Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
M_ichelle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2015 11:31

Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door M_ichelle »

Goedendag Allemaal,

Ik zit al even zonder account op dit forum te neuzen voor allerlei informatie! Qua eten etc. Ben er erg blij mee.

Nu heb ik een probleem en zou ik graag advies willen.

Wij hebben een poes ( kitten ) van 6.5 maanden, een kruising britsekorthaar. Onze Sansa is heel erg gehecht aan ons en voornamelijk aan mij. Wij werken allebei 40 uur per week, waarvan mijn vriend op dinsdag vrij is.

1 of 2 keer in de week breng ik Sansa naar mijn moeder voor mijn werk en na mijn werk haal ik haar weer op. Daar word ze lekker geknuffeld, zijn er andere dieren ( twee katten & twee honden ) en kan ze lekker in de tuin banjeren. Ondertussen is ze hier helemaal aan gewent, als ik thuis kom gaat zij op de mat zitten en dan gaan we gelijk! Sansa is knuffeldier wanneer het haar uitkomt en kan zichzelf binnen erg slecht vermaken! Ze heeft ons echt nodig om met haar te spelen en dan kan ze uren door gaan.

Vandaar onze gedachte, laten wij een kitten voor Sansa erbij nemen! Natuurlijk wou ik dat zelf ook, maar nu even in versneld tempo. Zo gezegd, zo gedaan afgelopen zaterdag onze lieve Ragdoll katertje opgehaald.

Echt een superlief beestje. Trekt zich eigelijk weinig aan van het gedrag van Sansa. Hij slaapt door of probeerd toch met haar mee te spelen.

Je ziet het al aankomen..

Onze sansa vind het helemaal niet leuk!!! Het lijkt of ze er ontzettend bang voor is. Als ze onze nieuwe kitten niet ziet is er niets aan de hand op het moment dat je met der kan spelen of knuffelen, maar als ze hem ziet gaat ze grommen en rent ze keihard weg naar boven of gaat ze van een afstand zitten kijken.

Ze lijkt echt intens verdrietig, heeft lopen overgeven en eet erg slecht. Echt boos is ze ook, ze heeft mij nog nooit gekrabd of gebeten.. nou ik hoef er nu soms alleen maar aan te raken en ze haalt uit..

Heeft er iemand tips hoe dit nu aan te pakken? Op dit moment weet ik het even niet meer.. Sansa blijft onze nummer 1.. maar moet er niet aan denken om een nieuw thuis te vinden voor onze Jay.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door BloemTetsu »

Zelf geen ervaring met kitten koppelen. Maar andere die meer weten zijn gebaat bij extra info.
- Hoe oud is het katertje en hoe is zijn gedrag richting Sansa toe?
- Zijn ze geholpen?
- heb je ze na Jays komst bij elkaar gehouden, gescheiden en/of bij je moeder gebracht?
- Hoe is Sansa gedrag naar de dieren bij je moeder?
- hebben ze gespeeld met elkaar (dit ziet er erg ruig uit en is spelen zolang er geen bloed vloeit)
- Waar komt Jay vandaan qua nestgenoten?
- Hebben ze tijdens het spelen gepiept en wordt er dan ook gestopt door de ander? piep=stop

het gebeurt niet vaak dat kitten intro verkeerd lopen. Dus hoop zou ik nog niet verliezen.

ps het is ras is Brits Korthaar.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
M_ichelle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2015 11:31

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door M_ichelle »

Bloemtetsu,

Dankjewel voor je bericht. Mijn antwoorden in het rood:

- Hoe oud is het katertje en hoe is zijn gedrag richting Sansa toe?
Hij is 12 weken.
- Zijn ze geholpen?
Allebei niet geholpen, sansa gaat in februari, zij zit aan de poezepil ( ik weet dat het erg slecht is, maar ze was met 5 maanden al krols en niet te houden.. ze krijgt max een halve per week als het niet eens in de twee weken is, net om alles te onderdrukken )
- heb je ze na Jays komst bij elkaar gehouden, gescheiden en/of bij je moeder gebracht?
Afgelopen zaterdag is jay gekomen en ze zijn daarna niet gescheiden, allebei in huis geweest ook niet gescheiden als wij even weggingen.
- Hoe is Sansa gedrag naar de dieren bij je moeder?
Met de honden heeft ze weinig! Het is ook niet eng, maar ze zoekt ze niet op, de oudse kater gaat helemaal goed, alleen zit hij echt aan zijn einde.. dus er komt weinig uit hij is 18 jaar. Dan hebben we nog missy, onze buiten kat, maar af en toe plots binnen.. dit is heel fel tegen Sansa, Sansa trekt zich daar eigelijk niets van aan, gaat gewoon een andere kant op en doet niets terug.
Nu is het zo dat onze buurvrouw een kitten heeft van een maand jonger. 1.5 maand geleden zag sansa deze in de tuin van mijn moeder, is heel hard naar binnen gerend door naar boven en de hele middag niet meer gezien! Nu was zij er vrijdag weer en hebben ze de helemiddag achter elkaar aangezeten. Dat is een poesje. Dit stelde me erg gerust in eerste instantie..
- hebben ze gespeeld met elkaar (dit ziet er erg ruig uit en is spelen zolang er geen bloed vloeit)
Nee er is niet gespeeld! Jay wil heel graag, maar hij krijgt geen kans, sansa is dan alweer weg!
- Waar komt Jay vandaan qua nestgenoten?
Ik begrijp deze vraag niet helemaal.. als ik niet antwoord wat je bedoeld hoor ik dat graag. Jay komt uit een hobby cattery. Opgeroeid met zijn nest genoten en andere katten en 1 hond. Groeide in de woonkamer op.
- Hebben ze tijdens het spelen gepiept en wordt er dan ook gestopt door de ander? piep=stop
Helaas word er niet gespeeld :(


Natuurlijk wil ik de hoop nog niet opgeven.. dat is ook echt niet de bedoeling.. maar had het zo liever anders gezien.. ze is echt van slag en eerlijk gezegd word ik daar ook best verdrietig van haha.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerlijke mening is: laat Sansa nog deze maand castreren. Niet verstandig haar tot februari aan de pil te houden. Daar kunnen ze niet alleen kanker van krijgen, maar ook chagrijnig worden.

Ik zou Sansa en Jay verder niet meer scheiden - 24/7 bij elkaar laten. Dus ook niet meer Sansa naar je moeder doen, anders begint de herintroductie weer van voren af aan.

Jay is er pas een paar dagen, het is heftig voor Sansa, het was het huis voor haar alleen en nu moet ze delen. Voor jou niet meer terug te draaien, maar ik opper deze opmerking voor eventuele a.s. poezeneigenaren: Het zou verstandiger geweest zijn meteen 2 kittens te nemen. Dat had een veel makkelijker introductie geweest.

Maar reden om al op te geven is er absoluut niet. dat heeft gewoon even tijd nodig.
Ik zou Jay ook op tijd laten castreren met 5-6 maanden. Anders loop je het risico dat hij Sansa gaat belagen met zijn op hol geslagen hormonen. Dat kun je beter voor zijn.

Wat nog wel eens wil helpen, om de scherpe kantjes eraf te halen zeg maar, is valeriaan druppelen op kussentjes of pluche speelbeesten. Je kunt ook speeltjes gevuld met valeriaanwortel in grote dierenwinkels kopen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door Dorien66 »

Ik sluit me aan bij Castratenkoor.
Overigens is met 5 maanden castratie geen enkel probleem. Integendeel, mijn dierenarts zei me dat hij het juist wel goed vindt, vanwege het veel makkelijkere/snellere herstel. Zo ging het ook met onze mannetjes. Die waren op de kop af 5 maanden toen ze onder het mes gingen. Eenmaal goed bij van de verdoving, heb ik niets meer aan ze gemerkt.
M_ichelle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2015 11:31

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door M_ichelle »

Beste castratencoor.

Qua castreren heb ik inderdaad iets over na te denken en moet ik vanavond maar even met mijn vriend overleggen

Van elkaar scheiden gaan we soieso niet meer doen. Als ze naar mijn moeder gaan dan samen, maar dan moet er voor beide wel een beetje rust zijn. Ik wil dit wel graag vanwege de honden, zodat onze nieuwe man hier ook goed aan went, maar nog veel belangrijker de honden aan hem! Als hij straks groter is gaat dat niet meer lukken ( uit ervaring ). Hoe makkelijk is het als wij op vakantie gaan en ze lekker bij mijn ouders kunnen wat al bekend terrein is.

Je hebt helemaal gelijk betreft de twee kittens! Ik zal het iedereen die ik spreek ook aanraden.. want dit is ontzettend zonde! Ook voor Sansa en haar stress, dat moet je helemaal niet willen.

Jay gaan we laten castreren met 6 maanden.

De tip met valeriaan gaan we maar proberen. Het is de moeite waard.

Had niet verwacht dat ze gelijk zouden spelen en Sansa het geweldig zou vinden, maar vind dit echt heftig en ik heb er slapeloze nachten van haha. Vind het voor haar zo erg dat ze van slag is en boos/verdrietig kijken doet ze ook. Zucht!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door castratenkoor »

Mijn laatste kitten Douwe is al met 12 weken gecastreerd, zijn broer en twee zusjes ook. Dat doen ze daar in Friesland in het asiel standaard. Is geen enkel probleem. Allen helaas, niet alle dierenartsen hebben daar ervaring mee, vroeg castratie. Vooral bij poezen, nogal een piepklein gefrutsel. Maar scheelt een hoop ongewenste kitten. Mensen stellen het vaak om allerlei vage redenen te laat uit.

Douwe heeft er niks schadelijks aan over gehouden hoor.
Gewoon een lekke super actief verhuis-katertje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door Dorien66 »

Mijn dierenarts vertelde dat hij ook met enige regelmaat 12 weken-kittens hielp. Inderdaad, veel gepriegel, maar tot dan toe geen slechte ervaringen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door nellebel »

Let ook op je eigen reactie naar de katten. Zij voelen feilloos aan wat er is. Als jij al paniek krijgt als ze bij elkaar komen voelen zij dat ook en daar kan zij ook op reageren. Afleiding als ze gefixeerd is op de kleine. Of juist de kleine afleiden. Guusje blies ook naar odie maar was eigenlijk doodsbang van hem. Heeft ook tijd nodig
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
M_ichelle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2015 11:31

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door M_ichelle »

Nou dit had ik zelf helemaal niet verwacht maar het is totaal helemaal ongeslagen! ze hebben ons heerlijk de hele nacht wakker gehouden en ik vind het geweldig!

Ik had het idee Jay verkeerd voorgesteld te hebben. Ik heb alleen aan hem gedacht. We hadden dit bij mijn ouders thuis moeten doen, maar hij word ook van zijn vertrouwde gegevens gehaald naar een vreemd huis om vervolgens weer naar een vreemd huis te gaan. Sansa heeft afgelopen vrijdag met de vreemde poes van de buurvrouw heel leuk gespeeld bij mijn ouders.

Nu hebben we Sansa gister middag naar mijn moeder gebracht, tegen beter weten in om ze te scheiden.daar heeft ze heerlijk lopen knuffelen met mijn broertje, wat geslapen en gegeten!. Ik wist niet of dit goed zou zijn.. maar we moesten toch iets. Ik ben naar mijn werk gegaan en terwijl sansa lekker in de tuin was heeft mijn moeder jay later opgehaald.

Hij was ontzettend bang voor onze honden! Dus deze heeft me moeder op de gang gedaan zodat jay lekker kon snuffelen. Na een tijdje kwamen ze elkaar tegen en lagen ze tegen over elkaar op de stoelen, dit ging zonder gegrom van Sansa!

Jay heeft lekker lopen knuffelen met mijn broertje en twee drie uur later heeft mijn moeder ze in de auto gezet om weg te brengen. Dit ging ook zonder grommen!

Rond een uur of 6 was ik weer thuis en zag gelijk verbetering. Sansa vond het wel nog wat eng, maar ze rende niet direct meer weg en ze bleef beneden. Hield hem goed in de gaten.

Waar sansa ging, ging Jay. Ik ging boven even kijken en lagen ze onder onze zonnebank dicht bij elkaar. Ergens rond 22:00 uur hadden we toch het idee dat Sansa wou spelen en dit hebben ze verder ook de hele nacht gedaan. Elkaar opzoeken gekke geluidjes maken. Jay vind het nu wel weer wat eng want sansa is toch best sterk, maar des ondanks blijft hij haar opzoeken.


Misschien paniek om niets gehad, maar je wilt toch het beste voor beide en een nieuw beestje weg doen wil je ook weer niet.

Dan toch een vraag, ik krijg ze moeilijk aan hun 'normale' voer. ze raken afgeleid van elkaar. dit even laten gaan nog? Drinken doen ze wel.
Gister vis neer gezet, Sansa vind dat zo lekker dat ze het heeft opgegeten, Jay niet die wou alleen naar Sansa toe. Daar in tegen eet hij wel heel goed zijn brokjes erbij.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten gaat niet met onze oudere kitten :(

Bericht door nellebel »

hier ook ooit verhaal gelezen over herintroductie op een plek die voor beiden minder territoriaal is. prima toch dat het zo werkt. en fijn dat je moeder dit deed want die straal mogelijk ook iets anders uit als jij omdat je bang was dat het mis zou gaan. staan hun bakjes langs elkaar? ik heb de brokjes ongeveer en meter uit elkaar staan omdat onze gijs nogal bazig doet over brokjes, echter natvoer staat maar 20 cm uit elkaar want dan eten we gezamenlijk. wij ons eten en op onze poef voor de bank de katjes. dat vinden ze beide zo lekker dat ze anders ook continue bij elkaar gaan kijken wat de ander heeft. dat zel ook wel beter gaan hoor, ze vinden elkaar nu gewoon ook nog heel spannend. soms leuk spannend en soms eng spannend, maar dat komt helemaal goed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie