Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Milo2014
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2015 00:53

Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Milo2014 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en lees al wel een tijdje mee, maar zit nu met een heel dringend probleem. Wij hebben een Ragdoll poes (1,5 jaar) en een gecastreerde asiel kater (2 jaar). De poes is nu hoogzwanger en 25 augustus uitgerekend.

Gisteren hadden we de hond van de buren (een mini chihuahua) op bezoek en dit ging heel goed. De poes was met hem aan het spelen en onze kater tolereerde hem. Opeens viel de kater de hond aan en heeft onze poes de hond verdedigd door de kater aan te vallen. We hebben ze uit elkaar gehaald, maar ze bleven grommen en gillen.

Nu hebben we ze gisteravond helemaal gescheiden, maar lopen ze steeds naar elkaar te mauwen en hebben ze veel interesse in elkaar. Ik dacht dat dat een goed teken was en toen onze kater de deur openduwde ( ik dacht dat deze goed dicht zat) snuffelden ze aan elkaar en gaven ze kopjes door een kiertje. Ik heb toen de deur helemaal opgezet en dat ging 10 seconden goed. De kater draaide zich om en liep langs de bank en ineens vloog de poes gillend en blazend onder de bank en de kater ging vanaf de andere kant van de kamer zitten grommen. Nu dus weer uit elkaar gehaald, maar nu mauwen ze weer naar elkaar.

Normaal gesproken "redt" de kater de poes altijd, als ze ergens opgesloten zit, door ons op te halen en dat lijkt hij nu ook te willen doen. De poes was de laatste tijd al wat kattiger en schrikachtiger, doordat ze zwanger is. We zijn een beetje wanhopig over hoe we dit weer goed krijgen voor de bevalling. Heeft iemand een idee, een plan of iets in die richting? Ik wilde sowieso een feliway stekker kopen, maar het is helaas zondag. :cry:

Groetjes Milo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Adriana »

welkom!
voor de zwangere ragdoll is die stress keer op keer absoluut niet goed, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.
feliway gaat hier niet helpen ben ik bang, absoluut uit elkaar houden tot en met de bevalling.
ik vermoed dat zwangere poes anders ruikt en dat dit de kater alarmeert.
en dat zal zo blijven totdat ze uitgedragen is...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Milo2014
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2015 00:53

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Milo2014 »

Dankjewel voor je reactie. Hier was ik inderdaad al een beetje bang voor, maar zou het dan na de bevalling wel wer beter gaan denk je? Want dan heeft ze natuurlijk jongen om te beschermen... Blegh het is echt een rotsituatie!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan me voorstellen dat bij een hoog-zwangere poes flink wat genetisch/hormonaal bepaalde zaken flink opspelen, en dat de kater daar ook wat van meekrijgt. Hij heeft het hondje misschien gezien als een bedreiging, en dat daarna de poes hem heeft gezien als agressor? Tja, je weet soms niet wat er allemaal speelt, het systeem kan zomaar (zwaar) uit balans raken.

Ik denk dat een Feliway verdamper - als het al helpt - iets voor de wat langere termijn is, dat geeft denk ik geen instant rust in de tent. Feliway heeft ook een spray, dat werkt directer. Of no-stress pasta, dat zet denk ik meer zoden aan de dijk.

Wat je ook zou kunnen proberen, is de poes en de kater apart houden, en tijdens het eten scheiden door een tijdelijke hordeur (b.v. tussen de kamer en gang). Dan kunnen ze elkaar zien en ruiken tijdens het eten - dat heeft dan de focus, en elkaars aanwezigheid wordt dan even wat minder urgent. Of iets doen met de wederzijdse geuren. Als ze een eigen slaapplek hebben, dan zou je misschien de kussens o.i.d. kunnen verwisselen zodat ze intensief elkaars geur ruiken tijdens een rust-moment?

Hopelijk kan je het evenwicht weer herstellen!
Groetjes,
Erik
Milo2014
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2015 00:53

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Milo2014 »

Dank je voor je reactie, ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de geuren uit te wisselen. Verder zal ik morgen eens op zoek gaan naar de pasta waar je het over had en de spray.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Adriana »

Milo2014 schreef:... maar zou het dan na de bevalling wel weer beter gaan denk je? Want dan heeft ze natuurlijk jongen om te beschermen... Blegh het is echt een rotsituatie!
.. ook ik kan niet in de toekomst kijken maar ik zou er griezelig voorzichtig mee zijn want die jongen zijn zo doodgebeten..

en een net bevallen moederpoes heeft wel wat anders aan haar hoofd..
inderdaad, zogen en jongen beschermen en het zou nog wel eens erger kunnen worden dan....
als het mijn situatie was dan absoluut uit elkaar.. kan de kater niet ergens tijdelijk logeren?
want zwangere poes zal iedere keer bij katercontact gestresst raken denk ik..
en nogmaals, dat is voor die zwangerschap absoluut niet goed!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Milo2014
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2015 00:53

Re: Drachtige poes ineens heel agressief naar kater

Bericht door Milo2014 »

Ja dat is dus mijn grootste angst! De kater zit nu in een aparta kamer met een gang ertussen en de poes is nu heel relaxed, dus ik denk dat we het maar even zo proberen. Zonkan de poes in ieder geval rustig nestelen en de kater heeft ook een goede plek om te zijn.

Groetjes Milo
Plaats reactie