Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Leeflevi »

Dag allemaal,

Frutsel en Muppie zijn twee zusjes die het erg goed met elkaar kunnen vinden. Muppie is iets kleiner dan Frutsel waardoor ik soms merk dat Frutsel ook wel wat sterker is. Als ze met elkaar spelen en Frutsel piept (wat niet vaak gebeurt) stopt Muppie met waar ze mee bezig is. Dit is volgens mij ook wat een kitten leert tijdens het spelen in het nest. Maar als Muppie piept gaat Frutsel gewoon door met bijten. Dit is erg zielig om aan te horen. Ik probeer al verschillende dingen zoals heel hard 'UHH roepen' en Frutsel er vanaf halen. Zachtjes in Frutsel haar gezicht blazen ... Frutsel afleiden met een ander speeltje.

Maar Frutsel blijft tijdens het spelen doorbijten als Muppie piept.

Daarna is het niet zo dat Muppie voor Frutsel vlucht en wegrent maar zoekt ze soms Frutsel ook weer op. :???:

Weten jullie hoe ik er voor kan zorgen dat Frutsel niet door gaat bijten als Muppie gaat piepen.

(Frutsel en Muppie zijn 10 weken oud)
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Rik »

Kijk even aan tot hoever Frutsel doorgaat met bijten. Het kan best zijn dat ze toch wel stopt, maar wat later. Het is toch dat je ze dat in dit stadium nog even samen uit moet laten maken. Muppie hersteld nu nog vrij snel. Als ze wat ouder zijn en hetzelfde zou weer gebeuren dan lijkt me dit erger (want dan zou Muppie bang kunnen worden). Maar met 10 weken zijn ze nog zo flexible en speels dat dat geen probleem mag zijn. Alleen als Muppie echt hard gaat piepen/blazen/gromen zou ik op die manier ingrijpen. (Maar ik weet het, het is zwaar om één van de twee zo te zien liggen en niets te kunnen doen)

Wat doet Muppie overigens direct daarna? Ik hoor hier ook wel eens een piep (en blaas) van Yuna (Bono is ruim 40% zwaarder, 1710gr tegen 1215gr). Maar een paar seconden later staat Yuna wel alweer klaar om gewoon op Bono te duiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Leeflevi »

Daarna is het niet zo dat Muppie voor Frutsel vlucht en wegrent maar zoekt ze soms Frutsel ook weer op. En dan gaat ze ook duiken :-P Daardoor denk je weer dat het wel mee zal vallen. Ze gromt of blaast niet, het is soms een mompelpiep maar dat wordt daarna wel eens een schelle piep.

Misschien moet ik er inderdaad ook niet teveel mee bemoeien en minder zorgen maken. Muppie is vorige week gewogen en was net 700gram. Frutsel is bijna 900gram. Daarom maak ik me al snel zorgen bij de kleine Mup.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Rik »

Muppie is wel licht voor 10 weken (700 bij 9 weken) maar zolang ze elke week aan komt is dat niet erg. Bono en Yuna verschilde ook 200 gram bij 9weken, 1012/821 maar dat loopt alleen maar meer uit omdat Bono een katertje is en redelijk snel zwaar wordt. Weeg je ze nog wel elke week om te kijken of ze goed aankomen? (hoewel ze misschien in de week van 1e enting wat minder aangekomen zullen zijn)

Het kan ook wel eens zijn dat ze dat piepen gebruikt om los te komen (vals spelen :) ) om daarna gewoon weer op Frutsel te duiken. Zeker als er geen grom of blazen bij te pas komen zou ik zeker niet ingrijpen want dan hoort het gewoon bij het spelen. Het grommen/blazen (of de schelle piep in geval van Muppie) is dan wel weer een teken van "los laten" en de ander zou dat dan moeten begrijpen. Maar het kan best zijn dat Muppie wat sneller piept en Frutsel denkt dan... "ja... dat doe je ieder keer en dan is er niets aan de hand :)".

Zelfs als het dus een stuk erger zou zijn (grommen/blazen/grommen) zou je nu nog niet in moeten grijpen omdat ze het eerst zelf uit moeten maken. Maar ik begrijp dus dat dat bij jou nog lang niet aan de orde is. (maar wel moeilijk, hé. Nét kleine kinderen... je gaat al lopen als je ze hoort piepen :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Leeflevi »

Ik zal eens proberen om ze zelf eens te wegen, ik heb alleen momenteel een keukenweegschaal dus dat wordt lastig. Dan moeten ze wel erg goed stil zitten hihi!

Ze gaan de 31e weer voor de tweede prik bij de dierenarts. Dan zal ze Fruts en Mup ook wegen
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Rik »

:lol: Ja dat is bij mij ook. Ik zet een grote plastic slaschaal op de keukenweegschaal. Ik zet dan de weegschaal aan en plant de kitten met zijn kont in de schaal. Dan moet ik wel met beide handen een beetje zorgen dat ze niet weg-wormen. De weegschaal geeft het ook niet al te nauwkeurig weer als ze bewegen maar af en toe blijven ze wel stil zitten (snoepje voor hun neus houden / afleiden). Maar het geeft in ieder geval een redelijke indicatie of ze wel die 100 gram of meer aangekomen zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Leeflevi »

Goed idee!! Ik wacht wel even tot mijn vriend thuis is ;p dan kunnen we met z'n twee de kittens erin wurmen :eangel:
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Featherr »

Pfoe. Ik had hetzelfde probleem hier. Spelen liep uit op gegrom en op het najagen van de ander. Chloe heeft prooiagressie en viert dit bot op Aylin. Toen ze hier kwamen was Chloe 1.5 en Aylin 6/7 maanden.

Met behulp van een gedragsdeskundige hebben wij wel ingegrepen. Maar dat was echt alleen maar Chloe uit het moment halen zodat ze Aylin losliet. Maar dit was enkel opstaan en als het te erg was Chloe een time-out geven.
Soms doet ze het nog hoor maar van meerdere keren per dag zijn we gegaan naar soms eens in de paar dagen en soms gaat het opeens een week goed. Nu hoef ik alleen maar dr naam te zeggen en ze laat meteen los.

Nu zijn dit beide kittens dus denk ik dat het wel meevalt maar anders gewoon de kat uit het moment halen zoals je al doet. En helpt dat echt niet dan helpt een time-out dus. Gewoon even de kat op de gang rustig laten worden.

Hier stond Chloe dan heel zielig door de glazen deur te kijken. En na een paar minuten kwam ze weer terug. En het belangrijkste was dat ze dan rustig was.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Featherr »

Jeetje.. wat staat er vaak maar in die tekst. :|
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door castratenkoor »

Was me niet opgevallen dus zo storend is het niet ;-). Is eigenlijk ook alleen tweede alinea.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Leeflevi »

Featherr schreef:Pfoe. Ik had hetzelfde probleem hier. Spelen liep uit op gegrom en op het najagen van de ander. Chloe heeft prooiagressie en viert dit bot op Aylin. Toen ze hier kwamen was Chloe 1.5 en Aylin 6/7 maanden.

Met behulp van een gedragsdeskundige hebben wij wel ingegrepen. Maar dat was echt alleen maar Chloe uit het moment halen zodat ze Aylin losliet. Maar dit was enkel opstaan en als het te erg was Chloe een time-out geven.
Soms doet ze het nog hoor maar van meerdere keren per dag zijn we gegaan naar soms eens in de paar dagen en soms gaat het opeens een week goed. Nu hoef ik alleen maar dr naam te zeggen en ze laat meteen los.

Nu zijn dit beide kittens dus denk ik dat het wel meevalt maar anders gewoon de kat uit het moment halen zoals je al doet. En helpt dat echt niet dan helpt een time-out dus. Gewoon even de kat op de gang rustig laten worden.

Hier stond Chloe dan heel zielig door de glazen deur te kijken. En na een paar minuten kwam ze weer terug. En het belangrijkste was dat ze dan rustig was.
Bedankt voor je ervaring die je deelt. Zolang Muppie niet voor Frutsel 'vlucht' zal dat piepen dus wel wat meevallen lijkt mij.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Spelen met elkaar ... piepen maar niet loslaten

Bericht door Featherr »

Dat was hier echt de grens. Als Chloe Aylin echt zou opjagen en Aylin zou bang worden dan zou Chloe weg moeten. Het was zelfs zo erg dat we al een tweede huis voor haar hadden gevonden bij mijn vader.
We zijn nu zo'n 5 maanden verder en het gaat echt heel veel beter. ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie