Samen eten of juist apart?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Samen eten of juist apart?

Bericht door Dragonfly »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op deze site :grin: en ik zou dolgraag advies willen over de volgende kwestie:
Samen eten of juist niet?

Wat achtergrond informatie:
Sinds juni 2015 hebben mijn vriend en ik twee kittens geadopteerd van 2 maanden oud, broer en zus, genaamd Mica en Teddy. In het begin deden ze echt ALLES samen en waren ze onafscheidelijk. Nog steeds gaan ze goed met elkaar om, totdat Mica bezitterig wordt over iets. In het begin was het alleen naar Teddy grommen als ze bijvoorbeeld aan het spelen was met haar favoriete speeltje. Maar verder dan dat kwam het niet.

Sinds vorige week merkten wij dat Teddy niet meer bij de voerbak durfde te komen. Tot nu toe aten ze altijd tegelijk. Ze hebben een eigen voerbakje, die zetten we wel naast elkaar neer. Alleen als Mica klaar is dan eet ze ook uit Teddy's voerbakje en hij laat dat toe. Ook gebruiken we sinds kort vaak een interactief voedsel plateau (activity food center stimulo heet dat), met buizen waar het voedsel in kan die ze dan met hun pootjes eruit moeten vissen. Dit ging in het begin ook prima en ze deelden het plateau als ze gingen eten. Nu hebben we gezien dat Mica Teddy ook daadwerkelijk slaat als ze met het plateau bezig zijn, waardoor hij wegloopt en niet meer durft te eten.

Sinds dit geval geven we ze in aparte kamers eten, zodat Teddy zijn eigen bakje leeg kan eten zonder dat hij verjaagd wordt.

Dus, mijn concrete vraag is: is dit de beste oplossing? Of moeten we Mica corrigeren (nu ze nog jong zijn, bijna 10 maanden) als zij Teddy verjaagt/slaat, net zo lang totdat ze wel naast elkaar kunnen eten? Ik weet niet of doordat we dan partij gaan kiezen voor Teddy het probleem zo alleen maar erger wordt.

Alvast bedankt voor jullie advies! :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik vermoed dat je dit niet kunt corrigeren, mijn inschatting is dat dit een kater/poes combinatie is met een dominante poes..
castratie heeft haar blijkbaar niet rustiger gemaakt en voorlopig, zeker met eten, uit elkaar proberen te houden.. en als je ziet dat het 'erger' wordt, dan misschien toch overwegen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door Dorien66 »

Welkom hier.
Ik zou ook voorlopig gesplitst blijven voeren. Je kunt over een paar maanden altijd weer herbezien. Waarschijnlijk verandert de relatie nog wel weer, ze zijn nog zo jong. Gewoon voor nu voor de rust kiezen en gesplitst voeren.
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door poezeloes »

Dat heb ik hier ook wel een beetje...
De jongste is de ergste en de grootste baas in huis, ook over de 2 andere (vindt zij ;) )
Ze is bijna 9 maanden en wil alles het eerst, het liefst, het meest... verschrikkelijk.
Ook zij gromt naar de ander 2 als ze met een speelmuisje in haar bek loopt!

Ik doe regelmatig de deur van de keuken toe (daar staat hun eten) zodat de andere af en toe rustig kunnen eten zonder opgejaagd te worden.
Ik zou het voorlopig ook apart doen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door ErikPhilippus »

Wij hadden iets soortgelijks toen de Bengalen gingen samenwonen met dames Main Coones. De Bengalen gedroegen zich dominant, en maakten zelfs met z'n tweeën jacht op de ladies - die moet ik zeggen, ook wel erg bangelijk waren uitgevallen. Geloof het of niet - maar we hebben toen ten einde raad een poezenfluisteraar laten komen :grin: - en die had toch wel een zinvol advies over het gezamenlijk eten.

We hebben in de deur tussen de woonkamer en het halletje toen een hordeur gezet, die we dicht deden tijdens het eten (met dus de kamerdeur gewoon open). De Main Coones kregen eten in de gang, de Bengalen in de huiskamer. Ze konden elkaar dus wel zien en ruiken, maar niet bij elkaar komen tijdens het eten. Dit was een gouden greep: beide partijen hebben hierdoor toch geleerd om elkaar te verdragen, want gezamenlijk kunnen eten is toch stress-verlagend.

Misschien een idee om dat te proberen in jouw situatie?

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door Anne »

Hier eten de katten al flink wat jaren samen en ik merk dat het juist verbroedert, als ze samen eten( 4 op de gang , 1 in de kelderkast, twee in de keuken ivm dieet)
Ik moet wel zeggen dat ik tussentijds het eten weghaal zodat ze ook honger hebben als ze eten krijgen en ze elkaar dus niet lopen meppen maar echt eten want ze weten dat ik het na een minuut of tien weer weghaal
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dragonfly
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2016 10:42

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door Dragonfly »

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie!

Uiteindelijk hebben we besloten om ze wel in dezelfde ruimte te laten eten, maar wel uit elkaar zodat ze niet geneigd zijn om uit elkaars bakje te eten. Ook is Teddy's bakje omsingeld aan drie zijden, bv. door een muur of kast, waardoor Mica er niet bij kan als hij aan het eten is. Tot nu toe gaat alles goed en loopt Mica langs Teddy als zij klaar is zonder hem te slaan :) af en toe gluurt ze wel of ze wat kan jatten, maar als wij in de buurt zijn dan gedraagt ze zich wel.
bich
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2016 23:23

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door bich »

Jommeke is de enige kater die gewone kleuren heeft ook al komt hij uit een nest van siamezen, de andere 3 kater en enige kattin zijn allemaal siamezen, van het begin is jommeke uitgesloten , wordt hij aangevallen of op hem geblazen, hij is de enige die apart moet zitten of slapen, kan er nog een verandering in komen dat hij bij de anderen mag slapen en samen eten, ja? hoe?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samen eten of juist apart?

Bericht door castratenkoor »

Bich als ik het goed begrijp heb je dus 5 katten. Er is moeilijk mee te denken zonder genoeg informatie.

Hoeveel ruimte hebben ze? Dan bedoel ik niet vierkante meters maar keuze uit verschillende ruimtes.
Hoe oud zijn ze?
Is alles gecastreerd?
Hebben ze een buitenverblijf?
Hoeveel kattenbakken?

In een groep katten is het vooral belangrijk voor de sfeer in de groep dat ze genoeg keuzemogelijkheden hebben, keuze uit met zijn allen zijn of ergens lekker rustig apart liggen van de rest.

Soms is de oplossing in haat en nijd b.v. zo simpel als een extra kattenbak plaatsen. Zodat de kat rustig kan plassen en poepen zonder langs loerende dominante katten te moeten lopen.

En dat geldt ook voor eet- en drinkgelegenheid.
Ik heb 6 katten, huis met 3 verdiepingen en een 10 meter buitenren.
Op elke verdieping heb ik 2-3 kattenbakken, brokken en water staan. En meerdere krabpalen.
Op de trappen ook een waterbak.
Ik loop 4 x daags alle kattenbakken langs op poepjes en plasjes eruit te vissen.

Een goede sfeer in een groep katten zoals de mijne hangt denk ik vooral af van voldoende keuzes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie