Zusjes slaande ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Jekka
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:16

Zusjes slaande ruzie

Bericht door Jekka »

Hallo,

Wij hebben al 9 jaar twee geholpen poezen. De zusjes Mila en Luna. Luna is een paar een paar maanden geleden weggelopen en is 8 weken weg geweest. Beide katten komen anders nooit buiten, maar toch heeft ze het overleefd. Zwaar vermagerd ( van 5,5 kilo naar 2,5 kilo) en onderkoeld is de gevonden en naar een arts gebracht. Inmiddels is ze weer een paar weken thuis.

Mila de dame die thuis is gebleven is in de tijd dat Luna weg was ook behoorlijk afgevallen. ( van 5 naar 3,5 kilo) Volgens de dierenarts verder niets te vinden dus hebben we het op gemis van Luna gehouden. Ze ad immers gewoon.

Nu de dames weer herenigd zijn is het oorlog. Ik snap dat Luna anders ruikt ze is immers niet even weg geweest maar een hele tijd. Beide zijn (tegelijk) naar de dierenarts geweest voor controle ook in de hoop dat de geur en ervaring ze weer op goede poot zou zetten.

Helaas. Ik moet ze nu apart houden, omdat ze anders gaan vechten met elkaar tot bloedens aan toe.
Mila zit vaak op een meter van Luna af en staart haar aan. Waarop Luna antwoord met veel gegrom.
Ik weet niet of Mila toenadering zoekt of aan het dood staren is. Regelmatig komt het erop neer dat Luna niet meer van der plek af durft en der behoefte daar doet waar ze zit en er ook in blijft zitten.
Of ze rent weg uit angst en laat dan alsnog alles lopen.

Ik heb ze een week uit elkaar gehouden (aparte kamers) zonder ze bij elkaar te laten. Dit heeft niets geholpen. Een keer goed laten vechten? Dat hebben ze nu al tig keer gedaan. Als het aan de rangorde lag had dit inmiddels toch bepaald geweest...Feliway zit in het stopcontact. En zelfs imipramine op advies van de dierenarts voor Mila heeft niet geholpen.

Ik weet geen andere suggesties meer om te dames weer op goede voet met elkaar te krijgen. Ze hoeven geen dikke maatjes te zijn, maar acceptatie zou fijn zijn...

Iemand nog een suggestie graag!

Met vriendelijke groet Jekka
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zusjes slaande ruzie

Bericht door Dinky »

Weet niet of je wellicht tips uit dit topic kan halen? http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zusjes slaande ruzie

Bericht door Cari »

Je schrijft dat ze al tig keer gevochten hebben. Dat er in eerste instantie een probleem van herkenning was, is goed mogelijk. De haat en angst die er nu heerst, komt vooral door de gevechten vrees ik. Je moet katten nooit iets laten uitvechten. Het zijn geen honden die een rangorde moeten bepalen. Een dergelijke rangorde bestaat helemaal niet bij katten. Staren is pure agressie en Luna schijt letterlijk in haar broek van angst.
Het enige dat je kan doen is ze weer scheiden en dan zal je ze heel geleidelijk weer aan elkaar moeten laten wennen met alleen maar positieve ervaringen. Maak gebruik van een hordeur (stevig volièregaas) en zorg dat ze absoluut elkaar niet meer in de haren kunnen vliegen, want bij elke vechtpartij ben je terug bij af. In andere topics over introductie tussen volwassen katten vind je meer tips, maar het belangrijkste is dat er weer rust in de tent komt, dus geen vechtpartijen meer en ook geen intimidatie.
Denk niet dat het in een week gepiept is, ik vrees dat je na zo'n tijd strijd een lange adem nodig zult hebben om het weer goed te krijgen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Zusjes slaande ruzie

Bericht door Paasnini »

Weinig aan Cari toe te voegen, helemaal mee eens. Ik heb bij de introductie van mijn verwaarloosde herplaatser valeriaandruppels gebruikt. Op mandjes etc. werkt ook wat kalmerend.
Plaats reactie