Ongelukkig poes, help!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Pris0346
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2016 20:40

Ongelukkig poes, help!

Bericht door Pris0346 »

Hi allemaal,

Wij hebben een hele lieve poes, Louise is ongveer 2,5 jaar en nu 1,5 jaar bij ons. Wij zijn best vaak aan het werk en hebben er voor gekozen 2 weken geleden uit het asiel een poesje te adopteren van ongeveer 6 maanden. Omdat Louise erg rustig en lief is verliep de kennismaking vrij goed. ( na een dagje blazen) ik merkt echter nu dat de kitten erg dominant gedrag vertoond, namelijk haar eten af pakken en als Louise aandacht van ons wilt springt zij hierbij. Louise toont echt heel ongelukkig maar eet en drinkt wel gewoon. Ze mauwt sinds een paar dagen heel stilletjes en hees. Kan iemand mij alsjeblieft helpen met tips wat ik kan doen om Louise weer gelukkig te maken en die kleine donder wat minder dominant te laten worden. HELP

Groetjes, Priscilla Liesker
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ongelukkig poes, help!

Bericht door Sifra »

Dag Priscilla. Ik zie dat niet als dominantie. Het lijkt me eerder dat je een klein brutaaltje in huis hebt genomen. Dat gedrag kun je niet veranderen. Het is ook normaal gedrag, zeker voor zo'n jong ding. Als je de ene aanhaalt, wil de andere ook. Het zijn net kinderen. Ach en met twee handen kun je er ook twee aaien.
Het eten afpakken kan ook te maken hebben met de voorgeschiedenis van de kleine. Katten die bijvoorbeeld gezworven hebben, kunnen erg gefixeerd zijn op eten. Als er eten is, moet je erbij zijn. Je kunt Louise en de kleine (naam?) in gescheiden vertrekken eten geven of de kleine even in een andere kamer zetten, zodat Louise rustig kan eten.
Louise moet zelf de grenzen bepalen, dat kun jij niet voor haar doen. De kleine kan zoveel ruimte nemen als Louise haar geeft. Als je denkt dat de nieuwe aanwinst te pittig is voor Louise of Louise te zachtmoedig, kun je de kleine beter terug brengen -bij de meeste asielen mag dat binnen een paar weken- en op zoek gaan naar een geschikter katje, misschien iets ouder en rustiger. Dat doet pijn, want je wilt dat kleine mormeltje vast nu al niet meer kwijt. Bedenk praktische oplossingen en geef het nog wat tijd voor je beslist.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ongelukkig poes, help!

Bericht door castratenkoor »

Zoals ik het zie: kitten zijn zeer nadrukkelijk aanwezig. Zelf heb ik Clarie in huis een kitten van nu 12 weken. En als ik zie hoe ze de 6 grote katten afragt, dan krijg ik een goed beeld van hoe dat zou gaan als er maar 1 grote kat in huis zou zijn.

Kortom, met de jaren zou dat minder (kunnen) worden. Maar is dit wat je wilt voor Louise? Mijn ervaring is dat ze met 1,5 jaar gaan puberen, dan krijgt Louise het waarschijnlijk nog zwaarder te verduren. Of het daarna ooit goed komt tussen die twee is afwachten.

Beter zou zijn, denk ik, dit kitten terugbrengen en een ouder rustiger exemplaar nemen.
Als je wel door wilt gaan met dit kitten dan zou je de adviezen van Sifra op kunnen volgen, in aparte ruimtes voeren en beide katten zoveel mogelijk aandacht en liefde geven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Ongelukkig poes, help!

Bericht door poezeloes »

Hier was het precies hetzelfde!
Had al een kattin van 2j en een jonge kater van ongeveer 1 jaar toen ik een kitten van 16 weken bijnam.
Fleur (de kitten) was heel bazig en totaal niet af te schrikken. De andere 2 lieten alles toe en gingen spontaan achteruit als ze aan het eten waren en Fleur eraan kwam gelopen. Was dat is een keer niet zo, dan wrong ze zich ze wel tussen zodat ze toch haar zin kreeg.
Dat ging zo met eten, drinken, spelen, aandacht...
Vooral Fien, de oudste van 2, liet zich heel erg doen door haar. Ook zij heeft een heel zacht en aanhankelijk karakter.
We zijn nu 7 maanden verder en ik moet zeggen dat het wel allemaal in plooi gevallen is, gelukkig.
Maar waar ik kon heb ik toch proberen bij te sturen, met resultaat.
Als de andere 2 aan het eten zijn en Fleur komt eraan en recht op het etensbakje afstormt, dan roep ik haar naam en zeg ik "nee". Dan draait ze om loopt ze weg of naar een ander etensbakje.
Heb haar in het begin steeds opgepakt en bij één van de 3 andere etensbakjes gezet. Nu snapt ze het.
Wat niet wil zeggen dat ze het niet meer doet, maar het is enorm gebeterd.
Fien is ook niet meer bang van Fleur en speelt nu goed mee. Als ze ergens niet mee akkoord is laat ze zicht horen (met een heel hoog schel geluid!!)
Maar het heeft toch een klein half jaartje geduurd.
Geduld dus zou ik zeggen, het kan meevallen.
Als je het echt niet vertrouwd, kan je de kitten inderdaad nog omruilen.
Succes!
Plaats reactie