker, en hij moet de mogelijkheid hebben om zich er bij tijd en wijle aan te onttrekken.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Geduld...en nog eens geduld.

Ik zou je adviseren om de grote kat zijn eigen plek in huis te geven om zich bij momenten terug te trekken en jou volledige aandacht daar krijgt. Maar ik denken dat het wel goed is om een aantal uren per dag wel bij elkaar te zetten voor langzame gewenning.

Uit ervaring weet ik dat het lang kan duren, maar zolang ze elkaar niet aanvallen, het echt wel goed komt.

Zelf ben ik vorig jaar december ingetrokken met mijn 2 katten van 16, bij mijn vriend met een poesjes van elf. Het poesjes hadden hier heel veel moeite mee en heeft zo'n drie maanden onder een stoel gewoond en liet soms wel eens van de stress/angst een plasje lopen. Heel zielig vond ik dit en maakte me zorgen of het wel goed kwam.

Zo ongeveer na 3 maanden kwam de kentering en nu ruim een half jaar later is er volledige acceptatie. Wel nemen wij Nora ''s nachts mee naar boven. Dat is haar moment van extra aandacht en knuffel en heeft ze het rijk met ons alleen. De andere 2 boeven zijn gewend dat ze de beneden verdieping dan hebben.

Geef de moed niet op en veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door castratenkoor »

Een kat van 9 jaar en dan een kitten erbij. Normaal zou ik adviseren een tweede kitten te nemen. Zodat de kittens elkaar kunnen vermaken en de oudere kat meer met rust laten.

Maar in dit geval betwijfel ik het of dat de oplossing zou zijn, omdat de grote kat buiten leeft en niet binnen wil komen. Het probleem zou eventueel zelfs groter kunnen worden met een tweede kitten.

Lastige situatie dus. Ik vrees dat de enige manier om ze aan elkaar te laten wennen toch is om de grote kat een periode binnen te houden. Afhankelijk natuurlijk van hoe gedreven hij is om buiten te zijn. Het moet geen celstraf - actie worden voor hem.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door Gittje »

De grote kat zou ik proberen regelmatig meer binnen te houden zodat hij toch wat nader kennis kan maken met het kitten. De ene kat went ook sneller dan de andere en het blijft altijd moeilijk om in te schatten of het zal lukken.

Wij hebben onlangs een kitten in huis gehaald voor onze 10 1/2 jaar oude Simba die in augustus vorig jaar als enige kat overbleef en met verloop van maanden stilletjesaan aan het wegdeemsteren was. Hij sliep veel en als hij wakker was werd hij onze schaduw.

Wij hebben ons kitten Figaro de eerste 2 dagen vanuit een extra grote hondenbench laten kennis maken met de woonkamer, waar tevens de andere dieren zitten (kat Simba + hond Igor). Simba was vanaf het prille begin uiterst nieuwsgierig en kwam ruiken, maar blies wel als ze neus aan neus stonden.

De kleine trok het zich niet echt aan en bleek snel op z'n gemak. De eerste avond al hebben we hem uitgebreid speeltijd gegeven buiten de bench. Simba stond vanop de zijlijn te kijken naar dat mormeltje dat continu in de weer was. Vanaf dag 2 werd de bench op een kier open gelaten. Op dag 3 verhuisde die terug naar de zolder gezien de katten al samen aan het spelen waren.

Soms gaat het er wel heftig aan toe om ze dan een half uurtje later elkaar langdurig in de zetel wederzijds te gaan likken. Als senior neem Simba gedeeltelijk de opvoeding van Figaro in handen en toont hem de weg. Als ze goeie verstandhouding zo zal blijven, is natuurlijk niet zeker.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grote kat accepteert kitten niet

Bericht door castratenkoor »

Dandyboymaria14 is sinds 1/9 niet meer op het forum geweest, ik denk niet dat men dit nog volgt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie