Poes (3 jaar) gestrest na komst kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
aluimes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2016 13:52

Poes (3 jaar) gestrest na komst kitten

Bericht door aluimes »

Hallo,

Sinds afgelopen maandag hebben we een kitten in huis. Het is een katertje van 9 weken oud, Roo. We hadden al een poes van 3 jaar, Pip. Pip is al sinds drie jaar mijn maatje (vanaf toen ik op kamers woonde) en kwam regelmatig bij familie waar ze goed samenging met de katten daar (Main Coons). Omdat we overdag vaak weg zijn leek het ons goed om een poezenmaatje te vinden. Ik heb Roo eerst een paar uurtjes laten wennen in een aparte kamer en daarna heb ik ze samen gelaten, hen geheel het tempo laten bepalen. Roo liep al snel vrolijk door het huis, terwijl Pip vanaf de stoel toekeek. Als Roo te dichtbij kwam begon ze te grommen en blazen en trok Roo zich een beetje terug. Allemaal heel normaal gedrag aangezien ze nog moeten wennen, leek me, maar nu begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Pip heeft eerst ruim een dag alleen maar op dezelfde stoel gelegen. Later is ze verhuisd naar de badkamer waar ze nu al een paar dagen onder de kast zit. Inmiddels kan ik haar wel weer aanhalen en een beetje met haar spelen, maar ze komt nauwelijks de badkamer uit (voornamelijk 's nachts voor de kattenbak). Roo komt af en toe een kijkje nemen en inmiddels begint Pip niet meer meteen te krijsen als ze hem ziet, maar ze is verder nog steeds erg gespannen en blaast en gromt wel als hij trots dichtbij komt. Hebben jullie tips hoe ik het Pip wat gemakkelijker kan maken? Ik vind het echt verschrikkelijk om haar zo depri te zien, Pip is een ontzettende knuffeldoos normaal gesproken en bovendien erg speels. Ik zou haar zo graag weer blij zien!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes (3 jaar) gestrest na komst kitten

Bericht door castratenkoor »

Na drie jaar de baas in huis wordt Pip overvallen door een drukke indringer. Het is heel goed mogelijk dat ze niet gediend is van een extra kat in huis. Daar is ze te lang alleen voor vrees ik. Dat ze bij familie, in een andere woonomgeving wel goed met de katten overweg kon, zegt niks over hoe ze het ervaart in eigen huis.

Advies geven vind ik moeilijk. Een tweede kitten erbij plaatsen is misschien een idee, maar geeft geen enkele garantie. Pip kan dat als nog drukker en irritanter ervaren maar het kan ook dat het dan beter zou gaan. Dan vermaken de kittens elkaar en laten misschien Pip meer met rust.

Het probleem in dit soort gevallen is altijd dat de eerste poes te lang solopoes is geweest in huis.

Of dit ooit goed kan komen kan niemand je garanderen helaas. Je zou vloeibare valeriaan kunnen kopen en dat wat door het huis druppelen op pluche knuffels en kattenkussens en in mandjes, krabpaal.
Maar daarmee verander je de instelling van solopoes Pip niet op de lange duur.

Maar het KAN goedkomen, met veel geduld, liefde en aandacht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Poes (3 jaar) gestrest na komst kitten

Bericht door poezeloes »

Onze eerste kat (vrouwtje) was een vondeling en naar schatting volgens onze dierenarts 1,5 jaar oud.
Toen ze 3maand bij ons was hebben we een kitten (kater) bijgenomen, eigenlijk vooral voor haar als maatje.
Maar ze was er niet echt blij mee. Het duurde wel bijna 4 maanden voor ze de kitten wat accepteerde.
Een half jaartje later ongeveer, hebben we weer een kitten (vrouwtje) in huis genomen. Zij vertoonde hetzelfde gedag als de eerste keer.
Nu zijn we ondertussen 10 maanden later na de komst van de laatste kitten en alles gaat z'n gangetje.
Ze is er volledig aan de 2 andere gewend ondertussen, maar het heeft even geduurd!
Ze zal wel liefst ergens alleen gaan liggen en speelt niet mee met de andere 2 maar ze verdraagt ze wel.
Vooral zorgen dat ze ruimte voor zichzelf heeft om zich terug te kunnen trekken. Geef haar ook voldoende aandacht en speel ook af en toe apart met haar (maar ook samen met de kitten)
Valeriaan druppels werkte hier niet echt. Gewoon tijd gunnen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes (3 jaar) gestrest na komst kitten

Bericht door castratenkoor »

Er zit nogal een verschil tussen anderhalf jaar solopoes en 3 jaar solopoes. Hoelanger de poes alleen leeft, hoe moeilijker het is er nog wat bij te plaatsen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie