heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

Ik schets even de thuis situatie:
Nov 2014 kwam Fien bij ons in huis, zij was een vondeling en ongeveer een jaartje oud. (volgens de DA)
Ik vond het zielig alleen en in jan 2015 kwam Flor, een katertje van 13 weken erbij.
het was van Fien's kant geen liefde op't eerste gezicht, terwijl Flor z'n best deed om toenadering te zoeken.
Na een maand of 3 leken ze elkaar wel te accepteren en ging het een stuk beter.
Tot Flor ouder werd en rond de 7 maanden was. Fien wil bijna nooit spelen en hij heel de tijd.
Flor liep vooral gefrustreerd rond en zeurde de boel bij elkaar.
Naarmate hij ouder werd, ging het alleen maar slechter tussen die 2.
Flor zat heel de tijd Fien uit te dagen en er achteraan te crossen.
Na enige tijd twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en terug een kitten gekocht.
Fleur, een ragdoll poesje van 17 weken, kwam hier sept 2015.
Na precies 1 dag waren Flor en Fleur dikke vriendjes en onafscheidelijk.
Het is echt aandoenlijk om ze bezig te zien! Flor is een zorgzame grote broer voor haar.
Fien was weerom niet blij toen Fleur erbij kwam, ocharme, voor haar begon alles opnieuw.
Ze is heel onzeker.
Maar ik dacht dat nu de 2 jongste elkaar hebben, Fien meer rust zou krijgen.
Ondertussen is Fleur 7 maanden en jaagt samen met haar stoere broer achter Fien.
Ze is ook een kilo afgevallen en verliest veel haar. Ik vermoed dat ze stress heeft... kan dit?
Ik weet niet goed hoe ik ze moet helpen of wat ik kan doen om de situatie wat aangenamer te maken voor haar?
Als ik met hun speel probeer ik haar extra te betrekken, ze wil wel maar weet niet hoe.

Overdag hou ik de '2 rakkers' in't oog en zorg ik dat ze niet teveel achter Fien zitten.
Als ik weg ben en 's nachts heb ik het niet in handen.
Er zijn genoeg slaapplekjes, zodat zij zich kan terugtrekken om alleen te zijn.
Regelmatig zet ik de andere 2 in de veranda of de buiten ren zodat Fien even alle aandacht heeft. Zij bloeit op die momenten helemaal open! Ze is zo lief en aanhankelijk. Dan knuffel ik ze constant en spelen we. Maar zodra de andere 2 weer binnen zijn, schiet ze weer weg.
Als ze natvoer krijgen eten ze wel allemaal samen in de keuken, naast elkaar, en dat gaat goed.
Slapen gebeurd af en toe ook met 3 in 1 mand, maar is wel zelden.
Meestal als Fleur of Flor erbij springen gaat Fien eruit.
Ik vind het gewoon zo zielig voor haar :-( ... wat kan ik nog meer doen?
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

owja, ze zijn alle 3 gecastreerd enkele weken nadat ze bij ons kwamen.
Fleur was al gesteriliseerd toen ze van de cattery kwam.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Rik »

poezeloes schreef:Als ik met hun speel probeer ik haar extra te betrekken, ze wil wel maar weet niet hoe.
Wel willen spelen maar niet weten hoe... Dat klinkt alsof ze al een behoorlijke solo-poes aan het worden is.

Het lijkt wel of ze die twee wel accepteert (samen eten/slapen) maar niet achterna gezeten wil worden en niet weet hoe ze moet spelen en liever haar rust heeft.

Het enige wat ik kan bedenken is dat samen spelen toch te blijven proberen. Want als dat zo door blijft gaan kan ze er inderdaad stress van hebben/krijgen met alle gevolgen vandien.

En anders toch zorgen dat ze haar eigen plaats heeft waar de andere twee niet bij kunnen (maar dat zal natuurlijk niet eenvoudig zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

Het doet me een beetje denken aan autisme bij kinderen/mensen.
Daar lijkt het gedrag best veel op eigenlijk.
Ze wil wel maar weet niet hoe en àls ze dan toch probeert dan doet ze zo gek en overdreven dat de andere 2 eerst opkijken en er dan gelijk fel op reageren! Averechts effect dus.

Als ik zie dat ze naar de keuken gaat om brokjes te eten, ga ik vaak mee de keuken in en doe de deur dicht, zodat ze even rustig en ongestoord kan eten.
Want zodra de 2 andere de keuken inkomen gaat zij weer naar de living.

Ik weet niet of ik nog meer kan doen?

Zou het kunnen dat ze over een paar jaar, als de 2 jongste wat ouder en rustiger zijn, zich weer beter in de groep gaat voelen omdat de rust dan is weergekeerd?
Ik heb een 2de kat genomen speciaal voor hààr, had ik misschien beter niet gedaan in dit grval...
maarja dat weet je pas achteraf eh :-(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Anne »

Het kan ook zijn dat ze een solokat is, zoals Rik al aangeeft, en liever haar rust heeft dan die te moeten delen.
Om die reden heb ik ooit Lolita herplaatst, zij was altijd het pispaaltje en werd zowat door iedereen hier geterroriseerd.
Ik zou het in de gaten houden, als het erger wordt kun je haar misschien beter herplaatsen of misschien apart houden als dat een optie is?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

Ik geef haar zoveel mogelijk haar privici als ze dat nodig heeft maar volledig apart houden wil ik.
Ik ben ervan overtuigd dat ze dan nog meer een eenzaat wordt en niets meer kan verdragen en dat wil ik niet.
Ze mag op haar eigen zijn maar mag niet asociaal worden naar de andere 2 toe vind ik.
Ze kan ermee leren omgaan op haar eigen tempo. Fleur is hier pas 3 maandjes dus het zal tijd nodig hebben denk ik.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Anne »

poezeloes schreef:

Ze is ook een kilo afgevallen en verliest veel haar. Ik vermoed dat ze stress heeft... kan dit?

Ik weet niet goed hoe ik ze moet helpen of wat ik kan doen om de situatie wat aangenamer te maken voor haar?


Overdag hou ik de '2 rakkers' in't oog en zorg ik dat ze niet teveel achter Fien zitten.

Als ik weg ben en 's nachts heb ik het niet in handen

Maar zodra de andere 2 weer binnen zijn, schiet ze weer weg.

Ik vind het gewoon zo zielig voor haar :-( ... wat kan ik nog meer doen?
wat wil je dan? dat ze nog meer afvalt en nog meer verhaart? Fien laat stress gedrag zien
Tenzij het een medische oorzaak heeft, wellicht een bezoek aan de da?
In mijn ogen is zij een solokat die haar rust nodig heeft en zij laat al duidelijk merken dat ze niet gediend is van de andere katten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

Ja ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar ik wil haar niet kwijt maar ga ook m'n 2 andere katten niet wegdoen!

Ik denk wel dat het tijd nodig heeft. Toen Flor erbij kwam was ze ook niet bepaald blij, het heeft toch wel zeker 4 maanden geduurd voor aleer ze eraan gewend was.
Daarom denk ik dat het nu met Fleurtje ook tijd nodig heeft.
Hun gedrag onderling heb ik niet in handen, kan wel een beetje bijsturen maar ben geen poes en ken de codetaal niet.

Maar ik hou haar goed in't oog hoor, weeg haar elke week op hetzelfde tijdstip (alle 3 trouwens) en ben 2 weken geleden bij de DA geweest. Zij is onderzocht en ze vond het zeker nog niet problematisch, al moet ik ze goed opvolgen.
Haar gewicht is intussen alweer een beetje gestabiliseerd en der is 350 gram terug bij.
We zijn bijna aan de 4 maanden dus misschien dat het nu zal beteren...?
Laatst gewijzigd door poezeloes op 08 jan 2016 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Sifra »

Als ik de foto's in je album bekijk, zie ik in Fien niet een verstokte solokat. Ik zou de handdoek nog niet in de ring gooien. Flor en Fleur blijven geen pubers, dat jaaggedrag dooft op een zeker moment vanzelf uit -is mijn ervaring- alleen, hoe overbrug je die periode voor Fien. Ik heb indertijd mijn oude kater ook privéplekjes gegeven, waar het kitten niet kon of mocht komen. Dat je de belhamels wel eens in de ren zet en de tijd neemt voor Fien vind ik een goede zaak. Ik zou alleen niet steeds dezelfde scheiding maken van Fien apart en de andere twee samen. Laat zo nu en dan Fien en Flor samen en Fleur apart of Fien en Fleur samen en Flor apart. Zo blijft Fien contact houden zonder dat ze meteen tegenover twee donderstenen staat. Bouw het contact weer langzaam op: haal ze weer uit elkaar voordat het vervelend wordt. En laat de dondersteen die even apart moet maar blèren.
Even een aanvulling: niet een andere kat oppakken en bij Fien zetten, want dan wordt er geheid contact gezocht met Fien. Als ze met z'n drieën samen lekker gegeten hebben, een van de donderstenen wegzetten en de andere nog een tijdje bij Fien laten. Na het eten is het uitbuiktijd en worden de snorren uitgebreid gepoetst. De kans dat er geklierd wordt is dan kleiner en de andere kat zal minder bedreigend zijn voor Fien.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

@ Sifra, jij beschrijft perfect hoe het is...
Ik ben zeker nog niet van plan om het op te geven!!
Wat jij geeft als tips doe ik momenteel ook al.
Het is niet altijd zo dat de 2 andere constant samen zijn, soms is de ene in de buiten ren, en de andere binnen of in de veranda.
Onze veranda staat er nog maar net en is ook nog niet af (wel dicht) en dat is nu hun favoriete plek om te ravotten, daar hebben ze alle plaats.
En als ik de sleutel nog maar omdraai dan staan ze er al om erin te mogen ;-)
Eerst gaan Flor en Fleur, dan laat ik de deur op een kier zodat Fien zelf de keuze heeft.
Maar ze gaat toch bijna altijd ook hoor, dus soms gaat ze de uitdaging toch wel aan.

Ik zie het inderdaad ook als een "tijdelijk" probleem om de zotste jaar van die 2 andere te overbruggen.
Zoals jij het al zei dus.
Ze begint weer aan te komen met gewicht dus ik ben voorzichtig positief:-)
Al is de ene dag de andere niet, en soms heeft ze ook wel eens haar kuren hoor.
Maar goed, zo gaan we rustig verder.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Anne »

Misschien ook een idee om met valeriaan druppels te druppelen, de meeste katten reageren daar goed op. Het werkt ontspannend en leidt de aandacht af
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

ok, dat kende ik niet... kan nooit kwaad toch?
Spuit af en toe wel eens wat catnip op een knuffeltje is dit niet ongeveer hetzelfde?
Daar reageert ze ook goed op, wordt ze rustiger van (even dan)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Mijn Bob reageert niet op catnip en wel heel goed op valeriaan. Dus het is te proberen voor je.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door poezeloes »

ja inderdaad. Als de catnip op is dan zal ik eens valeriaan aanschaffen.
Dorien66

Re: heeft Fientje stress of een verkeerd gedrag?

Bericht door Dorien66 »

Hier ook duidelijke voorkeur voor valeriaan.
Plaats reactie